Bli bjuden av pojkvän
Anonym (Snäll) skrev 2025-07-08 00:19:20 följande:
Bli bjuden av pojkvänJag är van att leva i jämställda förhållanden där man delar ungefär lika på allt. Till och med kan det ha varit så att jag betalt lite mer eftersom jag ibland gjort mer saker med barnen, t.ex. åkt på en extra skidsemester. Jag har tjänat nästan lika mycket som mina ex, så det har funkat bra.
Jag har god ekonomi, men samtidigt vill jag leva ett aktivt liv med tre tonåring så det är inte svårt att gör av med lönen. Dessutom har jag köpt ut mitt ex ur huset och har därför ganska stora lån.
Nu har jag träffat en ny pojkvän som har betydligt mer pengar än jag. Vi har ungefär samma syn på pengar, dvs vi har koll och kastar inte pengar omkring oss, men vill samtidigt leva livet och ge våra barn allt. Vill barnen testa skärmflygning eller gå en ridkurs kostar vi på oss det och passar gärna på att resa med barnen nu när dom är i åldern att dom uppskattar en del saker mer och fortfarande vill vara med oss.
Jag vet inte exakt vad min kille har för lön och andra inkomster, men gissningsvis dubbelt så mycket som jag, samt inga lån på huset.
Nu till min fråga, han vill gärna bjuda mig och mina barn på mycket. Det kan vara en hel resa, restaurangbesök eller aktiviteter för flera tusen. Hans tanke är att han ska bjuda utan att jag bjuder tillbaks, bara för att han har mer pengar. Jag blir helt ställd och har aldrig varit med om något liknande. Det hade varit en sak om han ville att vi skulle göra nåt tillsammans som jag annars hade varit tvungen att säga nej till för att jag inte har råd. Hittills har jag råd och det är saker vi gemensamt bestämt oss för att göra. Jag kan inte lägga undan nåt, men jag tänker att det kommer en tid för det och just nu vill jag leva här och nu. Jag kanske säljer huset när barnen flyttar.
Hur ska jag tänka? Han vill verkligen bjuda och kanske jag tar bort glädjen för honom genom att tacka nej hela tiden. Samtidigt vill jag inte känna att jag står i skuld till honom. Hur hade du gjort?
Men jag vill gärna bjuda av mig själv, att hjälpa till med vad det kan vara. Samtidigt bjuder jag gärna de jag tycker om, på middag, resor odylikt. Men inte hela tiden, men jag vill gärna få kunna bjuda.