Inlägg från: Hejåhoj |Visa alla inlägg
  • Hejåhoj

Bf Mars 2026 🌸

Hej!! Allt såg bra ut på nip-svaret fick jag veta idag !! Herregud vilken lättnad! 😅😍 är i 15+3 idag så nu får man väl försöka slappna av lite mer och börja berätta för folk?! Vet inte om jag kan dölja det fyra veckor till då vi ska på rul! har blivit rätt tjock om magen då jag äter ofta 😆 har läst allt ni skrivit sen jag va inne sist och härligt å höra att det verkar gå bra för alla och ni som väntat på egna provsvar och gjort jobbiga tester skönt att det visat sig bra!

• Hejåhoj
    Anonym (Önskan97) skrev 2025-10-03 14:31:07 följande:
    Åh vad skönt! Grattis till dig med! 😍 ja det var så mysigt att berätta (vi började göra det efter KUB) och det blev mer verkligt efter det 😄
    Tack☺️ jaa det kan jag tänka mig!! Både mysigt och läskigt tycker jag, men jag är så himla trött på att gömma mig å komma med undanflykter ibland när det krävs. Samtidigt är det skönt att folk inte glor på en heller 😆 äh det ä väl bara å berätta helt enkelt!

är det någon förresten som kan känna sig lite sjuk när ni ansträngt er lite för mkt , kanske jobbat länge och inte fått nån riktig paus? Det går över sen när jag kommit hem å värmt upp mig med mat å mjukiskläder å lägger mig att vila/sova.. 
  • Hejåhoj
    xnfsm skrev 2025-10-03 15:46:38 följande:

Halloj,

hoppar in och frågar när ni berättade för omgivningen? Jag har berättat för chefen och närmsta kollegor denna vecka (förutom näemsta familj och några vänner). skulle vilja berätta mer och har även mage som syns nu. Förra grav berättade jag i v 26?

har ett barn sen tidigare och två graviditeter innan dess, en som avslutades v 15 och en v 23. 

bf 25/3 men räknar med att det blir lite tidigare 

Jag har bara berättat för några få nära vänner då direkt när jag plussade, sedan min mamma å pappa i v10 för jag va tvungen hem å hälsa på å skulle inte kunnat dölja då för de! 

vad fruktansvärt med dina två som inte gick vägen, förstår det kanske ä ännu svårare då att veta när man ska berätta 🙂??️

• Hejåhoj
    xnfsm skrev 2025-10-03 15:46:38 följande:

Halloj,

hoppar in och frågar när ni berättade för omgivningen? Jag har berättat för chefen och närmsta kollegor denna vecka (förutom näemsta familj och några vänner). skulle vilja berätta mer och har även mage som syns nu. Förra grav berättade jag i v 26?

har ett barn sen tidigare och två graviditeter innan dess, en som avslutades v 15 och en v 23. 

bf 25/3 men räknar med att det blir lite tidigare 

Det skulle inte vara en glad smiley på slutet!!! 
  • Hejåhoj
    xnfsm skrev 2025-10-03 21:19:38 följande:
    Ok! när tror du att du kommer berätta för fler? Jag har egentligen haft störts behov av att berätta det i första trimestern pga mått så sanslöst dåligt då men ändå valt att vänta. 

Ikväll berättade jag det för mina syskon med familjer, och vi tänker fortsätta berätta det för närmsta nu kommande dagar antar jag. jag förstår det måste varit svårt om man mår jättedåligt! 
    direkt efter jag berättat för hela deras familj så kände jag lite småpanik igen att Tänk om det inte går vägen osv.. men nångång måste jag väl börja lita på att förhoppningsvis så går allting bra och våga berätta. Men samtidigt så har jag inte det bagaget som du har och kan absolut inte jämföra mig på något vis <3 Men för just mig så tänker jag så alltså 

• Hejåhoj
    HejAnon skrev 2025-10-05 12:22:57 följande:
    Åh vad skönt!! Måste har varit en jobbig väntan! Fick ni veta könet också eller kommer ni vänta med det? Själv är jag lite osäker på hur jag ska göra med det.

