Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

Är sossarnas förslag om folkomflyttning en bra idé?

Om det i trådstarten är det kompletta förslaget så ger det alla välutbildade med goda inkomster ännu bättre förutsättningar för att kunna bosätta sig var som helst, medan inkomstsvagare får ännu sämre förutsättningar att ha någonstans att bo än vad de redan har på nuvarande bostadsmarknad, där det i nuläget är rätt illa på många håll.

Sedan tycker jag inte att förslaget innehåller något som ger starka incitament för höginkomsttagare att flytta ifrån bättre områden. De har ju redan alla möjligheter de behöver.

Den överhängande majoriteten av folk med utländsk bakgrund på orter som Södertälje har ju också gjort att de i allt högre grad dominerar inom offentlig förvaltning, vilket de troligen inte skulle ha på orter med större andel svenskar och särskilt svenskar med bättre utbildning.

Allt för många invandrade saknar språk och kompetens för att fungera på orter som domineras av svenskar.

Så risken finns att många inte heller vill lämna de områden vi betraktar som segregerade.

• Tom Araya
    KillBill skrev 2025-07-22 22:27:12 följande:
    Segregation, utanförskapsområden och bristande integration är Sveriges största samhällsproblem. Om vi inte gör något åt detta kommer kriminaliteten bara att fortsätta växa. Just därför är det så skrämmande att partier som SD och de övriga Tidöpartierna står helt handfallna och saknar idéer för hur vi ska lösa dessa problem.
    ...och socialdemokraternas hållning i frågan är att de har skapat problem de inte kan lösa, så nu vill de tvinga befolkningen att lösa dem.
  • Tom Araya
    Anonym (Dev) skrev 2025-07-23 07:41:04 följande:
    Det låter som att alla invandrare är kriminella på många av inläggen här. Många i de områdena har vanliga arbeten, men är också låginkomsttagare. En del är högutbildade, men har svårt att få motsvarande arbete här.

En del av problemen i utanförskapsområdena beror på rent ekonomiska faktorer, som är allmänna samhällsproblem, inte invandrarproblem.

Vi har t.ex. en hög arbetslöshet historiskt sett. Det hade skapat problem i vilket samhälle som helst. 

Friskolorna hade också skapat segregation mellan olika skolor, oavsett om vi hade haft invandring eller ej.

Varje år tappas våra skattepengar på vinsterna i de sk " välfärdsföretagen". Pengar som skulle gått till vård, skola och omsorg i alla områden. 

Det talas naturligtvis mycket om skjurningar och sprängningar, vilket är rätt för det är ett stort samhällsproblem.Men under tiden bygger andra kriminella gäng upp sig i tystnad. Gäng med många gånger etniskt svenska medlemmar. 

Majoriteten som bor i utanförskapsområdena vill ha hårdare tag mot kriminaliteten än vad ett genomsnitt av alla Sveriges innevånare vill ha, enligt en undersökning. Att tro att de som tycker så ska ta med sig en kriminalitet som de hatar till ett nytt område, är inte troligt. 

Att jämföra med Djursholm är inte rimligt
    Det är ett lika speciellt område på sitt eget sätt, lika mycket som utanförskapsområdena är speciella. I inställningen i livsfrågor, levnadssätt och politiskt. 

Hur allmänt sänkta skatter, som någon skrev, ska hjälpa mot just segregation kan jag inte se. Speciellt inte som skattesänkningarna har gynnat höginkomstagarna. 

Skattefrågorna är ett område för sig. Sverige utmärker sig i världen med högre skatter på arbete och lägre på andra inkomster/intäkter. Det säger sig själv vilka det gynnar.

Du har absolut en hel del poäng här, men din kommentar ger inget komplett svar i vad som kan fungera eller inte i frågan.
  • Tom Araya
    Louice12 skrev 2025-07-23 17:29:21 följande:

Totalt likgiltig för hur ambulanspersonal behandlas i utsatta områden. Det viktigaste för dig är att påpeka att artikeln är fem år gammal. Men det har inte blivit bättre eftersom Regeringskansliet 2024 skrev att "hot och våld mot ambulanspersonal ska kartläggas".

