Inlägg från: K Markatta |Visa alla inlägg
  • K Markatta

Är sossarnas förslag om folkomflyttning en bra idé?

Tyra myra skrev 2025-07-22 19:07:27 följande:

Det talas väldigt mycket om tvångsförflyttning här men då måste jag fråga er vilka tvångsmedel ni menar att förslaget skulle använda sig av?

Vad jag vet har vi inga sådana för våra medborgare.  Som Svensk får vi bosätta oss var som helst förutsatt att vi har råd och ordnad ekonomi.  De av oss som inte tillhör den gruppen får förlita sig på kommunala bostadslösningar. 

Om jag inte fått allt om bakfoten så är det den senare gruppen som förslaget inbegriper.  Man vill helt enkelt att kommunerna ska sprida ut "problemen" så att inte alla samlas på ett begränsat område.  

Det är väl också detta Danmark har gjort men goda resultat.

Om vi ska vara ärliga så är det inte politikerna i riksdagen som detaljplanerar våra bostadsområden utan kommunpolitikerna.  Vad regeringen kan göra är att använda sig av olika ekonomiska styrmedel för att påverka bostadsmarknaden. 

Kan tänka mig att kommuner som river dåliga bostadsområden kan få ekonomiska fördelar att bygga nya bättre fungerande områden.   Detta är inte att se som tvångsmedel.  Vill kommunen få subventioner måste de uppfylla ställda krav.

Nu kommer säkert inte de välbeställda kommunerna att stå på kö för att riva gammalt och bygga nytt. Så vi som bor där behöver inte vara rädda för att våra områden skulle förslummas.

I dokumentet Ny riktning för Sverige 2030 skriver S att kommuner som inte uppnår S mål om befolkningssammansättning i ett första steg ska straffas med indragna statsbidrag och om inte det "hjälper" ska statligt tvång användas mot kommunerna.

Från dokumentet:

* Genomför en nationell Sverigeförhandling "Ett Sverige utan utsatta områden" med syftet att avveckla utsatta områden och förhindra framväxt av parallellsamhällen i Sverige. Alla kommuner som har utsatta områden ska ingå och teckna avtal med staten om relevanta insatser för att fysiskt omvandla utsatta områden och åstadkomma en bättre balans i befolkningssammansättningen genom exempelvis upprustning av beståndet, nybyggnation, förtätning, strategisk rivning av bostäder och nya trafik- och kollektivtrafiklösningar.

* Vid otillräckliga kommunala åtgärder för att uppnå de statliga målen i Sverigeförhandlingen "Ett Sverige utan utsatta områden" ska de generella statsbidragen utebli.

* I ett nästa steg ska staten ges befogenheter för att vidta nödvändiga åtgärder för att uppnå de statliga målen.
  • K Markatta
    Bill skrev 2025-10-05 22:41:42 följande:

Det är tydligt att Sverige behöver en ny regering.

Castro (S), som du citerar, är en socialdemokratisk partiarbetare.
Svar på tråden Är sossarnas förslag om folkomflyttning en bra idé?