Inlägg från: Anonym (Bocken) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Bocken)

Hur finansieras semestern?

Anonym (Bara vi?) skrev 2025-07-06 12:49:18 följande:
    Hur finansieras semestern?

Årligen så är jag förvånad över hur andra har råd med sina semestrar.
    Utlandsresor världen runt, inköp av husbilar och husvagnar mm
    Vi är en familj med tonårsdotter. 
    Sparar 4000 i månaden under året till semestern. Har en månadsinkomst på 60 000. Bor i villa med 65% belåningsgrad.
    Drömmer om husbil men ser inte hur vi skulle ha råd. 
    Tänker/gör vi fel? 

Jag tänker att 4000kr x 12 = 48 000kr/år är en ganska ok semesterbudget.

Det vår familj gör är att vi kör budget avs resa och hotell. Som exempel så går en av årets resor till Kroatien. Bokade tidigt med Ryanair och fick 4 biljetter för under 6000kr totalt (all packning ner i handbagaget så inget tillägg för att ta med resväska, inga måltider på planet etc). Boende i ett fint hus via Airbnb för drygt 1000kr/natten så en vecka för hela familjen kostar under 15 000kr för den resan. Eftersom vi bor i ett hus lagar vi de flesta måltider hemma, och då blir maten ungefär lika dyr som om vi hade stannat kvar hemma så den kostnaden räknar jag inte till resan. Dock räknar jag in lite restaurrang/pubbesök, transfer, parkering etc etv men det är fortfarande långt under 20 000kr för 4 personer 1 vecka i Kroatien.
    På samma sätt har vi gjort många roliga resor utan att det har behövt kosta så mycket. 

Eftersom ni bara är 3st i familjen borde ni ha råd med minst 3st motsvarande resor per år, vilket inte är alltför illa.
Svar på tråden Hur finansieras semestern?