Inlägg från: Anonym (Hsjdkdk) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hsjdkdk)

Höra åsikter ang min mans åsikter

Jag har en bebis hemma på snart ett år, jag har inte gjort någonting sedan innan hon föddes. 

nu planerar ja och en vän att vi ska på spa, morgon spa omkring 10-14. spat brukar ha just den dagen ?dagsfest? med dj. 

detta tycker min partner är respektlöst mot honom att jag ens går på något sådant. Då de kommer finnas killar/män där och det är likadant som att jag går och festar på klubb. 

jag delar ej samma åsikt då jag tycker det är okej även om han skulle vilja gå på sån typ av spa dag. För övrigt är min man svartsjuk av sig, måste tillägga det

jag vill höra era åsikter gärna så objektivt som möjligt och opartiska. 

• Svar på tråden Höra åsikter ang min mans åsikter
  • Anonym (Hsjdkdk)
    Anonym (101) skrev 2025-07-03 22:31:44 följande:

Kanske ser han det som att han arbetar och försörjer dig, barnet och sig själv.

Om du inte gör någonting medan han arbetar blir det konstigt om det bara är du som roar dig. Särskilt om han uppfattar att det finns andra män på Spa-et.

Kanske är han även svartsjuk för att det är du som tar hand om barnet. 
    Kanske är han svartsjuk för att du har bjudit din väninna istället för honom, vilket ju vore mera naturligt i en kärleksrelation.

Jag arbetar och försörjer också sedan barnet var 1 månad gammalt, han har vid flertalet gånger varit ute och druckit och roat sig. 

detta handlar om att han är svartsjuk? inget som har med barnet att göra. 

• Anonym (Hsjdkdk)
    Anonym (101) skrev 2025-07-03 23:09:25 följande:
    Jag förstår. Ja, då är det väl på tiden att du gör det samma. 

Läste din TS lite mer nogrannt. 

Planerar du att gå till Spa-et  med en man eller en kvinna? Blev osäker iom att du skrev "vän"?
    Tycker det spelar ganska stor roll i sammanhanget.
    Självklart en kvinna..
  • Anonym (Hsjdkdk)

Uppdaterar inlägget *

måste tydligggöra, såhär står det på hotellets hemsida,

detta är vad han tycker inte är okej. Nu råkar min vän endast kunna gå på spa juste den dagen mellan 10-14.00. det här tycker han inte är ok i en relation. Jag är alltså respektlös enligt hans mening som inte visar förståelse för att detta är långt ifrån okej att gå på :). 

Onsdag 16 juli är SUMMER CLUB tillbaka mer maxad än någonsin! Vi pratar dagsfest på Voltage Lounge, nattklubbsvibe på Locavore och DJs som bjuder på musik i världsklass (namnen håller vi på lite till?). Med main act både 13:00 på Voltage Lounge Pool Club och senare under kvällen på Locavore blir det en maxad dag från förmiddag långt in på småtimmarna. Som en dagsfestival när den är som bäst!

Champagnen är på kylning, solsängarna redo och DJs bokade. Boka en solsäng eller drinkbord och var säker på att få festens bästa plats!

• Anonym (Hsjdkdk)
    Anonym (Hm) skrev 2025-07-04 07:17:39 följande:
    Nej nej missförstå mig rätt. Som jag skrev så borde inte det göra någon skillnad. Däremot ska vi ju inte helt förneka skillnaden på att vara helt påklädd på krogen eller bara i  bikini, full på fest. Man måste se att det finns skillnader där, även om man tycker att det borde göra detsamma. Om en person redan är svartsjuk av sig kanske en pool-fest blir extra påtaglig. Sen blir det lite vilseledande när TS benämner det som att hon vill gå på spa, men just den här tillställningen har noll med traditionellt spa att göra. Det är en fest i badkläder. TS har inte bokat spa för att vila upp sig eller ha en skön stund med en tjejkompis och det kan hennes partner tolka som att hon försöker försköna vad det är hon ska göra. 

Jo, 

jag har bokat spa för att vila upp mig, som ja skrev innan så fanns detninget annat datum min väninna kunde. 

vem super ens 10 på morgonen? Förstår att summerclub kan bli stökigt på kvällen? men har folk ens hunnit bli fulla så tidigt? 

