• Faderh

Orolig blivande pappa

Hej,
    min sambo är i v40+0 och enligt appen och  barnmorskan,  6 dagar kvar till BF

sambon har 2 barn sedan innan 8 år respektive 11 år, hon gick då över 1-2 v och blev då igångsatt.

ska vi räkna med att det blir så igen?
    Nu är det mest jag som är orolig , vill så himla mycket att våran bebis ska komma, hon har sen igår sagt att det är lite mens liknande känsla lite molande och tryck neråt ibland.
    är det nära nu eller kan ja räkna med att det tar 1-2 v till? (Blir tokig att vara va hemma och stå redo, vågar man åka iväg ?) 
    hon vilar mycket men inga onda värkar utan bara mer mens-liknande.
    tidigare graviditeter har aldrig vattnet gått på heller.
    jag tycker bara det är en evig väntan?. 

Vad tror ni och hur brukar det vara ?

// orolig och förväntansfull blivande pappa

• Svar på tråden Orolig blivande pappa
  • Anonym (biologen)

Nuförtiden brukar man sätta igång förlossning tidigare, eftersom det finns ny forskning på att det är en liten ökad risk för barnet med att gå över tiden mer än en vecka.

Medicinsidor ger informationen att en kvinna kan bli igångsatt i början av v41 men även att man kan välja att vänta om gravbiditeten är normal.

"Var femte graviditet når graviditetsvecka 41+0. De flesta förlossningar startar av sig själv inom de närmaste dagarna. För alla gravida rekommenderas att förlossningen ska ha startat senast i slutet av vecka 41. Risken för att barnet ska dö i livmodern efter vecka 40+6 är låg (cirka 0,05%) men ökar något efter v 42+0 och är lite högre:
    ? när barnet inte växer normalt
    ? när du/ni väntar första barnet och

när den gravida:
    ? är 40 år eller äldre
    ? har BMI ? 30 kg/m2 (obesitas)
    ? är född i Afrika söder om Sahara.

Forskning har visat att det kan finnas medicinska fördelar med att sätta i gång förlossningen i början av vecka 41, framförallt när risken att drabbas av fosterdöd är lite högre. Gravida som har någon av de riskfaktorer som nämns ovan erbjuds därför igångsättning av förlossningen i början av vecka 41.

Barnmorskan skickar en remiss till förlossningskliniken vid besöket i vecka 40 om du som gravid har riskfaktorer. Om du/ni är tveksam till att sätta i gång förlossningen och önskar få träffa läkare för en individuell bedömning skriver barnmorskan det i remissen. Förlossningskliniken hör av sig till dig/er via telefon eller digitalt senast vecka 40+6. Önskar du/ni igångsättning av förlossningen bokas en tid för det inom några dagar. Beroende på belastningen på förlossningsavdelningen kan tidpunkten behöva flyttas fram ytterligare 1-2 dagar.

Gravida som saknar riskfaktorer och gravida som har någon riskfaktor men vill avvakta med igångsättning får göra ett ultraljud i början av vecka 41 för att kontrollera att barnet vuxit normalt och att det finns normal mängd fostervatten. Om allt är normalt på ultraljudet erbjuds igångsättning av förlossningen i slutet av vecka 41 (vanligen v 41+5). Tiden för igångsättning bokar du/ni eller er barnmorska genom att ringa till förlossningskliniken i vecka 41+3. Beroende på belastningen på förlossningsavdelningen kan tidpunkten för igångsättning behöva flyttas fram ytterligare 1-2 dagar. Om något avviker vid ultraljudet får du/ni komma till förlossningskliniken samma dag för att bedöma när förlossningen bör sättas igång."

kunskapsstodforvardgivare.se/download/18.7edf478818851a4279922873/1686560835390/Induktion%20vecka%2041.%20_patientinformation%202306.pdf

• Faderh

men det jag skulle vilja veta är om det är nära bf nu eller är dessa mensliknande Värkar och tryckande känsla något som kan komma långt innan? Eller är det närmsta dagarna innan ?

• Anonym (Oj)
    Faderh skrev 2025-07-07 15:12:27 följande:

men det jag skulle vilja veta är om det är nära bf nu eller är dessa mensliknande Värkar och tryckande känsla något som kan komma långt innan? Eller är det närmsta dagarna innan ?

Ingen vet. Ni får vänta och se. 
  • Anonym (Mamma)

Det är precis såhär det är, man vet aldrig när det drar igång 😅 Man kan ha jätteont och tro det är nära och så är det inte inte alls nära eller så säger det bara poff så startar allt och bebis är ute på två timmar 😆 Jag har varit med om båda varianter. Såhär är väntans tider. Det enda du säker kan veta är att bebis kommer snart, om några dagar, om nån vecka. Det kommer gå bra, lycka till.

