Varför skolbibliotekarier? Det verkar så överdrivet!
De säger på radion att eftersom alla skolor ska ha ett skolbibliotek så behöver det utbildas fler bibliotekarier. Min första fråga är varför alla skolor ska ha ett skolbibliotek. Det borde väl räcka med de allmänna bibliotek som finns. Enligt bibliotekslagen ska det finnas ett folkbibliotek i varje kommun, vilket innebär att det i princip finns ett allmänt bibliotek i varje stad i Sverige.
Och om de nu fått för sig att det ska finnas ett bibliotek i varje skola, varför måste det då finnas utbildade bibliotekarier där? Man börjar då också undra vad en bibliotekarie gör. Jag läser på nätet att en bibliotekarie arbetar med att organisera, tillgängliggöra och underhålla information och litteratur, samt att vägleda och stödja besökare i deras informationssökning. Låter lite vagt tycker jag. Tillgängliggöra litteratur. Ska de plocka fram böcker ur hyllorna åt barnen så att de slipper göra det själva?
Vidare läser jag på nätet om bibliotekariernas utbildning: En bibliotekarie har vanligtvis en kandidatexamen i biblioteks- och informationsvetenskap. Denna utbildning är vanligtvis treårig och kan läsas på universitet eller högskola. Många bibliotekarier väljer också att läsa vidare på avancerad nivå, till exempel en masterexamen, vilket kan ta ytterligare ett eller två år. Utbildningen ger en bred kunskapsbas inom informationshantering, klassificering, referenstjänster och bibliotekets roll i samhället.
För att lämna ut böcker till ungarna ska alltså tanten i skolbiblioteket ha en bred kunskapsbas inom informationshantering, klassificering, referenstjänster och bibliotekets roll i samhället.
Är det bara jag som tycker att allt detta verkar väldigt too much?