Svärmor tar över, orkar inte mer
Min dotter är sex månader och jag älskar att vara mamma. Men varje gång vi träffar min svärmor går jag sönder lite mer inombords. Jag har försökt stå ut, jag har försökt förstå, men nu känner jag bara att jag inte orkar längre.
Det har varit så här ända sedan vår dotter föddes. Min svärmor kliver ständigt över mina gränser. Hon tar sig friheter, gör saker med mitt barn utan att fråga, och kommenterar allt jag gör ? alltid med undertonen att hon vet bättre. Det spelar ingen roll hur vänligt eller bestämt jag försöker markera, för hon fortsätter ändå.
Jag känner mig överkörd och förminskad i min roll som mamma. Jag är inte osäker eller oengagerad ? jag har starka instinkter, jag är närvarande och jag vet vad mitt barn behöver. Men hon får mig gång på gång att känna mig som om jag inte räcker till, inte duger, inte har kontroll.
Jag har försökt förklara hur jag känner. Jag har försökt sätta gränser. Jag har till och med skrivit till henne. Hon säger att hon förstår och tar till sig ? men det märks aldrig när vi ses igen.
Just nu bär jag på så mycket ilska, sorg och skuld. Jag vill skydda både min dotter och mig själv, men det känns som att jag måste kämpa för att ens bli respekterad som mamma.
Jag vill ha en bra relation med henne, men inte till vilket pris som helst. Det måste få finnas gränser.
Har någon varit med om liknande? Hur har ni gjort? Hur tog ni er igenom det?