Vem trodde, innan massinvandringen, att blåljussabotage skulle föras in i brottsbalken? Jag jobbade många år som ambulanssjuksköterska, och det svenska folket var så tacksamma när de fick hjälp. Inte fan blev jag hotad, eller utsatt för fysiskt våld, om de var vid sina fulla sinnens bruk. Detta är ett mycket allvarligt beteende som följde med massinvandringen. Och sådana personer vill vi inte ha som grannar, bo på samma gata, eller ens i samma område. De fyller ingen funktion, och är bara en belastning för samhället. 

Poäng Louice (hade man sagt i tennis)!
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2025-07-23 12:52:33 följande:

Den svenska bostadsmarknaden fungerade som bäst under 1980-talet, när staten fortfarande hade en tydlig roll i planering, finansiering och reglering av bostadsbyggandet. Då byggdes det tillräckligt med bostäder, köerna var kortare och segregationen var betydligt mindre än i dag.

Sedan dess har Moderaterna och andra borgerliga partier drivit igenom avregleringar och liberaliseringar av bostadsmarknaden. Resultatet ser vi nu: växande segregation, extrema bostadsköer i många delar av landet och en marknad som inte levererar bostäder till dem som behöver det mest.

Jag håller med dig där, men redan då på 80-talet började det bli segregerat med bostadsområden och orter som blev mer invandrartäta än andra och där problemen växte. Så den efterkommande bostadspolitiken har bara förvärrat en utveckling som redan var igång.
  • Tom Araya
    Louice12 skrev 2025-07-23 18:31:23 följande:
    Tack Tom, det gjorde mig glad! Glad

Om jag får gissa, så letar nog KillBill efter en svensk som blev dömd för blåljussabotage 1976. Eller ett diagram om detta för att försöka bevisa att jag har fel. Eller kanske en kritisk artikel om Åkesson?
    Tack Louice!

Jag blir glad över att i dig ha en meningsfrände i åtminstone ganska mycket av det jag uttrycker i trådar du är aktiv i, men framförallt att du uttrycker dig bra, sakligt och med ett gott mått av intellekt bakom. Du tillför något och inte bra en massa innehållslös text för att ta plats. 

När ska vi gifta oss (av namnet antar jag att du är en kvinna)? FlörtSkrattande
  • Tom Araya
    Anonym (M) skrev 2025-07-23 18:59:54 följande:

Det bästa kanske vore att ha en by liten stad, en fungerande kommun, där alla samlades å bodde ihop lärda varandra, Sakt till allt nu kommer ni få chansen att leva här utan krig, se om de klarar de utan att börja kriga med varandra , och de som gör de blir iväg skickade direkt, sen kan ju de leva där å lära sig Sverige och svenska yrken eller vad som, sen när de kan svenska å ett yrke så kan de flytta ut i Sverige eller återvända hem om de lugnat sig !??

Idén har vissa poäng, men en poäng (som jag antar finns) med sossarnas förslag och som du missar, är att det är just uppblandningen som ska ge invandrade möjlighet att integreras och bli bra på svenska, eftersom man har misslyckats med just detta.
  • Tom Araya
    Louice12 skrev 2025-07-23 19:25:44 följande:
    Tack för alla vänliga ord, nu rodnar jag. Du skriver bra, och jag läser alla dina inlägg. 

Varför inte i helgen, och vi tar en tur i den här? Och du ska vara klädd som Darth Vader, och jag har masken från "scream".

Men det är ett litet, litet problem. Jag är gammal. Och en vit brudklänning? Jisses! Skrikandes

www.youtube.com/shorts/EaRdmh3Gt0g

Vi skippar åkturen i discotankbilen (om den inte är fylld med öl) och åker båt istället. 

Är "Dark Helmet" (Spaceballs) ett acceptabelt alternativ för min klädsel (jag hittade ingen närmare)?
    Spaceballs Dark Helmet Coffee

Ordnar du med Yoda som vigselförrättare?
    Annars får det bli Johan Glans.

Hur gammal är du? Allt under 87 är ok.

Skit i brudklänningen och kör enbart på slöja, så kan jag avslöja dig sedan. FlörtSkrattande

• Tom Araya
    Tow2Mater skrev 2025-07-23 21:28:06 följande:
    Så de infödda svenskarna, som inte pratar med sina grannar idag, förväntad prata med invandrare som knappt kan svenska när de flyttar in? Låter inte sannolikt.
    Vi pratar sosselogik nu... Skrattande
  • Tom Araya
    Tow2Mater skrev 2025-07-23 23:43:46 följande:
    Var bor de nu då om de har 'lite för låg lön för att få hyra en lägenhet'? Varför är de, om de har vanliga jobb, underbetalda jämtemot infödda svenskar med samma jobb som redan bor i dessa bättre områden?
    Antingen har de inte samma jobb och inkomst...