Som bara den 😅 Ja fy vad man hela tiden inte försöker oroa sig, lider så med alla som måste göra tester å vänta å sen kanske göra nya tester, huvaligen!! 

vi fick inte veta könet och vi har bestämt att det vill vi inte heller, sambon var väldigt tydlig med det häromveckan haha och jag har bestämt mig för samma sak att jag vill det ska vara en överraskning helst ☺️
    Ja jag förstår det kan ju vara roligt att veta också, praktiskt kanske på nå vis och mysigt att veta. 

är du orolig för rul? 

• Hejåhoj
    HejAnon skrev 2025-10-05 18:03:04 följande:

Just nu lutar vi också åt att inte ta reda på könet, det känns som en rolig överraskning sen vid födseln. Men vi får se om vi hinner ändra oss :D 

Jag var nog mer orolig inför KUB än jag är nu inför RUL, ska mest bli roligt att se hur barnet utvecklats under alla veckor sen man såg den sist! Men såklart gnager en liten oro i bakhuvudet att man hoppas att allt ska se bra ut. Man vet ju verkligen ingenting om hur barnet utvecklats förrän man får se det på ultraljudet! Ser dock fram emot att börja känna rörelserna, hoppas det sker snart  

Hur känner du inför RUL?

ja precis, å sen i sista stunden finns ju alltid risken att man ändrar sig om man får möjligheten att veta eller kanske är så tydligt ibland att det inte går att undvika att se 😅

Jag känner likadant, eller kub va jag mer orolig att hjärtat inte slog och nu efter niptest (och att allt såg bra ut å även ultraljud där allt såg bra ut då i 13+2) så har det öppnat upp ögonen för att det skulle va nå fel på nå organ. och jag blir ängslig eftersom jag berättat för syskonbarn, men får nog faktiskt lov att slappna av lite nu och hoppas på det bästa, kan ju noja ihjäl mig 😅☺️
  • Hejåhoj
    Monki19 skrev 2025-10-07 16:17:39 följande:
    Ah det låter hoppfullt 🙏 Har inte orkat träna på länge pga trötthet och nu senast förkylning. Men har laddat ner en app och köpt träningsmatta och redskap så nu känner jag mig peppad 💪💪
    Hoppas ditt ultraljud går bra! Tiden går ju så långsamt när man väntar 🥰
    Har inte heller orkat träna något alls, enda som är nån slags träning för mig är mitt jobb! Men blev så nyfiken vilken app du laddat ned? Kanske skulle passa mig nu med 😊
  • Hejåhoj
    Jassan123 skrev 2025-10-13 16:36:52 följande:

Äntligen var dagen för RUL här ! Varit så otroligt orolig och nervös.
    Men allt såg bra ut och vi väntar en flicka🥹🥰

Så roligt att höra 🥰🥰 
  • Hejåhoj
    Skuggviol skrev 2025-10-19 00:32:15 följande:
    Tack! Det är redan bättre, så jag har hopp om att må okej tills vi ska på RUL ❤️ 

Jag har en fysioterapeut som jag har varit hos ett par gånger redan för foglossningsbesvär, så jag har bokat första lediga tiden hos henne. Såklart också på onsdag, så det blir en fullspäckad dag. Barnmorskebesök på morgonen, fysioterapeuten vid lunchtid och RUL på eftermiddagen 😅

Skönt att du mår bättre!! Lät hemskt det du skrev som hänt din stackare :( Tänk vilka otroliga krafter och symptom som kan bli av en graviditet! 

I veckan hade jag så ont ovansida lår så låg å kved hela kvällen å natten, dagen efter när jag satt å körde så la jag stöd i svanken å tvingade mig att ha båda fötterna på golvet och inte i kors eller annat (är lastbilschaufför), då blev det bättre kommande kväll. Men sen lyfte jag rätt tungt och bar grejer fram och tillbaka å herregud fick så ont i axlarna så låg å grina på natten å va tvungen å ta en Alvedon till slut, har aldrig haft ont i axlar eller armar direkt. Så nu försöker jag va än lite mer varsam mot kroppen men jäklar så svårt det är särskilt med jobbet jag har.. 

Jag är i 17+5 idag, och väntar på att jag ska känna nån mage!! Rul den 31okt! evighet?.