• Faderh

Okej, men dessa molande värkar och mensliknannde kan lika gärna börja samma dag det är dags som att det kan ta en vecka till? Tänkte mest se om hur det är och hur det brukar vara . Sen kan man ju gissa men ah..

• Anonym (E)
    Faderh skrev 2025-07-07 18:06:31 följande:

Okej, men dessa molande värkar och mensliknannde kan lika gärna börja samma dag det är dags som att det kan ta en vecka till? Tänkte mest se om hur det är och hur det brukar vara . Sen kan man ju gissa men ah..

Jag gick sådär i 5-6 veckor ungefär. Så det är bara att vänta och se

• Anonym (H)

Ingen kan säga, vänta och se.

• Hellishen

Jag hade såna värkar och mindre än ett dygn efter var min dotter född. Men det är ju olika.

Oavsett så vill jag bara berömma dig för att du engagerar dig, väntar och längtar. Du kommer bli en bra pappa! 

• Anonym (Emma)
    Faderh skrev 2025-07-07 18:06:31 följande:

Helt omöjligt att svara säkert på. Det kan börja många veckor innan eller samma dag. Förlossningen kan också starta utan att man känner något alls före. 
  • Anonym (Oxytocin)

Det är min fasta övertygelse att OM mammans kropp och bebisens kropp är helt redo så är det egentligen bara frigörandet av oxytocin som kan snabba på den naturliga igångsättningen. Lägg allt fokus på att hon ska känna sig trygg, lugn och må bra. Vila mycket, massor av fysisk kontakt om hon gillar det just nu; massera, massera, massera, klia på ryggen, filmmys, långa kramar, pilla i håret, bada eller duscha varmt, äta gott, ge henne sovmorgon, ha sex om ni båda är sugna osv.

har ingen medicinsk källa på detta utan bara min egen uppfattning. 

• FuckGoggleAskMe

Min kollegas fru hade lite mensliknande värkar i ett par veckor, sen plötsligt en kväll fick hon väldigt intensiva värkar, min kollega ringde ambulans direkt. 2 minuter senare kom bebisen, min kollega förlöste dottern i hallen, sen kom ambulansen snabbt och tog över. 

En kompis fick väldigt intensiva värkar, så de åkte in. Sen åkte de hem igen, sen in igen. Ungefär 72 timmar totalt av intensiva värkar, sen behagade bebisen komma ut. 

Dvs, var beredd på allt. Förstår att du vill ha lite kontroll och veta men tyvärr, omöjligt att säga, kanske blir det som vid tidigare förlossningar, kanske helt annorlunda. 

Min kollega är i alla fall fortfarande stolt och kaxig över sin insats som barnmorska, så här 12 år senare. Även om det är ovanligt, skadar det inte om du läser på lite vad du borde göra om barnet kommer hemma eller i bilen på väg till sjukhus, så du inte blir helt handfallen. 

• cosinus

Eftersom hon fött två barn tidigare skulle jag ändå tro att hon har lite känsla för hur bråttom det kan tänkas bli.

Och åka iväg, ja det kan man väl göra både ihop och enskilt om hon är ok med det.

Med fjärde barnet hade min man kaxigt bokat klassåterträff 4 dagar efter bf. Han var med och planerade och tyckte att jamen nummer två och tre hade ju kommit före eller runt bf så 4 dagars marginal var ju lugnt. Då skulle bebisen vara ute och han skulle kunna åka till sin hemstad 8 mil ifrån och gå på klassåterträff. Men nu ville bebisen annorlunda så jag var fortfarande gravid och eftersom jag fött rätt snabbt så tyckte jag det var bättre att följa med och ligga i hans mammas bäddsoffa och se fotbollsVM medan han drack läsk på klassåterträffen. Hade det blivit dags hade vi hunnit till BB därifrån men kanske inte haft tid att han skulle hinna hem och hämta mig. Däremot avstod jag min egen farfars begravning någon vecka innan för att den var så till att hade förlossningen satt igång hade det blivit sjukt meckigt får då hade jag fått föda på ett annat sjukhus och blivit fast nåt dygn 2 timmar från övriga barn.

Så, låt henne styra. Men det låter ju som att du behöver hålla dig lite sysselsatt för att inte bara gå på helspänn hela tiden. Orkar hon inte så gör saker med barnen (om de är hos er) eller far iväg kortare stunder här och där. Träna, handla, gör ärenden. Sysselsätt dig. 

Jag känner inte din gravida sambo, men för mig hade du mycket hellre fått vara igång och lugn än hemma och äggsjuk. Men givetvis nåbar på telefon och på rimliga avstånd.

Svar på tråden Orolig blivande pappa