Inlägg från: Anonym (GG) |Visa alla inlägg
  • Anonym (GG)

Är sossarnas förslag om folkomflyttning en bra idé?

Anonym (white flight) skrev 2025-07-11 10:01:14 följande:

För att återgå till ämnet. 

När jag var yngre bodde jag i fina och lugna områden. Det fanns fina marklägenheter och många barnfamiljer. Men sedan kom invandrarna, och dessa områden klassas nu som ghetton. Det har även skett skjutningar.

Invandrarna fick alltså förtur till dessa områden med både bra förskola och skola alldeles i närheten. De fick chansen, men sumpade den fullständigt. Och detta hände inte bara i dessa områden utan överallt. "White flight" och ingen vill bo kvar.

Och med detta menar du att......? 

Upplysningsvis har i stort sett alla bostadsområden ett bäst före datum.  Områden som inte underhålls och anpassas efter de boendes önskemål kommer tilslut att förslummas.  Försummning ger förslummning helt enkelt.  

Bostäder/bostadsområden som inte kontinuerligt underhålls och förbättras brukar "Svensson" flytta från till något nyare och bättre alternativt till villor och radhus.  Kvar blir de med sämre ekonomi oavsett härkomst. 

De bostäder som byggdes under 70-talet har många problem i konstruktionen och har inte hållit för tidens tand.

Att göra detta till en "white fight" är helt enkelt dumt.

Det ligger en inneboende konflikt i bostadspolitiken. Människor behöver bostäder de har råd med. Detta innebär att en automatiskt segregation.  De som har råd med boende i bättre bostäder i bättre bostadsområden kommer att flytta dit. 

De som har råd med andra boendeformer  så som bostadsrätter och villor kommer att flytta dit. Kvar blir de med sämre ekonomi något invandrare ofta har. 

Det handlar om ekonomi, inte om hudfärg
  • Anonym (GG)
    Anonym (banane) skrev 2025-07-11 12:04:54 följande:

Alltså, varför skulle man som höginkomsttagare välja att aktivt bosätta sig i ett område av "sämre standard"? Med risk för att bli utsatt för diverse rån eller misshandel för att man inte hör hemma där, eller utfryst av gemenskapen.

Sen då, att staten ska börja lägga sig i. Ska de tvångsflytta folk? Lösa in folks fastigheter och sälja billigt till personer med dålig eller ingen inkomst?

Om jag uppfattat förslaget rätt " har faktiskt läst detta" så är det inte tal om någon folkomflyttning eller tvångsomflyttniing utan det handlar om att riva bostäder som inte så att säga nått sitt bäst före datum. Planera om bostadsområden så att det finns förutsättningar för en mer blandad befolkning med olika ekonomisk bakgrund. 

Planera bostadsoråden utifrån hållbarhets kriterier som energieffektivitet och social service. mm

Det handlar alltså inte om tvång utan om möjligheter till bättre boende. 

Detta är och har alltid varit statens ansvar.  Under lång tid har det varit lite si och så på det här området. Man har trott att marknaden skulle klara av att sköta detta själv men nu ser vi resultatet.
  • Anonym (GG)

Nu blir jag lite förvirrad.  Vad är det ni diskuterar egentligen? Är det asyl invandringen, arbetkrafts invandringen eller bara invandring i stort ?

När jag hör på vad i stort sett alla riksdagspartier säger så vill ALLA värna asylrätten. Vilket i förlängningen innebär att man är positiv till asylinvandring.

Detsamma gäller arbetskraftsinvandringen i stort sett alla riksdagspartier är positiva till arbetskraftsinvandring.

Så vad är det ni bråkar om? De enda som har annan uppfattning är SD som inte vill ha någon invandring alls. 

Med andra ord är dessa diskussioner bara ett sätt för SD att radikalisera.

För egen del ser jag på problemet utifrån ett samhällsperspektiv och segrationen på bostadsmarknaden är ett av våra större problem.  Det handlar om socioekonomisk segration och inbegriper såväl ensamstääende föräldrar, förtidspensionärer, arbetslösa, låginkomsttagare som invandrare.  Alla dessa behöver bra och ändamålsmässiga bostäder där man trivs och vill leva.