• Hejåhoj
    ElsaCross skrev 2025-10-18 19:57:14 följande:

Fått känna första små knuffarna inifrån magen idag, lika häftigt trots att det är andra graviditeten. Kan hålla handen mjukt på magen och känna hur det slår emot, nu känns det verkligen på riktigt. 🥹❤️

Kan också intyga att moderkakan i framvägg inte behöver betyda senare rörelser, med första hade jag i bakvägg och kände samma vecka som med denna (vecka 18). Så för mig stämde det alltså inte, sen får vi se hur resterande grav blir, utvärderingen fortsätter 😂

Åh så häftigt!!! 😍 spännande med moderkakans position och hur det kan va så olika!! Jag har för mig att barnmorskan som gjorde kub sa att min va i bakvägg men är högst osäker, jag va helt inne i tv-skärmen😆
  • Hejåhoj
    Anonym (AndraBarnet) skrev 2025-10-20 17:55:59 följande:

Vad härligt att det gått så bra för er och att det börjar kännas rörelser nu ☺️ Nu har vi också haft rul och allt såg jättebra ut, sådan lättnad! 

härligt å höra 🥰 
  • Hejåhoj

Idag är jag i v18+0, men är en osäker om jag känner livmodern eller nån kant som det står överallt att man ska känna.. har blivit smalare men samtidigt är arbetsbyxorna som jag använder sen ett par månader tillbaka tajtare, jag får ha de sitta under magen men måste ändå knäppa upp dem till slut för de spänner så, mer än de gjorde förut alltså och de rullar ner sig. Undrar om jag ska ta det som ett tecken att magen växer och hårdnar eller ej? rul om 1,5v så ingen som kan känna på magen heller innan!

nån som känner igen sig?

• Hejåhoj
    Skuggviol skrev 2025-10-22 22:46:30 följande:

Idag har vi varit på RUL och allting såg jättefint ut, bebis växer precis som hon ska! Och ja, vi fick också veta att det är en liten flicka 😍 Känns perfekt att runda av med en liten lillasyster efter våra två fina pojkar ❤️

Åh så härligt att höra 🥰🥰 underbar känsla det måste vara☺️

Tack för tipset om livmodern, kanske är det jag känner ändå när jag ligger på rygg, är rätt hårt under naveln och ner och buktar liksom utåt med lite. 😅
  • Hejåhoj

Skönt att höra om ni andra som haft era ultraljud den här veckan och att det gått bra🥰 
    Vi hade ju också vårat igår och även där såg allt bra ut😍 Herregud va nervös jag var sista halvtimman innan och när jag låg där på britsen och hon kollade igenom allt!! Hade moderkakan i bakvägg och bebisen låg å tröck med huvet uppåt bröstet, vevade runt med armarna, kliade sig i ansiktet och låg och svalde😅 Alltså det är ju så himla fränt och helt magiskt! Men eftersom jag inte känner något än (tror jag) så känns det inte helt verkligt!! Försöker fortfarande förstå att jag ska bli mamma 😅🙏🏼 

• Hejåhoj
    Friluftstjejen skrev 2025-11-05 22:14:19 följande:

Hej! I dag har även jag varit på RUL. Visade sig vara en flicka som utvecklas normalt. Så skönt! Jag hade också livmodern lågt och i framvägg så ska in på ny koll i v 32. Vet inte hur vanligt det är att det ligger lite lågt i v 20 och sedan flyttar sig ner uppåt med tiden? 

Har även tagit reda på att barnet blodtyp är rhesus positiv medan jag själv är negativ. Vi ska få mer info på kommande samtal med barnmorska i v 25. 