• Anonym (Hsjdkdk)
    Anonym (Hm) skrev 2025-07-04 09:11:08 följande:
    Nej vet du, I stand corrected. Jag missade helt biten om vilken tid ni skulle vara där. är det soligt och varmt kan det nog dra igång tidigare, det är ju trots allt en dagsfest. Men vid 10 är det antagligen ganska tomt. Däremot håller jag kvar vid den andra biten. Har man en mycket svartsjuk partner och stannar med denne får man liksom ligga lite som man bäddat. Tyvärr vet jag alldeles för mycket om det själv 

Jo förstår :/ men hans svartsjuka började faktiskt efter 1 år, så jag blev ju lite vilseledd om ja ska vara ärlig. Och det smög sig på relationen och pågått under 4 års tid. Nu har vi en bebis? vet inte riktigt hur ja ska bemöta denna situation. 

den här situationen beskriver vår relation i sin helhet, han är även svartsjuk gällande kläder, normala kläder :).

• Anonym (Hsjdkdk)

Han har gått på KBT, hos psykolog samt parterapi dock endast 3 gånger. Det hjälper? i 3 veckor sen blir Det värre? han begränsar mina klädval också, jag får ej ha tights på mig eller tight klänning, allt som visar former? der Är mkt han begränsar mig med..

• Anonym (Hsjdkdk)
    EpicF skrev 2025-07-04 15:38:49 följande:
    Återigen, varför i helvete skaffade du barn med honom? 

Efter helgen så loggar du in på skatteverket och ordnar med skilsmässa med en gång. För ditt och ditt barns bästa. 

Du måste själv förstå att det inte är en person du ska vara tillsammans med. Har du någon kompis/vän eller familj du kan bo hos tills du ordnar eget boende? 
    Har ni bostadsrätt/villa eller hyresrätt?
    Jag hade svårt att bli gravid, trots 3 års försök etc, så fungerade ej mina ägg de sa att det var omöjligt förnmig att bli med barn naturligt, mitt barn kom naturligt. Knappast att ja då vill göra abort. Bebisen är allt jag önskat i livet? 
  • Anonym (Hsjdkdk)
    Anonym (Hm) skrev 2025-07-04 15:48:51 följande:

Det var precis det här jag försökte säga, men fick bara massa skit för Vissa är för sega för att fatta. Att han begränsar TS spabesök är liksom bara udden och det finns alltid alltid alltid mer. Återigen säger jag inte att han är våldsam, för det vet jag inte. Men har man en kontrollerande och svartsjuk partner ska man vara försiktig med att skapa oreda och återigen. Ni skulle ha uppmuntrat till skilsmässa istället för att uppmuntra Ts till att åka. Inte för att HON GÖR FEL, utan för vad det kan, om det vill sig illa, innebära. Om inte nu så kan hon få höra i många år att hon säkert var otrogen på den här spadagen och massa annan skit som istället blir till psykisk misshandel. Jag vet hur processen ser ut, jag vet vilka steg som tas. Jag vet hur det börjar och jag vet definitivt hur det slutar. 

Berätta gärna  mer? Låter som du varit i liknande situation? :(
  • Anonym (Hsjdkdk)
    Anonym (Nine) skrev 2025-07-04 16:34:43 följande:

Ja det är ju alldeles för kort tid, med 3 ggr i parterapi.

Så tråkigt att den individuella  KBT-terapin inte fungerade!

KBT kan vara mycket bra, men risken är att din kille har övergripande problem, som påverkar många olika områden. I det fallet måste man vara väldigt säker på att man vill arbeta med sig själv, för då behöver man jobba med sig själv på många områden och vara ihärdig och uthållig. Med terapeutens stöd ibland såklart.

Det kan vara så att han behöver gå i en längre psykodynamisk terapi. Det finns en sådan som heter interpersonell terapi, som det har forskats på, på vanligt sätt. Den handlar om ens relationer till andra. Men för att en terapi ska lyckas behöver personen själv verkligen vilja förändras. Och han behöver också tycka att terapeuten är rätt O.K.

Om du tror att viljan att förändras är för svag, så behöver du fundera på att lämna. Annars riskerar du ett liv där du är ständigt kontrollerad. Det är inte heller en bra uppväxtmiljö för barn.

Ofta finns det risk för att det händer dramatiska saker om du bestämmer dig för det och berättar för partnen om det. 

