• Anonym (Släkting)

När börjar vården reagera över täta besök?

Jag har en nära släkting vars barn ständigt är inne på akuten, eller i bästa fall närakuten. Barnen gör årligen lika många besök som mina barn gjort på akuten tillsammans genom livet. Några gånger har det varit befogat, men väldigt ofta är det saker som inte alls behövt ett akutbesök. Många gånger handlar det om sjukdomar som också mina barn haft. Då kan man vara helt säker på att deras barn hade en oerhört mycket tuffare version. Har de ramlat, har de alltid slagit sig så mycket värre än andra barn som gjort precis samma vanliga fall. Har deras barn hosta, måste de åka in till jouren för att få medicin utskrivet. Det går inte att vänta tills VC öppnar dagen efter. Deras barns hosta är sååå svår!

Nu börjar jag fundera på om inte vården kommer att reagera snart. Och det gör mig så klart bekymrad. Jag skulle så gärna vilja ta upp det här på ett vettigt sätt med min släkting, men det blir lätt taggarna utåt från min släkting. Min släkting är inte drivande i dessa besök, utan det är släktingens partner som driver på. 

Finns det något sätt att ta upp det på, eller ska jag bara vänta på att sjukvården snart lämnar in en anmälan?

• Svar på tråden När börjar vården reagera över täta besök?
  • Anonym (Hm)

Är du orolig för att barnet far illa av besöken? Jag tänker att det visserligen kan vara jobbigt att åka in, men om barnet inte är så pass sjuk att denne behöver vård, läkemedel, blodprover eller annat som kan vara obehagligt för barnet så skulle jag inte bry mig. Behöver barnet dessa besök är det ju bara bra att de åker in. Det kommer ju läkaren bedöma.

Jag kan ha fel, men det känns mer som att du stör dig på situationen än att det skulle finnas grund för anmälan. Vissa föräldrar är väldigt nojiga med sina barn, andra låter de äta grus och sand i parken. Att ta upp det med din släkting kommer antagligen inte göra någon skillnad för situationen ändå, speciellt om det är partnern som är den drivande och inte din släkting i fråga. 

• Anonym (Släkting)
    Anonym (Hm) skrev 2025-07-05 19:08:55 följande:

Är du orolig för att barnet far illa av besöken? Jag tänker att det visserligen kan vara jobbigt att åka in, men om barnet inte är så pass sjuk att denne behöver vård, läkemedel, blodprover eller annat som kan vara obehagligt för barnet så skulle jag inte bry mig. Behöver barnet dessa besök är det ju bara bra att de åker in. Det kommer ju läkaren bedöma.

Jag kan ha fel, men det känns mer som att du stör dig på situationen än att det skulle finnas grund för anmälan. Vissa föräldrar är väldigt nojiga med sina barn, andra låter de äta grus och sand i parken. Att ta upp det med din släkting kommer antagligen inte göra någon skillnad för situationen ändå, speciellt om det är partnern som är den drivande och inte din släkting i fråga. 

Dels är det så klart inte en optimal situation för barnen att sitta flera timmar på akuten, när barnen lika gärna kunnat ligga hemma i soffan och vila. Men jag är också oroad för att vården ska reagera och göra en anmälan eller liknande. Det gör så klart ingen skillnad för mig, men jag månar om min släkting och släktingens barn. 
  • Anonym (E)

Vården reagerar väl främst om det är någon form av vanvård inblandat eller om de misstänker Münchhausen by proxy. 

Nojiga föräldrar är de säkert vana vid, särskilt numera. Det är ju inte sunt eller lämpligt att åka till akuten i tid och otid men det behöver inte vara tecken på bristande föräldraskap, snarare överengagerade föräldrar.

• Anonym (Hm)
    Anonym (Släkting) skrev 2025-07-05 19:19:13 följande:
    Dels är det så klart inte en optimal situation för barnen att sitta flera timmar på akuten, när barnen lika gärna kunnat ligga hemma i soffan och vila. Men jag är också oroad för att vården ska reagera och göra en anmälan eller liknande. Det gör så klart ingen skillnad för mig, men jag månar om min släkting och släktingens barn. 
    Nej så är det såklart. Det är varken roligt eller bra för ett sjukt barn att sitta på akuten i onödan. Vården har dock anmälningsplikt och jag tror definitivt inte att de skulle kringgå detta om de kände att de fanns en anledning att anmäla. De har ju ett system för att uppmärksamma frekventa besök och eventuella mönster. Jag tycker ändå att du ska prata med släktingen i första hand och uttrycka oro, inte kritik. Det är lättare att ta till sig. Är du på en djupare nivå orolig för barnets hälsa och välmående älskad en anmälan vara aktuell, men det är ett mycket stort steg som inte ska tas lättvindig. 
  • Anonym (m)

Finns väl ingen anmälan för överdrivna vårdkontakter heller 

• Jemp
    Anonym (Släkting) skrev 2025-07-05 19:19:13 följande:
    Men vad skulle anmälas?
  • Anonym (Hmmmm)
    Jemp skrev 2025-07-06 11:25:34 följande:
    Men vad skulle anmälas?
    Kanske just typ Munchausen by proxy, att man utsätter barnet för onödiga undersökningar. 

Eller att barnet far illa hemma och drabbas av väldigt mkt skador?
  • Anonym (a)

Om vården tycker att barnet verkar fara illa av alla onödiga besök lär en orosanmälan vara läglig, varesig TS skulle lägga sig i eller inte... Att lägga sig i enbart för att en orosanmälan kan komma på tal är fel skäl, att bry sig om barn ett bättre

• Jemp
    Anonym (Hmmmm) skrev 2025-07-06 11:41:48 följande:
    Kanske just typ Munchausen by proxy, att man utsätter barnet för onödiga undersökningar. 

Eller att barnet far illa hemma och drabbas av väldigt mkt skador?

Jag tolkar inlägget snarare som lite extra nojiga föräldrar, inte oro för att de skadar barnen. Men det är såklart en möjlighet/risk, som dock inte lär avhjälpas med att ts varnar att vårdkontakter kan väcka oro. 

Vid Munchausen by proxy gör man väl barnet sjukt?

• Anonym (Släkting)
    Jemp skrev 2025-07-06 11:25:34 följande:
    Men vad skulle anmälas?
    Jag tänker att vården reagerar och tycker att föräldrarna behöver stöttning i att kunna ta hand om sjuka och skadade barn hemma till exempel. Det är inte optimalt för barnen att sitta i timmar på akuten, istället för att ligga nedbäddade i soffan och få Alvedon och ta en snabb tur till VC nästa vardag. Jag känner dock ingen oro för barnen, utan för att någon inom vården ska reagera på föräldrarna. 
Svar på tråden När börjar vården reagera över täta besök?