Härlig känsla 🥰
    Då har vi lika med blodtyp!! Jag ska få en Anti-D-spruta i vecka 28 , och sen kommer de ju ta alla stora blodprover igen v25 och v36 tror jag att det var för att hålla koll på hur det där med blodet utvecklas eller ligger till med antikroppar eller hur hon sa.. 
    Tydligen är det rätt nyligen man började ge Anti-D-sprutor i förebyggande syfte enligt min bm men jag läste att sen man gjort det så minskar det risken för komplikationer under graviditeten.. Jag antar att man måste lita på det, vore ju värre ifall vårt blod av nån anledning skulle blandas under graviditeten och min kropp skulle stöta ifrån bebisen 🙏🏼
    och sen får man ju en spruta direkt efter på förlossningen, den sprutan har man nog gett en längre tid i Sverige iaf!
  • Hejåhoj
    Jenam248 skrev 2025-11-06 22:17:49 följande:

Hej! Här är en till med RUL idag. Allt såg bra ut! Skönt! Ultraljudet tog en timme, så vi fick en ordentlig genomgång. Att det tog sån tid berodde dels på att det var en student som kollade mig först och en läkare efter, så de gick igenom allt väldigt noga och jag kunde lyssna in när läkaren förklarade allt noggrant som de annars vid RUL bara skummar förbi, typ att de kollade att fötterna hade rätt vinkel, diafragman etc. Sedan var bebisen inte heller samarbetsvillig, precis som vid KUB så rörde den på sig hela tiden och vände bort ansiktet när hon ville kolla överläppen. Den tryckte ner hakan mot bröstet och tryckte till och med in ansiktet i moderkakan och ville inte bli sedd alls! Så sött ändå!

Vi ville ju inte veta kön, så det kommer bli spännande. Har två pojkar innan och känns som det kommer bli en pojke till. Men jag har gissat fel på båda innan, så man vet aldrig :). Men både studenten och läkaren sa vid ett tillfälle "han" om bebisen, vilket fick mig att haja till. Jag har sedan läst att vissa säger han om något de inte vet könet på och att många läkare säger han vid ultraljud utan att det betyder något! När jag väntade första sonen sa en läkare hon vid RUL och en annan han vid tillväxtultraljud i v 32 så jag vet att man inte ska tolka något in i det. Studenten varnade mig också när hon skulle kolla rumpan och lårbenet att hon skulle "vara i området" ifall jag inte ville se något. Sedan sa hon också "även om jag inte tror att du kommer se något", vilket man kan tolka som avsaknad av en snopp, eller hur? Jag blir galen, men det är ju det som är halva nöjet med att inte veta. Nu måste vi bara hitta fler pojknamn som alternativ. För båda sönerna hade vi flicknamn beredda så de hänger kvar som alternstiv nu, men att komma på ett tredje pojknamn är svårt. Måste ju dessutom passa med de andra namnen! Funderat på Dante - fint eller fult?

Såg att ni och pratat om den där sprutan. Jag är själv också negativ blodgrupp och har fått spruta i rumpan både i vecka 28 och efter förlossningen med mina två positiva barn. Har fått veta att jag väntar en positiv bebis igen så kommer bli spruta för mig denna gång också. De är inte roliga att få men går snabbt över och till skillnad från andra sprutor så känns det inget efter. Ett stick och sen är det över. Med första barnet fick jag också gå och lämna blodprov varje månad för jag hade någon antikropp som kunde påverka barnet, men det har de inte reagerat på de övriga två graviditeterna. Mycket som händer när man väntar barn, men det känns som barnmorskan övervakar mig bra. Nu bara att se fram emot nästa besök hos barnmorskan om en månad :)

Skönt att vara förbi Rul och att allt så så bra ut, känns ju bättre såhär i efterhand iaf att de gått igenom allt ordentlig så gott som det går 🥰 Dante är ju jättefint!! Plus att blir det en tjej då har ni ju förslag sen innan?!:) Men detta innebär att du fortfarande är osäker ifall det är en pojke eller flicka?😅 

Intressant med en till här som har lika med blodgrupp. Jag hatar sprutor och har heller aldrig fått en i skinkan.. men jag försöker att inte sjåpa mig om nått med tanke på att jag ska klämma ut en unge snart och det måste väl vara det värsta en människa kan göra antar jag.. 😅😆 Å så lägger jag min tröst i er som skaffar fler barn efter det första, att klarar ni det och gör om det så ska jag klara det också! Eller nu har jag inget val 🤣 Hoppas ingen missförstår mig nu eller tar illa upp av nån anledning, är såhär som jag tänker för att ta mig igenom detta, har alltid varit räde för förlossningen 🙏🏼
    Har du hört nå risker om denhär anti-d-sprutan?
Svar på tråden Bf Mars 2026 &#x1F338;