Hur finansieras semestern?
Hur man har råd:
- En del har fått eller ärvt pengar och tagit ner sina lån rejält, det skapar marginaler.
- Vi som tjänar lite mer har ofta släkt och vänner som också har olika tillgångar. Jag kan om jag vill bo gratis en vecka i flera stora städer/ strandvillor i Europa eller i en svensk skärgård. Det är bara att ringa och komma överens nånstans på våren, eller fråga om det är ledigt nu om man får lust att resa spontant. Man bidrar kanske med något litet bara som att fylla på vinstället, reparera en möbel eller klippa gräs så de slipper.
- Ett par vi känner sålde stora villan när barnen flyttat ut och bor nu litet, men har en topputrustad husbil för dryga miljonen. En tidigare kollega blev utköpt från jobbet med en årslön men hade nytt jobb direkt. Så han hade en extra årslön att shoppa sin husbil för.
- Vet man var man ska titta och bokar själv blir det också billigare. Jag bokade just några nätter i centrala Paris i september med 60% rabatt, t.ex. Men det är bara för att vi ska göra saker just där och vill ta vara på tiden. Annars bokar vi hellre utanför storstan och tar oss in för specifika sevärdheter.
- Man reser kanske hellre lyxigt vartannat år än "normalt" varje år.
Alla gör oftast inte allt hela tiden, men när man ser sina sociala media översvämmas av semesterbilder från jordens alla hörn så kan det säkert upplevas så.