• Anonym (Stressad?)

Kan det här vara stressorsakat?

I en månad har jag mått väldigt märkligt. Jag är väldigt trött, känner mig ostadig, blir fort muskeltrött i benen, det pirrar i fötterna. Jag måste äta mellanmål, för annars blir jag skakig, yr och svimfärdig. Jag går blodtrycksfall när jag reser mig. Jag kan inte stå upp länge utan att få blodtrycksfall. Däremot kan jag stå om jag rör mig, vaggar lite fram och tillbaka, böjer på knäna och så.

Jag gick till VC som sa att det var klockrent för sköldkörtelproblem, då jag också fryser mycket. Vi har 25 grader hemma och jag lägger mig under en filt, samt är iskall om händer och fötter. Doktorn tog prover på det och B12. Allt kom tillbaka inom referens, om än i det nedre spannet. Därmed är doktorn övertygad om att det är stress. 

Men jag är inte stressad. Tvärt om. Jag tycker att jag mår väldigt bra och är på en mycket bra plats i livet. 

Kan mina symptom ändå bero på stress?

• Svar på tråden Kan det här vara stressorsakat?
  • Anonym (Stressad?)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-07-05 12:18:10 följande:

B12 referenserna i Sverigevädret jättelånga så testa att äta tillskott av b12. Vilket värde har du på b12? 

Det låg på 240. 
  • Fjäril kär

Även om referensvärdet på proverna ligger på en låg normal nivå så kan det ändå vara tillräckligt för att du ska bli sjuk av det. 
    Gå tillbaka till doktorn och begär en second opinion.

Bra också och kolla sockret , vissa bitar du berättar skulle också kunna bero på för högt/lågt socker . 

Och well ja..  dina symptom skulle ju förstås kunna vara stress av något slag , den som går in I väggen och får utmattningssyndrom visar liknande tecken och alla är dessutom övertygad om att dom har ett balanserat och fungerande liv och kan inte alls förstå varför dom kraschar ..   så frågan är om din omgivning håller med dig där?

• Anonym (Stressad?)
    Fjäril kär skrev 2025-07-05 12:25:08 följande:

Även om referensvärdet på proverna ligger på en låg normal nivå så kan det ändå vara tillräckligt för att du ska bli sjuk av det. 
    Gå tillbaka till doktorn och begär en second opinion.

Bra också och kolla sockret , vissa bitar du berättar skulle också kunna bero på för högt/lågt socker . 

Och well ja..  dina symptom skulle ju förstås kunna vara stress av något slag , den som går in I väggen och får utmattningssyndrom visar liknande tecken och alla är dessutom övertygad om att dom har ett balanserat och fungerande liv och kan inte alls förstå varför dom kraschar ..   så frågan är om din omgivning håller med dig där?

Sockret behövde inte kollas. Det är tydligen inte ett symptom på diabetes att bli skakig när man blir hungrig. Däremot var det ett symptom på sköldkörtelproblem. Mitt T4 ligger på 14, där referensen är 12. Jag har i praktiken alla symptom på underfunktion, förutom att jag inte har gått upp i vikt. 

Min man uppfattar man inte heller som särskilt stressad. Vi lever ett bra liv, jag kan hämta barn klockan 16 utan problem, vi har god ekonomi och delar på familjelivet. Jag har gott om tid att ta hand om mig själv och både tränar och slappar utan problem. 

• TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Stressad?) skrev 2025-07-05 12:24:16 följande:
    Det låg på 240. 

Under 250 kan vara brist. Det är en gråzon. 

Jag hade 250 och mådde inte bra, åt b12 och blev mycket piggare. Bäst är att äta ett helt b-vitaminkomplex som tillskott med alla b vitaminerna. 

Finns på apoteket. Många har brist på vitamin b. särskilt b12.

• Anonym (Stressad?)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-07-05 12:40:26 följande:

Under 250 kan vara brist. Det är en gråzon. 

Jag hade 250 och mådde inte bra, åt b12 och blev mycket piggare. Bäst är att äta ett helt b-vitaminkomplex som tillskott med alla b vitaminerna. 

Finns på apoteket. Många har brist på vitamin b. särskilt b12.

Jag ska köpa och testa! Tack för tips!
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Stressad?) skrev 2025-07-05 12:41:27 följande:
    Jag ska köpa och testa! Tack för tips!
    Ja, köper du ett b vitamin komplex på apoteket är det helt ofarligt att testa. Troligen kommer det att hjälpa och risken att det skulle skada dig är obefintlig. B vitaminer är vattenlösliga och kissas ut vid överskott. Apotekets produkter innehåller inte heller några överdrivna doser, jag skulle inte rekommendera att köpa något på nätet , eller från osäkra källor där man inte riktigt har koll på vad det är. 
  • Anonym (Ico)
    Anonym (Stressad?) skrev 2025-07-05 12:15:16 följande:
    Kan det här vara stressorsakat?

I en månad har jag mått väldigt märkligt. Jag är väldigt trött, känner mig ostadig, blir fort muskeltrött i benen, det pirrar i fötterna. Jag måste äta mellanmål, för annars blir jag skakig, yr och svimfärdig. Jag går blodtrycksfall när jag reser mig. Jag kan inte stå upp länge utan att få blodtrycksfall. Däremot kan jag stå om jag rör mig, vaggar lite fram och tillbaka, böjer på knäna och så.

Jag gick till VC som sa att det var klockrent för sköldkörtelproblem, då jag också fryser mycket. Vi har 25 grader hemma och jag lägger mig under en filt, samt är iskall om händer och fötter. Doktorn tog prover på det och B12. Allt kom tillbaka inom referens, om än i det nedre spannet. Därmed är doktorn övertygad om att det är stress. 

Men jag är inte stressad. Tvärt om. Jag tycker att jag mår väldigt bra och är på en mycket bra plats i livet. 

Kan mina symptom ändå bero på stress?

Känner du dig stressad?

Om inte lär det vara något annatm
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Ico) skrev 2025-07-05 12:51:21 följande:
    Känner du dig stressad?

Trötthet ,yrsel och pirr i fötterna är klockrent för b12 brist och hon ligger lågt i b12 så det är bra att testa det först. 
  • Anonym (Stressad?)
    Anonym (Ico) skrev 2025-07-05 12:51:21 följande:
    Känner du dig stressad?

Inte det minsta faktiskt. 
Svar på tråden Kan det här vara stressorsakat?