Anonym (Nine) skrev 2025-07-06 06:41:27 följande:
Ja, det blir aldrig något harmoniskt liv för börjar du anpassa dig så kommer förtrycket ändå att fortsätta. Och gå in på ännu mindre saker som du gör.
Eftersom det hela drivs av hans egen rädsla för att bli övergiven, spelar det ingen roll vad du gör. Han har en lättväkt inre rädsla. Och problemet är att han inte ifrågasätter rädslan, utan går helt på den och skapar konflikter med dig.
Det KBT-terapin skulle ha lärt honom är att hantera sin egen rädsla på olika sätt, istället för att förstöra sin relartion till dig. Tydligen hjälote det inte honom.
Det blir ett sorgligt och inlåst liv om du fortsätter med honom, det får du nog räkna med.
Precis,
jag tror inte kbt kan hjälpa alla, han behöver nog någon vid sin sida ständigt som han kan höra av sig till för vägledning typ 1 gång om dagen i flera års tid. Och sådant finns ju kanskeninte.
sen så känner jag mig för gammal för att sitta och vänta på hans ?personliga utveckling?.. alltsp vem fan pallar ens fixa en annan person? Jag vill bara leva ett normalt liv i lugn och ro, sen får jag den här skiten serverat till mig längre in i relationen. Känner mig så vilseledd, jag har försökt att ha tålamod men jag har alltid vetat innerst inne att det ej går att lära en gammal hund att sitta.
ju mer han pratar om situationen med mig just nu om hur fel han hade, förlåt, ja överreagera, ja ska ändra mig (b4 års skitsnack) så provoceras jag bara ännu mer.
just nu sover vi i separata rum sedan 3 dagar tillbaka för ja klarar inte av hans existens, blir bara triggad av honom. Känner mig också fast i relationen i nuläget, vet lixom inte hur ja ska göra.