Jävla kappvändare
Lite bitter rubrik kanske, men nu under lunchen hade jag och mina kollegor en konversation om invandring. Vi har alla olika bakgrunder från över medel till förort och det fanns en konsensus kring att invandringspolitiken 2015 var dåligt skött, det borde finnas mer krav på de som kommer hit, utvisning av de som inte sköter sig är inte så dåligt trots allt och liknande grejer.
Fanns en kvinna som var lite mot det, framförallt ungefär "det är synd om dem, de kanske har svårt att sköta sig men vi kan inte skicka dem till ett land där de blir bombade" och kan väl förstå det, men om de känner till den konsekvensen är det upp till dem om de är villiga att ta den risken. Dont do the crime if you cant do the time.
Själv är jag svensk, men uppväxt i en av de värre förorterna. Lyckades till slut sålla bort alla dead beats till vänner och hade kvar en handfull, invandrare, som mina bästa vänner. De är de absolut största rasisterna jag känner, men de har också lyckats göra något av sina liv och hatar att dras över samma kant som de andra och tycker att det borde vara galet hårda krav och straff på invandrare som inte sköter sig.
Det jag stör mig mest på dock, är att jag mindes en liknande konversation, på en lunch som drog över ett bra tag, där jag var rättså ensam om att uttrycka detta en lunch runt 2016. Jag blev på riktigt hatad och utfryst och idag var det normalt. Brukade tänka då att "hur fan ser ni inte vad detta troligtvis leder till?" och när jag argumenterade för att kontrollerna i Hyllie i Malmö var bra, ja då var det hat på det med och idag "borde nog gjorts tidigare". Inte så svårt att ta det partier nu när det sprängs och skjuts var och varannan dag men att folk är så trångsynta och också så defensiva och fryser ut istället för att ha en konstruktiv diskussion kring saker är det jag stör mig på. Inte tycker jag att hon som var motståndaren idag bör bli utfryst, men på något sätt så är man på det som skrivs i medias sida, då är man ängel och resten ska lynchas.
Gäller egentligen allt från covid, vaccin, restriktioner, kriget i Ukraina, israel vs gaza och allt annat media skriver om.
Tagga ner och lyssna på andra sidan. De har troligtvis någon åsikt som kommer från ett liv du inte levt, där de sett saker du inte sett och troligtvis är er åsikt tillsammans närmre sanningen än den ni har var för sig.