Så du ska inte vara ensam med honom när du gör det. Och du ska inte bo i ert hem längre då, utan när ni har pratat om det, så behöver du bo någon annanstans med barnet. Behöver åka direkt därifrån tillsammans med den som var i bostaden som skydd när du berättade. 

Fråga en kvinnojour vad som är bäst, att själv berätta eller lämna ett långt förklarande brev. 

Du behöver bo någonstans där du kan vara trygg. Hemma hos någon släkting/vän som pallar att killen kommer och skriker och sparkar på dörren t.ex. Eller på en kvinnojour. Träffa honom aldrig ensam, vad han än säger! Han har naturligtvis umgängesrätt med barnet, men åk inte dit ensam med barnet. 

Ring polisen om han trakasserar dig på något sätt eller skriker och bankar på dörren där du bor.

Det är synd att så många män låser sig istället för att ta chansen att utvecklas! Men du har bara ett liv.

Jag har faktiskt sagt många gånger att jag velat lämna, då har han reagerat väldigt starkt. 

kastat glas i väggen, en gång kallade han mig för hora för jag ville lämna?. Ja vet inte vad ja vill med disnussionstråden, jag behöver bara ventilera och höra starka reaktioner och åsikter för det gör mig mer klar i huvudet. 

• Anonym (Hsjdkdk)
    Anonym (Hm) skrev 2025-07-04 21:09:56 följande:
    Jag behöver nog Inte berätta mer 💔 du är redan där. Jag försöker ta mig ut i detta nu, men jag gör det i hemlighet. Har du familj omkring dig?
    Hur pass illa är din relation? Hoppas inte du Upplever våld fysiskt eller så :/. 
  • Anonym (Hsjdkdk)

Nej jag förstår det. Jag berättade bara hur det kommer sig att jag har barn med honom idag trots röda flaggor innan. Jag förväntade inte mig att ja kunde bli gravid helt ärligt. 

• Anonym (Hsjdkdk)
    Anonym (101) skrev 2025-07-04 22:00:47 följande:
    Du borde ha en bredare syn på situationen än att din man är svartsjuk. 
    Du borde ställa dig själv ett antal frågor, t.ex:

Har du förmågan att göra om din man till en bra man och en bra pappa till ditt barn?

Vet okända människor som aldrig träffat dig eller din man bättre än dig om du mår bättre av att lämna relationen?

Skall man söka relationshjälp hos outbildade icke professionella person som ger råd anonymt?

Finns det en risk att situationen förvärras om du lämnar relationen?

Kommer du att bli starkare i uppbrottssituationen för att andra personer har bestämda åsikter hur du borde göra?

Blir åsikterna härinne mer lämpliga för dig för att många skriver ungefär samma sak?

Intressant..

första tanken, anledningen till att jag skrev var mer för att inte tappa greppet om vad som är rätt eller fel, vilket jag redan innerst inne vet. Det är ganska konstigt hur hjärnan funkar under pressade situationer, men ju fler åsikter (samma som mina) får mig att känna mig mer trygg i mig själv. 

problemet är att jag inte kan lämna i nuläget, pga om jag gör det nu innan bebis börjat förskola så innebär det att jag ej kan försörja mig alls ekonomiskt. Och livet blir självklart tuffare så länge bebis är liten. med andra ord ja kommer behöva konka mitt bolag för att kunna va hemma med barn, för jag har ingen familj som bor nära. Så hjälp finns ej..

ibland är det skönt att söka bekräftelse av outbildade anonyma på nätet eftersom parterapi känns mer som att de aldrig ger mig ett perspektiv på hur toxic det egentligen är. Deras uppgift är att försöka utveckla, förstå hans sida lika mycket som min sida för att mötas. Känns lixom för professionellt när man vill höra mönskliga och transparanta åsikter. den hårda sanningen?

• Anonym (Hsjdkdk)
    chrico skrev 2025-07-05 21:15:26 följande:

Jag har varit m en svartsjuk man trots att jag var hemma m barnen hela tiden  det började när de började på  dagis o 6.års,inte kul.Han var sjukligt svartsjuk helt utan grund men inte fysiskt hotfull men lyckades lämna efter några år iaf.Vi hade samtidigt trevligt familjeliv o åkte på  fina semestrar ,dock arbetzde han för mkt .
    Jag säger s en annan svarade dig att nämn inte att du vill lämna, inte ens samma dag UTAN LÄMNA  FÖRST  och ha boende klart.Möt honom inte ensam efter det men det kan ju ändå bli väldigt jobbigt sen om han kräver delad vårdnad  och så...Tror du att han kommer vilja ha det? Underhåll kan ju gå genom försäkringskassan...
    Vet ej om du borde försöka gå på par eller familjeterapi m honom men låter ej som om han skulle uppskatta det...? Var bor dina föräldrar o syskon?

