Inlägg från: Anonym (noname) |Visa alla inlägg
  • Anonym (noname)

Är sossarnas förslag om folkomflyttning en bra idé?

Om jag har rätt prövade man väl det här med folkinflyttning i ett posht nybyggt område i Malmö, västra hamnen eller något sådant. Storfamiljer av syrisk, irakisk, somaliskt ursprung fick flytta in i fina lägenheter  bland andra familjer som betalt dyrt för sin bostad. Storfamiljerna klarade inte riktigt att bo så. Det talades om störningar, nerskräpning, kriminalitet och förstörelse. Rätt många ordentliga familjer lämnade och flyttade  till lugnare kvarter och en av dessa familjer är jag något bekant med. Gissa hur glada de var. Bo ett år i sin nya lägenhet och sedan flytta för man inte stod ut med oredan och den ökade kriminaliteten i området.

• Anonym (noname)
    Anonym (qwerty) skrev 2025-07-07 23:51:30 följande:

Pol Pot hade det förslaget,... lika idiotiskt då som nu.
    Men Magdalena Andersson med följe kan väl lämna sveaväen och alla sina lyxvillor och bosätta sig i rinkeby, rissne, järva, botkyrka, mm och förlägga sitt partihögsäte i fisksätra.

Och smilfinkssossen Attenius kan dela av sin Torslandavilla och hyra ut delen till någon hel- eller halvkriminell familj från Bergsjön eller Hammarkullen så att den familjen får bättre influenser och börjar bli laglydig i den solida omgivningen.
    Men hemska tanke om de går åt andra hållet - familjen Attenius blir.........
    Integration är knepigt.
  • Anonym (noname)
    KillBill skrev 2025-07-08 13:59:19 följande:

Ingen har föreslagit tvångsblandning. Det som däremot är värt att fundera på är hur det kan förenas med demokratiska principer när partier som Sverigedemokraterna och Moderaterna sprider rena lögner om andra partier.

Lawen Redar har uttryckt sig på ett sätt som ligger snubblande nära ideer om tvång
  • Anonym (noname)
    KillBill skrev 2025-07-09 08:39:48 följande:

Ge exempel på det du påstår så att det finns något att diskutera. Så här säger Lawen själv. 

Nå, Lawen Redar fick sedermera kalla fötter, möjligen efter tillsägelse från högre ort, och försökte febrilt och även med ilskeutbrott att sudda i  sina första uttalanden i ämnet.
    Lawen Redar: 
    ?insatser vi tidigare inte gjort, i en skala vi tidigare inte sett?.Låter rätt hotfullt i mina öron.
  • Anonym (noname)
    Anonym (Ps) skrev 2025-07-10 07:38:02 följande:
    Socialdemokraterna har en mörk historia vad gäller invandringspolitiken. De ignorerade länge de uppenbara integrationsproblem som i årtionden växt fram i Sverige. Det finns flera skäl till detta:
    - De får ofta 50-60 procent av rösterna i uranförskapsområderna och drev därför länge av strikt maktpolitiska skäl en politik som de visste var dålig för landet,
    - De såg möjligheten att polarisera debatten och brännmärka all opposition mot mer eller mindre öppna gränser som "rasism" vilket hindrade förnuftig politik inom området,
    - De har gång på gång förhandlat bort en mer stram invandringspolitik för att säkra regeringsmakten och därmed låtit Miljöpartiet och Vänsterpartiet få diktera politiken inom området.

Nu har denna politik nått vägs ände och skapat problem i det svenska samhället som kommande generationer kommer att få leva med under mycket lång tid. Då vill plötsligt sossarna att svenska folket, som aldrig stött partiets politik enligt ovan, ska lösa de problem som politikerna skapat genom att ge upp den sociala stabiliteten i sina lokalsamhällen. Detta är både ynkligt och omoraliskt. 
    Det här skriver jag under på! 
    Jag har ända sedan Palmes tid känt stark motvilja för sossepartiet och undrat om det partiet verkligen vill landet Sverige väl eller om maktambitionerna döljer något mörkare med tentakler österut.
  • Anonym (noname)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-07-20 10:38:14 följande:

Enligt DNs artikel 4 juli , byggs det för mycket, för många hyresrätter, som är svåra att hyra ut. Skifte på bomarknaden från brist till tomma lägenheter. De senaste åren har 31000 nya lägenheter färdigställts i Storstockholm vilket är mer än vad marknaden kan svälja, säger en  utredare på länstyrelsen i Stockholm. 

Där jag bor, mellanstor stad i södra Sverige, finns det ett överflöd av outhyrda hyresrätter (ca 800 enl uppgift i lokaltidningen), väldigt många av dem nybyggda. På Booli och hemnet finns runt 300 bostadsrätter till salu. Många byggprojekt har aviserats men kom aldrig igång.Projekterade byggytor står tomma. Gigantiskt feltänk hos kommunen. Det är samma elände med outhyrda bostäder i kringliggande städer fast inte riktigt av samma magnitud.
  • Anonym (noname)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-07-20 11:01:26 följande:

Om tex Danderyd kommun tvingas av staten att bygga fler hyresrätter , då kommer dessa att  bli dyra, för tomtmarken i Danderyd är dyr och det är dyrt att bygga nytt idag.
    Hur skall de med sociala problem ha råd att bo där? Skall dessa hyreslägenheter subventioneras för dem med sociala problem och stora integrationsbehov? Vem skall betala för detta? Är det kommunerna via försörjningsstöd ? 

