Jenam248 skrev 2025-11-06 22:17:49 följande:
Hej! Här är en till med RUL idag. Allt såg bra ut! Skönt! Ultraljudet tog en timme, så vi fick en ordentlig genomgång. Att det tog sån tid berodde dels på att det var en student som kollade mig först och en läkare efter, så de gick igenom allt väldigt noga och jag kunde lyssna in när läkaren förklarade allt noggrant som de annars vid RUL bara skummar förbi, typ att de kollade att fötterna hade rätt vinkel, diafragman etc. Sedan var bebisen inte heller samarbetsvillig, precis som vid KUB så rörde den på sig hela tiden och vände bort ansiktet när hon ville kolla överläppen. Den tryckte ner hakan mot bröstet och tryckte till och med in ansiktet i moderkakan och ville inte bli sedd alls! Så sött ändå!
Vi ville ju inte veta kön, så det kommer bli spännande. Har två pojkar innan och känns som det kommer bli en pojke till. Men jag har gissat fel på båda innan, så man vet aldrig :). Men både studenten och läkaren sa vid ett tillfälle "han" om bebisen, vilket fick mig att haja till. Jag har sedan läst att vissa säger han om något de inte vet könet på och att många läkare säger han vid ultraljud utan att det betyder något! När jag väntade första sonen sa en läkare hon vid RUL och en annan han vid tillväxtultraljud i v 32 så jag vet att man inte ska tolka något in i det. Studenten varnade mig också när hon skulle kolla rumpan och lårbenet att hon skulle "vara i området" ifall jag inte ville se något. Sedan sa hon också "även om jag inte tror att du kommer se något", vilket man kan tolka som avsaknad av en snopp, eller hur? Jag blir galen, men det är ju det som är halva nöjet med att inte veta. Nu måste vi bara hitta fler pojknamn som alternativ. För båda sönerna hade vi flicknamn beredda så de hänger kvar som alternstiv nu, men att komma på ett tredje pojknamn är svårt. Måste ju dessutom passa med de andra namnen! Funderat på Dante - fint eller fult?
Såg att ni och pratat om den där sprutan. Jag är själv också negativ blodgrupp och har fått spruta i rumpan både i vecka 28 och efter förlossningen med mina två positiva barn. Har fått veta att jag väntar en positiv bebis igen så kommer bli spruta för mig denna gång också. De är inte roliga att få men går snabbt över och till skillnad från andra sprutor så känns det inget efter. Ett stick och sen är det över. Med första barnet fick jag också gå och lämna blodprov varje månad för jag hade någon antikropp som kunde påverka barnet, men det har de inte reagerat på de övriga två graviditeterna. Mycket som händer när man väntar barn, men det känns som barnmorskan övervakar mig bra. Nu bara att se fram emot nästa besök hos barnmorskan om en månad :)
Skönt att vara förbi Rul och att allt så så bra ut, känns ju bättre såhär i efterhand iaf att de gått igenom allt ordentlig så gott som det går 🥰 Dante är ju jättefint!! Plus att blir det en tjej då har ni ju förslag sen innan?!:) Men detta innebär att du fortfarande är osäker ifall det är en pojke eller flicka?😅
Intressant med en till här som har lika med blodgrupp. Jag hatar sprutor och har heller aldrig fått en i skinkan.. men jag försöker att inte sjåpa mig om nått med tanke på att jag ska klämma ut en unge snart och det måste väl vara det värsta en människa kan göra antar jag.. 😅😆 Å så lägger jag min tröst i er som skaffar fler barn efter det första, att klarar ni det och gör om det så ska jag klara det också! Eller nu har jag inget val 🤣 Hoppas ingen missförstår mig nu eller tar illa upp av nån anledning, är såhär som jag tänker för att ta mig igenom detta, har alltid varit räde för förlossningen 🙏🏼
Har du hört nå risker om denhär anti-d-sprutan?