Vi har gått på parterapi, men endast 3 tillfällen, ja upplever ändå att han aldrig kommer ändra sig. han ?försöker? i några veckor men sen kommer det en impuls igen. Samma visa varje gång.. förlåt ja ska bättra på mig, men innan har vi konflikter i 2-3 dagar för han står fast vid sina åsikter och blir extremt defensiv. Och då blir han aggressiv alltså i sitt sätt a t komunicera. Jag viker mig aldrig, men det är extremt tröttsamt att höra kommentarer om ALLT. 

kan du förklara mer någon situation han blev svartsjuk? Intressant att följa hur det blev för dig. Hur tog du dig ur det? Hur vlev det för er med barn osv?

jo han vill absolut ha delad vårdnad, o ja tänker inte lpta mitt barn lida av det, hon ska ha pappa med i bilden, viktigt för mig att han finns i hennes liv alltid. 

ja vill egentligen inte lämna honom för ja älskar han, men Kontrollbehovet tär på mig och frågan är om det är värt det ens. Ja lever inte ens?. Även fastän jag trotsar och går ändå så blir det långa konflikter som får mig att må dåligt när ja väl är iväg, för det påverkar mig så mycket?.

• Anonym (Hsjdkdk)
    Anonym (Nine) skrev 2025-07-06 06:41:27 följande:
    Ja, det blir aldrig något harmoniskt liv för börjar du anpassa dig  så kommer förtrycket ändå att fortsätta. Och gå in på ännu mindre saker som du gör.

Eftersom det hela drivs av hans egen rädsla för att bli övergiven, spelar det ingen roll vad du gör. Han har en lättväkt inre rädsla. Och problemet är att han inte ifrågasätter rädslan, utan går helt på den och skapar konflikter med dig.

Det KBT-terapin skulle ha lärt honom är att hantera sin egen rädsla på olika sätt, istället för att förstöra sin relartion till dig. Tydligen hjälote det inte honom.

Det blir ett sorgligt och inlåst liv om du fortsätter med honom, det får du nog räkna med.

Precis, 

jag tror inte kbt kan hjälpa alla, han behöver nog någon vid sin sida ständigt som han kan höra av sig till för vägledning typ 1 gång om dagen i flera års tid. Och sådant finns ju kanskeninte. 

sen så känner jag mig för gammal för att sitta och vänta på hans ?personliga utveckling?.. alltsp vem fan pallar ens fixa en annan person? Jag vill bara leva ett normalt liv i lugn och ro, sen får jag den här skiten serverat till mig längre in i relationen. Känner mig så vilseledd, jag har försökt att ha tålamod men jag har alltid vetat innerst inne att det ej går att lära en gammal hund att sitta. 

ju mer han pratar om situationen med mig just nu om hur fel han hade, förlåt, ja överreagera, ja ska ändra mig (b4 års skitsnack) så provoceras jag bara ännu mer. 

just nu sover vi i separata rum sedan 3 dagar tillbaka för ja klarar inte av hans existens, blir bara triggad av honom. Känner mig också fast i relationen i nuläget, vet lixom inte hur ja ska göra.

• Anonym (Hsjdkdk)
    Anonym (Hm) skrev 2025-07-05 23:12:08 följande:
    Jag har, känner och gör precis som du, men jag är också otroligt matt av alla konflikter. Jag till och med jobbar hemifrån OCH har ena barnet hemma ännu, men ändå anklagas jag jämt för otrohet. Du gör bäst i att gå, det vet du också, precis som jag. Men folk som inte sitter i det eller varit med om det förstår HUR svårt det faktiskt är. 

Aj vad sjukt, att anklagas för otrohet. Hur går dina tankar för framtiden? 

det är extremt svårt att lämna med barn, jag tror man behöver samla mod och känna en trygghet först. 

Svar på tråden Höra åsikter ang min mans åsikter