Inlägg från: Studentpappa |Visa alla inlägg
  • Studentpappa

Svärmor tar över, orkar inte mer

Men sluta umgås med din svärmor? Det får väl sonen göra..

Ride it like you stole it
  • Studentpappa
    Anonym (Hm) skrev 2025-07-04 19:33:06 följande:
    Men det kan ju vara din mamma med då. 

Jag är själv pojkmamma och faktiskt oroad att framtida partners till mina söner kommer se mig som en jävla jobbigt tant bara för att jag är svärmor, oavsett vad jag gör. Att det blir en trend i att sucka om jobbiga svärmor gör att det också är lättare att stänga ute farmor än mormor. 

Med det sagt att jag aldrig kommer ha några taggar utåt mot en svärdotter (eller son för den delen) så länge de inte aktivt behandlar mina barn eller barnbarn direkt skadligt. 
    Lägg dig inte i hur sönernas partners sköter sina barn så går det nog utmärkt. Morsan har aldrig haft några problem med mina barns mamma, hon har alltid funnits där men aldrig lagt sig i, aldrig kommit med pekpinnar.

Hennes egen mamma gillar att lägga sig i, och där blev det bråk med första barnet. Men efter det backade hon som tur var.
  • Studentpappa
    Anonym (Hm) skrev 2025-07-04 20:28:33 följande:
    Nej, som sagt, så länge det inte är något som är direkt skadligt skulle jag ju inte lyfta något. Det är ju mer om barnens mamma skulle vilja vända dem framåt i bilen vid 1 års ålder, eller röka under en graviditet eller sånt som jag tycker det ändå är rimligt att reagera - på samma vis som man gjort om någon helt annan gjort sånt.
    Om det nu skulle vara så kan du ju ta det med sonen, det är ju deras barn och inte ditt. Det är väl det mor och farföräldrar behöver förstå många ggr.

Men visst ibland är det ju skarpt läge och då krävs konfrontation, men det är ju sällan så vid dessa lägen utan det är ju rena banaliteter man blir osams om.
  • Studentpappa
    Anonym (Hm) skrev 2025-07-04 22:36:15 följande:
    Absolut. Som sagt skulle jag ju bara lyfta saker om det faktiskt är direkt hälsovådligt. Men det skulle jag ju göra med vem som helst. Att reagera om någon utsätter barn för regelrätt fara tycker jag är allas ansvar.

Jag tänker ju också att jag förhoppningsvis formar mina söner att bli kloka individer som gör bra val av partners med. :) Skulle i det ibland nästan vara mer oroad över en dotter om hon fick en partner som behandlade henne illa.
    Ja det blir inte lätt, min äldsta är 14 och har inte haft någon kille än. Det bli ju också utmanande på samma sätt för mig att inte vara för jobbig och beskyddande.

Minns ju mina flickvänners föräldrar från ungdomen och alla var ju riktigt schyssta. Och så vill man ju uppfattas hoppas jag Tungan ute
  • Studentpappa
    Anonym (Linn) skrev 2025-07-05 10:42:05 följande:

Jag förstår att ni inte pratar om mig men vill gärna tydliggöra att jag varken röker, snusar eller dricker alkohol. Det min svärmor påpekar/kommenterar är min amning, hur jag gör när jag byter blöja, vilka kläder jag tar på mitt barn, när mitt barn ska sova eller inte vet hon bäst, och massor av annat som rör den dagliga skötseln. Hon har synpunkter om precis allt, ofta med tillägget ?är det inte bättre att jag gör det där? eller ?det är bättre att jag tar flickan?. Hon pratar högt och domderar, gör som hon vill och avbryter/pratar över mig när jag försöker säga emot. 

Jag hoppas att ni förstår att hon kliver över gränser som jag som mamma har rätt att sätta och att detta inte handlar om att hon ingriper för att jag inte kan ta hand om mitt barn. 

Det är ju bara att porta kärringen, hon har ju öht inget att göra hemma hos dig och hänga över din axel och bara klaga. 

Hon är inte välkommen förrän hon kan bete sig, så är det bara. Och framförallt får hon vända sig till sonen, du ska ju absolut inte behöva dras med henne.
  • Studentpappa
    Anonym (Hm) skrev 2025-07-05 12:57:33 följande:
    Och att kanske inte gå in med såna epitet. Det hjälper faktiskt ingen att bete sig som ett småbarn. Beter sig hon illa, det är hennes sak att de andra inte har samma kontakt då. Men att börja slänga sig med okvädningsord och vara småaktig och köra tysta leken kommer inte hjälpa någon.
    Har man inte problem med förståndet, behöver hon inte kalla kärringen för kärring även om det är välförtjänt. 
  • Studentpappa
    Anonym (Laura) skrev 2025-07-05 12:05:00 följande:
    Fast för att porta krävs det att även ts sambo är med på det.
    Ytterst är det hans sak också att få ordning på sin mamma.
    Nej det skulle jag inte säga att det behövs. Det räcker att ts säger nej jag vill inte ha henne här, sen får han finna sig i det.

Det vetot har en mamma i detta läget.
  • Studentpappa
    Jimmy75 skrev 2025-07-05 13:19:54 följande:
    Vad man har "rätt" att göra och vad som är klokt att göra är ibland raka motsatser. Även om man accepterar tanken på att hon rimligen har veto att göra så vore det direkt oklokt eftersom det skulle riskera att putta över pappan till att ta svärmoderns parti. 
    Ja men då han inte verkar stå upp för sin fru är det väl där man landar till slut. Nästa steg kanske är skilsmässa, och då kan mannen och farmor gulla bäst dom vill varannan vecka. 

Att hon inte tar till sig är ju rätt tydligt, då får man sätta stopp själv. Att vara otydlig och vek i sin kommunikation är extremt vanligt som svensk, och då blir många situationer därefter. Säg nej bara, det här funkar inte.
  • Studentpappa
    Jimmy75 skrev 2025-07-05 14:33:38 följande:
    Alltså vi är helt överens i sak. Jag hade sparkat (metaforiskt) den här svärmodern så långt vägen räcker om hon inte backade självmant. Det är bara huret jag kommenterar.
    Javisst får man göra det smidigt, men något utrymme för förhandling skulle jag inte lämna.

Det är ju bara att informera mannen vid middagen eller när det nu må vara
    - det här funkar inte, hon lyssnar inte och förminskar mig som mamma konstant. Hon är inte välkommen förrän hon skärper sig, vill du träffa henne gör du det utan mig. Jag har fått nog.
Svar på tråden Svärmor tar över, orkar inte mer