Inlägg från: Anonym (Oj) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Oj)

Är sossarnas förslag om folkomflyttning en bra idé?

Louice12 skrev 2025-07-07 23:49:11 följande:

Magdalena Andersson fick frågan om hon skulle kunna flytta till ett hus i ett utsatt område. Den frågan gjorde henne upprörd, hon skruvade på sig, och sade att frågan var "patetisk". Så hon vill med andra ord inte bo i ett utsatt område. 

Varför ska folk vilja bo där? 

Hon tycker som majoriteten i Sverige. De vill inte bo i ett utsatt område. Du klagar själv på området där du bor. Så då kan ju du flytta till ett utsatt område. 

• Anonym (Oj)
    fornminne skrev 2025-07-08 08:55:54 följande:

Poängen är att sossarna vill att fler ska flytta till utsatta områden och vise versa. De vill blanda befolkningen. Men de verkar inte själva vilja blandas.

Sen har de aldrig föreslagit tvångsförflyttningar, däremot att områden görs om genom mer blandade bostäder, att vissa får förtur till vissa bostäder, att skolor slås ihop osv. Det är ju också ett sätt att stuva om befolkningen.

Men sådant brukar inte slå väl ut, vilket flera exempel i tråden visar. Det handlar dock inte om svenskar och invandrare i sig. Det blir så fel när man klumpar ihop alla invandrare i diskussionen.

Jag har bor i ett ganska blandat område. Det är inte fler problem här än någon annanstans.. Det handlar mer om vilka som bor här, än ursprung i sig.

Jag har även bott i ett annat område som var ganska blandat och trevligt, men där fler och fler problematiska individer och familjer flyttade in. På bara några år blev det skräpigare, stökigare, mer kriminalitet osv. Innan bodde det många svenskar där. Nu bor nästan inga svenskar kvar, men även många invandrare har flyttat. Det handlar om socioekonomi och vilka normer som tar över, inte om man är svensk eller invandrare. 

Finns kanske de som gillar segregation. Fast det är ändå dom som klagar mest. Så vad vill de som gillar att det är uppdelat så de med små resurser bor för sig själva att man ska göra för att minska segregationen?

För det ju uppenbart att man inte vill beblanda sig med människor av annat ursprung samt fattiga människor. 
  • Anonym (Oj)

Varför klagar de som är emot folkomflyttningen på att invandrare vill bo i egna områden? De är ju uppenbart inte välkomna någon annanstans. 

Så hur vill ni som är emot förslaget lösa integrationen? 

• Anonym (Oj)
    fornminne skrev 2025-07-09 09:08:34 följande:
    Tror du att det går att komma till rätta med det? Det är väl frågan.

Vissa förbättringar kan absolut göras, men frågan är vad som kan göras i det stora hela.

Sverige har för många och för stora utanförskapsområden. Decennier av nyliberal politik med ökade klyftor, samt en invandring som vida har överskridit vår integrationskapacitet, har lett till detta. Nu får vi kanske leva med konsekvenserna. 

Alla länder har bättre och sämre områden, även våra nordiska grannländer, men inte alls i samma utsträckning som Sverige. För dem är det mer hanterbart, samt lättare att bryta utanförskapet.
    Redan på 90-talet i USA blev vi informerade om att vissa stadsdelar skulle vi undvika helt och andra undvika kväll- och nattetid. Det var flera olika städer, inte bara en. De flesta städer har områden där det är farligt att vistas. Inget som är unikt för Sverige. 

Berätta hur andra länder lyckats bryta utanförskapet. Du verkar inte inse hur mkt utanförskap det finns i andra länder. 
  • Anonym (Oj)
    Anonym (KG) skrev 2025-07-09 10:01:10 följande:

Jag skulle kunna tänka mig att börja med att testa att alla sossar flyttar ut i gettot kanske rentav byter sin villa mot en hyres tvåa med en invandrarfamilj. Utan mellanskillnad förstås. Sen kan vi utvärdera om 30år.

Är det så förslaget ser ut?

Har du ens läst förslaget?
  • Anonym (Oj)
    Anonym (noname) skrev 2025-07-09 10:50:24 följande:
    Nå, Lawen Redar fick sedermera kalla fötter, möjligen efter tillsägelse från högre ort, och försökte febrilt och även med ilskeutbrott att sudda i  sina första uttalanden i ämnet.
    Lawen Redar: 
    ?insatser vi tidigare inte gjort, i en skala vi tidigare inte sett?.Låter rätt hotfullt i mina öron.
    Blir du lätt rädd?

Med tanke på att nästan inget gjorts mot bostadssegregationen tidigare så blir det ju både nytt och mycket. Men från en mkt låg nivå.

Men det förstår du också.
  • Anonym (Oj)
    fornminne skrev 2025-07-09 11:23:06 följande:

Jag var lite otydlig. Naturligtvis är det värre i många andra länder än i Sverige. Även om de inte har lika många skjutningar och sprängningar som vi, har de andra problem som är värre.

Jag jämförde med våra nordiska grannländer. Bland de tryggaste länderna i världen, som vi bör kunna jämföra oss med. Vi ska inte behöva jämföra oss med kaosländer som Mexiko eller delar av USA.

Norge och Danmark har också utanförskapsområden, men inte alls i samma omfattning. Därmed har de också lättare att göra något åt det, alternativt hantera det.

I Sverige har det gått för långt. Vi skulle ha dragit i bromsen och lagt om politiken redan på 90-talet. Då hade vi förmodligen inte haft dagens situation.

Det går att bryta utanförskap till viss del, men jag känner inte till något samhälle som har lyckats fullt ut. Även måttlig segregation kan vara svår att bryta, men är lättare att leva med. Ju fler och större utanförskapsområden, desto fler problem. 

Så hur har våra nordiska länder gjort?
Svar på tråden Är sossarnas förslag om folkomflyttning en bra idé?