KillBill skrev 2025-10-11 13:19:44 följande:
I Sverige ersätter vi inte fastighetsägare för vilken hudfärg eller socioekonomisk bakgrund grannarna har. Stadsbyggnadspolicys, som att bygga blandade bostadsområden med både hyresrätter och bostadsrätter, handlar om att minska segregation och öka bostadstillgänglighet, inte att skapa ekonomisk skada på grund av vem som bor i området.
Den ende som talar hudfärg här är du - fan vet varför. Jag, precis som dina partikamrater använder istället ett ord som "underprivilegierade".
Din fixering vid hudfärg är jag ointresserad av.
Samhället ersätter normalt sett skador det åsamkar en individ om skadan är tillräckligt stor.
Nu vill ni gå in i välmående villaområden och flytta dit "underpriviligierade".
Låt oss säga att mitt hus är värt 8 miljoner som det är idag. Där det står. Där jag bor.
Till granntomten flyttar ni in ett hyreshus från Rinkeby.
Marknadsvärdet på mitt hus bedöms nu helt plötsligt till 5-6 miljoner. Max. Svår marknad med de nya förutsättningarna.
Mitt bolån på 3 miljoner går från att vara 3 på 8 (och amorteringsfritt) till att vara 3 på (kanske) 5 och helt plötsligt så blir det problem med lånet för nu måste jag enligt lagen börja amortera ned lånet med minst en halv miljon.
- - -
ELLER så är mitt hus värt 4 miljoner och jag har ett lån på 3 miljoner och amorterar.
Så flyttar ni i
Partiet in en massa "underprivilegierade" som granne till mig och mitt hus är plötsligt bara värt 2,5 miljoner.
Hoppsan! Nu har jag större lån är huset är värt och jag får ett brev från banken om att snarast föra över minst en halv miljon annars sägs lånet upp.
- - -
Men den här typen av effekter har ni inte ens funderat över va?
"Orimligt att ersätta" kallar du det.
.
Och det absolut mest verklighets-frånvända med allt detta är att ni tycker att jag ska vara tacksam över mina nya grannar och låta mig integreras med dem i en enda lycklig stor familj.
.
Nä, jag tror inte ni medvetet vill skapa ekonomisk skada men det är vad ni faktiskt kommer att ställa till med så det vore snyggt om ni hade någon slags tanke kring hur folk skal kompenseras för det ni ställer till med.