Att vi behöver göra oss av med områden som inte fungerar och istället bygga bostäder där alla har råd att bo och planera områden utifrån människors behov av trygghet och service är väl ingen "invandrar fråga"

• Anonym (GG)
    Rataxes skrev 2025-07-31 13:25:31 följande:

www.gp.se/ledare/gastkolumn/s-drom-om-blandning-finns-redan-som-dystopi.c301b089-667f-46cd-affc-cea999650223

"Socialdemokraternas nya integrationspolitik är ett intellektuellt haveri, en pappersprodukt som inte tar hänsyn till hur människor fungerar. Fem år är en lång tid, ändå har berättelserna från småstads-Sverige inte nått partitopparna, inte förmått dem att dra nya slutsatser. De är fast i idén att bara alla trängs på samma torg så kommer integrationen att lösas.

Det är i linje med hur partiets nya väljare ser på verkligheten. Socialdemokraterna är stora bland invandrare i klassiska utanförskapsområden, och växer i den övre medelklass som ännu lever i någorlunda separerade områden. Båda grupperna tilltalas, åtminstone i teorin, av retoriken att integrationsproblemen har strukturella förklaringar som kan lösas med omfördelning.

Sanningen är att det inte finns något bra recept på hur utvecklingen kan vända. Men en bra start är att skippa tyck-synd-om-mentaliteten, värna arbetslinjen och vara tydlig med vilka normer och värderingar som gäller."

Jag vet inte vad du anser vara stora bland invandrare men som max hade man 30% av rösterna i dessa områden. 

Nu vill jag inte vara någon ordklyvare men är inte alla politiska förslag pappersprodukter? Du tror väl ändå inte att det är riksdagspolitikerna är de som praktiskt och handgripligen utför förslagen, nej det är tjänstemän på olika nivåer i olika delar av samhället som står för detta.

Man kan kritisera förslagen från olika utgångspunkter men detta innebär inte att de skulle vara omöjliga att genomföra. 

Nu vet jag inte varifrån du tror att S nya väljare skulle komma men gissningsvis kommer de från tidigare S-väljare som blivit besvikna på den politik som dagens regering för.  För så är det väl alltid?

Om inte de andra partierna har några förslag på hur man på sikt kan bryta utanförskapet så lär S få tillbaka många röster i nästa val
  • Anonym (GG)
    Anonym (Uppsalabo) skrev 2025-08-18 18:13:50 följande:
    Men S vinner inte valet på bara bidragstagare .  Skrämmer de bort hela medelklassen vinner de inga val.
    Vem är det som skräms egentligen?  Om du menar att folkomflyttning skulle vara skrämselpropaganda så håller jag helt med. Problemet är bara att det är propaganda och ingenting annat.

I S förslaget finns ingenting som ens kan tolkas som folkomflyttning, detta är det andra som skräms med.

De som inbillar sig att det bara är bidragstagare som röstar på S kommer att få ett bryskt uppvaknande efter nästa val. De som tror på ett fortsatt segertåg för SD likaså. 

De moderata krafterna i svensk politik har kraschlandat och den trovärdighet de en gång hade har SD, KD och L lyckats trolla bort.

När SD inför förra valet utsåg Liberalerna till alla samhällsproblems upphov så bet de sig själva i svansen. Nu har det uttalat liberala partiet nästintill utraderats och vart går de väljarna tro?  Knappast till SD,eller KD, några få går kanske till M men mest troligt väljer de något parti på andra sidan.

Den propaganda svans som envist håller kvar tron på en SD regering kommer nog att se sig själva som besegrade av det Svenska folket i nästa val.  

Vår nuvarande regering har med stor beslutsamhet visat sig inkompetenta att regera vårt land. 

Jag lider med de gamla moderaterna och liberalerna som har fått se och uppleva detta. 
  • Anonym (GG)

Det finns vissa företeelser som börjar reta mig kolossalt. 

När man misstänkliggör 50 % av Sveriges befolkning genom att påtala att deras intresseorganisationer skulle på något sätt vara suspekta.  Att man som hyresgäst väljer en ordförande till sin förening med erfarenhet från förhandlingar är väl inte så konstigt, eller?  Det vimlar inte av förhandlingsvana SD:are precis.

Dessutom väljer man personer som man vet känner till vilka villkor man lever under. När mer än 50 % av innevånarna är löntagare så kommer detta att återspeglas i de intresseorganisationer vi har.

Jag blir heligt förbannad på alla dessa konspirationsteorier.  Ge f..n i våra organisationer. 

Konspirera gärna om era egna organisationer men låt våra vara.

Svar på tråden Är sossarnas förslag om folkomflyttning en bra idé?