Inlägg från: Anonym (Kaplan) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Kaplan)

Är sossarnas förslag om folkomflyttning en bra idé?

KillBill skrev 2025-07-22 13:14:26 följande:
    Jag anser att det är rimligt att alla kommuner själva tar ansvar för sina invånare och sina utmaningar, och att människor med olika typer av problem fördelas mellan olika stadsdelar inom kommunen, så att inte enskilda områden behöver bära en oproportionerligt stor börda.
    Beskriv på vilket sätt du anser att ett bostadsområde bär en börda av att personer med problem bor där.
  • Anonym (Kaplan)
    Anonym (Dev) skrev 2025-07-25 18:15:33 följande:
    Jag bor själv i ett område där en del synliga minoritetsfamiljer bor. De är dock inte så många. Vi har det jättelugnt, jag kommer att bo kvar här! Svindyra lägenheter som överallt i Stockholm förstås. Men vi har inte sett några prisfall.
    Ditt bostadsområde är just ett sådant (dyra bostäder, få invandrare) som S tycker ska bli mer blandat med fler nyanlända och personer på försörjningsstöd.
  • Anonym (Kaplan)
    KillBill skrev 2025-07-26 15:17:50 följande:

Jag har personlig erfarenhet av att invandrare som bor mindre segregerat, som i norra Sverige, klarar sig väl och integreras framgångsrikt i samhället. Samtidigt har jag sett hur det ofta går fel när invandrare samlas i segregerade utanförskapsområden, där sociala problem tenderar att förstärkas.

När anser du att ett område är segregerat respektive ej segregerat?
    Vid vilken andel invånare med utländsk bakgrund?
  • Anonym (Kaplan)
    KillBill skrev 2025-07-26 15:17:50 följande:

Jag har personlig erfarenhet av att invandrare som bor mindre segregerat, som i norra Sverige, klarar sig väl och integreras framgångsrikt i samhället. Samtidigt har jag sett hur det ofta går fel när invandrare samlas i segregerade utanförskapsområden, där sociala problem tenderar att förstärkas.

När anser du att ett område är segregerat respektive ej segregerat?
    Vid vilken andel invånare med utländsk bakgrund?
  • Anonym (Kaplan)
    KillBill skrev 2025-07-27 13:44:41 följande:
    Idag har drygt 27?% av Sveriges befolkning utländsk bakgrund. Det finns ingen exakt gräns för när ett område räknas som etniskt segregerat, men forskning pekar på att när andelen överstiger 40?% är det en tydlig signal om etnisk segregation.
    Det finns hela kommuner där över 40% av invånarna har utländsk bakgrund.
  • Anonym (Kaplan)

Vi hyresgäster har inget intresse av att det byggs nya hyreshus med dyra lägenheter i villaträdgårdar.

Hyresgästföreningen agerade därför i någon annans intresse när de tog fram rapporten.

Svar på tråden Är sossarnas förslag om folkomflyttning en bra idé?