Ett annat alternativ är att familjen totalt har en svagare ekonomi jämfört med svenskar i samma yrken, för att bara mannen jobbar heltid.

Sedan är det ju också så att vi svenskar oftast finansierar köp av bostad/bostadsrätt med banklån, något som för vissa grupper med utländsk bakgrund är otänkbart.
  • Tom Araya
    nattuw skrev 2025-07-27 17:21:14 följande:
    På den tiden kunde det skilja mycket i pris på två hus på samma gata om ett av husen tillhörde ett "bättre" skoldistrikt. Så segregationen fanns även tidigare. Det som ändrats är att den som då inte hade råd med det dyrare huset idag kan använda sig av skolvalet för att ge sina barn tillgång till samma skola som de föräldrar som har råd att köpa ett dyrare hus.
    På den tiden som var "förr" för mig, så var skolan statlig och höll betydligt mer jämn kvalitet än idag.
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2025-07-10 12:57:50 följande:

Om man ändå vill peka ut ett parti som bidragit till problemen med segregation och utanförskapsområden så är det snarare Moderaterna. Det var under deras ledning som EBO-lagen infördes, vilket innebar att asylsökande fick rätt att själva välja bostadsort med fulla bidrag även i om de bosatte sig trångboddhet i utanförskapsområden där kommunen saknade kapacitet att erbjuda stöd och integration.

Det var också Moderaterna som drev igenom en av världens mest liberala arbetskraftsinvandringslagar, som tillät arbetsgivare att rekrytera personer utanför EU till låglönejobb och enkla arbeten utan några krav på utbildning eller särskild kompetens. Detta har bidragit till att permanenta en låglönemarknad med osäkra villkor, vilket försvårat både integration och social sammanhållning.

Att skylla segregation och utanförskap på socialdemokraterna är en falsk berättelse som sprids av Tidölagspartierna och extremhögern.

Här håller jag med dig. Höger har absolut medverkat till den situation vi har idag, inte minst den Reinfeldt-ledda regeringen.

Men de rödgröna har också bidragit, inte minst med sin naivitet i hur integrationen skulle fungera och vänsterns motstånd till att se och arbeta med problem som uppstår när svensk individfrihetliga och sekulära kultur krockar med de mer religiöst präglade och mer kollektivistiska kulturerna.
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2025-07-26 15:01:10 följande:

Alla kommuner har ett bestånd av lägenheter som används vid behov, till exempel vid bostadsbränder, för psykiskt sjuka och missbrukare samt för flyktingar. Det handlar oftast om korttidsboende.

Alternativet till att köpa bostadsrätter hade sannolikt varit att hyra hotellrum, vilket troligtvis hade blivit dyrare. Tycker du att det hade varit en bättre lösning?

Om jag minns rätt sålde kommunerna bostadsrätterna direkt efter flyktingkrisen, då de bara användes under en begränsad period.

Det stämmer.

Problemet uppstår i förlängningen då i stort sett inga av dessa bostäder var tillgängliga för andra behövande än flyktingar samt att kommunerna ökade uttaget av lägenheter ur allmännyttan för detta behov, så att färre bostäder blev tillgängliga även på den vanliga bostadsmarknaden.

Det var framförallt under perioden 2012-2020 som detta orsakade stora problem ute i kommunerna, som man visserligen löste, men på invånarnas bekostnad.
  • Tom Araya
    Anonym (GGG) skrev 2025-08-20 10:47:09 följande:
    Nu handlar inte detta om dagens regering utan om ert förslag.

Vad känner du när du ser bilderna?

Stolthet? Glädje? Solidaritet? Något annat?
    Är det någon som på riktigt tror att de som bor i de vita husen på första bilden bor kvar där på bild 2?
  • Tom Araya

Jag har lite svårt att tro att detta skulle vara möjligt att genomföra i en demokrati.

Det lär nog vara en ansenlig kader av makt, pengar och inflytande i dessa områden att aktivera till motstånd genom lobbyism och domstolar.

Svar på tråden Är sossarnas förslag om folkomflyttning en bra idé?