De får naturligtvis bostadsbidrag som heter duga alt. gratis boende. Principen med blandning lär få kosta! Kommunerna får hosta upp pengar till detta, för det kommer att bli tvång. Och kommunalskatterna når nya höjder....
  • Anonym (noname)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-07-20 11:34:08 följande:

Om det vore så lätt som att bygga hyresrätter i attraktiva välbeställdabområdrn, då hade vi inga integrationsproblem.
    Där jag bor finns massor av nybyggda hyreslägenheter , många med sjöutsikt i fint område, ingen kötid krävs.
    Men hur skall arbetslösa invandrare ha råd att bo där?
    De privata hyresvärdarna lär inte vara intresserade av att hyra ut til människor som saknar arbete och inkomst?
    Skall S begränsa äganderätten?
    Eller talar vi om en kraftigt utbyggd allmännytta?
    Hur tvingar ni de rika moderata kommunerna att göra detta när S har regeringsmakten, troligen efter nästa val?

Ni måste redovisa vad ni vill göra och vad det kommer att kosta så att vi svenskar kan ta ställning till detta, inför valet.

För (s) är det TVÅNGSMETODER som gäller, inget annat!
  • Anonym (noname)
    KillBill skrev 2025-07-20 12:16:49 följande:

Efter snart 30 år av moderat politik, som lett till kraftigt ökad bostads- och skolsegregation (bland annat genom EBO-lagen och införandet av marknadsskolan), är det förstås naivt att tro att det finns någon quick fix. Men man måste börja någonstans och de förslag som S har lagt fram är åtminstone steg i rätt riktning.

Sedan undrar jag varför du ens blandar in äganderätten i diskussionen? Det finns inga som helst förslag om att inskränka den. Om vi pratar om allmännyttan i resursstarka områden, som till exempel Danderyd, är risken knappast att den skulle bli för stor, utan snarare att den knappt existerar i dag.

Du skriver i tidigare inlägg att det är rätt att försöka minska segregationen. Men då vore det intressant att höra vilka åtgärder du tycker skulle vara bra? För hittills har varken M eller SD lagt fram några egna förslag alls.

De där 30 åren av moderat politik ser jag gärna att du förklarar ordentligt!`
    Var? Hur? När?  Vilka? På vilket sätt? 

Och håll dig för guds skull till verkligheten och till sanningen, annars fyller DU tråden med rena lögner, vilket du f ö gjort några ggr redan.

(s) skriver givetvis inte rakt ut förändring genom tvångsmetoder, men det är vad som lär ske om de får makten. Total makt och maktspråk ligger i gger i det partiets dna
  • Anonym (noname)
    Rataxes skrev 2025-08-07 09:26:22 följande:

?Sveriges dyraste och mest eftertraktade villaområden? passar allra bäst för att omvandlas med ?blandad? bebyggelse. Det menar arbetarrörelsens bostadspolitiska gren Hyresgästföreningen (HGF), som har utrett vilka bostadsområden som man helst vill förtäta med hyreshus.

Den svenska avundsjukan har nu gjort storstilad entré.
  • Anonym (noname)

Jag inhämtade att Lawen Redar, arkitekten bakoim förslaget att bygga hyreshus i villaträdgårdar och ge hyresrätterna till "the deplorables", själv är bosatt i villa centralt i Köpenhamn med sin danske make. Troligen inget hyreshus i den danska trädgården! Klassisk vänsterpolitik: andra ska ta smällen, inte jag......

• Anonym (noname)
    KillBill skrev 2025-08-23 11:29:43 följande:

Varför publicerar du inlägg som bygger på rena lögner? Lawen Redar har aldrig föreslagit att det ska byggas hyreshus i villaträdgårdar.

Jag undrar också över din användning av uttrycket 'the deplorables'. Vet du ens vilket sammanhang det kommer ifrån? Det används för att beskriva rasistiska, sexistiska, homofoba eller främlingsfientliga åsikter. Om du tror att Lawens förslag skulle handla om att bygga bostäder enbart för människor med sådana åsikter, då har du verkligen missförstått allt..

Jaha, om du går in för en tolkning av deplorables i kontext av Hillary Clinton då har vi förstås alla de rasister, sexister, homofober och xenofober som röstade på Trump. Men uttrycket används även i brittisk, australiensisk, nyazeeländsk, indisk press i en bemärkelse som är närmast synonym med  ordet underprivileged.
    Angående Lawen Redar är hon redan ett sänke för sitt parti och hon bör nog överväga en permanent flytt till vårt grannland i söder. 
  • Anonym (noname)

Lawen Redar i SR-intervju 14 sep 2024:

För att minska boendesegregationen vill hon bygga fler hyresrätter i välbärgade områden, rusta upp och bygga fler typer av bostäder i utsatta områden, och genomföra ?strategiska rivningar?.
    Hon har så vitt jag vet aldrig motsagt tankarna på hyreshus i djursholms- och brommaträdgårdarna.

Och jo, flera socialdemokratiska politiker i min del av landet har noll intresse av att stötta hennes ideer, finner henne för revolutionär.

Du tar för övrigt på dig en obehaglig besserwisserton i alla dina inlägg. Klart debattförstörande!

Svar på tråden Är sossarnas förslag om folkomflyttning en bra idé?