Inlägg från: Anonym |Visa alla inlägg
  • Anonym

Sälja bilen eller ej

Finns det bra kollektivtrafik så sälj bilen! Det låter som en väldigt onödig kostnad.

14 och 17åringar måste inte bli hämtade och skjutsade överallt om de kan cykla eller åka kollektivt.

Däremot om du bor lantligt och det går 3 bussar om dagen och sträckan att cykla från kompisar och skola överstiger en mil så är den nog bra att behålla. 
    På såna ställen är det vanligare att körkort är ett måste för tonåringarna så är den bra för övningskörning.
    Å andra sidan så kan de köpa en EPA för egna ihoptjänade pengar då.

• Anonym

30-40 tusen om året som ni kan göra annat för verkar inte fy skam.

• Anonym
    Anonym (Sälj) skrev 2025-07-07 19:26:20 följande:
    De 10 kan bli en buffert, sedan kan hon spara 1500 i månaden. Det blir 18 tkr på ett år. 
    Ahh det stämmer nog bättre, jag räknade årsskatten som månadsskatt. Har inte bil själv men hade inte blivit förvånad om det faktiskt var så dyrt som över 2000/mån:)
  • Anonym
    Emerencia skrev 2025-07-10 18:31:50 följande:
    Du vet väl att man inte betalar skatt varje månad? Och absolut inte 2.300 i månaden.  
    Nej det visste jag inte innan denna tråd. Jag har aldrig ägt en bil, alltså stått som ägare. Att äga bil är dyrt precis som det bör vara, åtminstone för stadsbor, så nej det hade inte förvånat mig om det var så dyrt.
    Dessutom så har jag redan skrivit om mitt tankemisstag tidigare i tråden, men du kanske inte hann läsa dit innan du skrev?
Svar på tråden Sälja bilen eller ej