• Anonym (orolig)

Har hon en språkstörning? ”Bopp” istället för stopp, ”chacha” sig för farfar.

Hej jag har en 25 månaders tjej som har svårigheter med uttal. Hon säger tex ?cha-cha? till farfar. Mormor kan hon dock säga helt felfritt. Många meningar kan hon säga så man förstår tex ?pappa sitta här?, ?min mamma? eller ?vila sängen? men en del ord är verkligen svåra för henne att uttala såsom farfar och stopp som blir ?bopp?. Ska man oroa sig? Vad kan vi göra mer än att uttala orden rätt och läsa böcker, sjunga etc? 

• Svar på tråden Har hon en språkstörning? ”Bopp” istället för stopp, ”chacha” sig för farfar.
  • Anonym (orolig)

Tillägger att bokstäverna hon inte kan säga är: f, s och r. 

Hon kan säga N tydligt när hon säger Nej så hon kan uttala bokstaven men när hon ska säga Nina tex så blir det ?Ina? då hoppar hon alltså över N. Är det vanligt? 

• Anonym (orolig)

Hon är även ganska klumpig av sig men också väldigt orädd och ej så försiktig. Har bråttom. Hon kan cykla på springcykel, springa snabbt, hoppa jämfota, äter bra med bestick, lägga pussel men hon ramlar också en hel del när hon susar fram och verkar ha lite svårt med balansen, faller lätt omkull helt enkelt. Inga synfel utan varit hos ögonläkare. Börjar bli orolig att allt hör ihop och beror på något neurologiskt dvs uttalet och balansen.

• Anonym (orolig)

Tillägger att hon kan forma ?s? med läpparna och säger nog s när hon säger ?glass? föressten men kan inte säga s om hon ska säga ?stopp. Så det är lite konstigt. Bokstaven F dock har jag aldrig hört henne ljuda eller säga, inte heller V tror jag?

• Anonym (Paula)

Att inte tala rent när man nyss fyllt två känns inte direkt oroväckande. Är det någon mer än du som har reagerat?

• Jemp

Nej, du behöver inte oroa dig. Sen kan du ju alltid bolla
    med BVC ändå, eftersom du undrar. 

• Anonym (Rut)

I den åldern hade min son en egen liten vokabulär på uppåt 10 påhittade ord. Sko var butt, Fika var oom. Tror han undvek svåra ord och hittade på egna. Han hade ingen språkstörning. Morfar hette mamaa, vilket tog ett tag för morfar att vänja sig vid. Slappna av, tycker hon låter normal. Prata med BVC så de kan lugna dig. 

• EpicF

Låter fullt normalt för en 2-åring. 

Första barnet? 

• Anonym (Rut)
    Anonym (orolig) skrev 2025-07-04 17:31:38 följande:

Tillägger att hon kan forma ?s? med läpparna och säger nog s när hon säger ?glass? föressten men kan inte säga s om hon ska säga ?stopp. Så det är lite konstigt. Bokstaven F dock har jag aldrig hört henne ljuda eller säga, inte heller V tror jag?

Kände en liten tjej som länge sa glatt och pott isf glass och stopp. Buskarna blev buksarna. Hon hade inte heller någon språkstörning,

Kände även en liten kille med språkstörning, svårt att förklara hur det märktes men det var väldigt annorlunda mot de andra. Det var liksom svårt med ord som normalt sett inte är svåra för barn, det blev väldigt otydligt snarare än fel bokstav. Men killen fick bra hjälp och det ordnade sig. 
  • Anonym (Igen)

KOLLA HÖRSELN! Som Alessia skrev

Svar på tråden Har hon en språkstörning? ”Bopp” istället för stopp, ”chacha” sig för farfar.