Inlägg från: Anonym (Snäll) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Snäll)

Bli bjuden av pojkvän

Jag är van att leva i jämställda förhållanden där man delar ungefär lika på allt. Till och med kan det ha varit så att jag betalt lite mer eftersom jag ibland gjort mer saker med barnen, t.ex. åkt på en extra skidsemester. Jag har tjänat nästan lika mycket som mina ex, så det har funkat bra. 

Jag har god ekonomi, men samtidigt vill jag leva ett aktivt liv med tre tonåring så det är inte svårt att gör av med lönen. Dessutom har jag köpt ut mitt ex ur huset och har därför ganska stora lån. 

Nu har jag träffat en ny pojkvän som har betydligt mer pengar än jag. Vi har ungefär samma syn på pengar, dvs vi har koll och kastar inte pengar omkring oss, men vill samtidigt leva livet och ge våra barn allt. Vill barnen testa skärmflygning eller gå en ridkurs kostar vi på oss det och passar gärna på att resa med barnen nu när dom är i åldern att dom uppskattar en del saker mer och fortfarande vill vara med oss. 

Jag vet inte exakt vad min kille har för lön och andra inkomster, men gissningsvis dubbelt så mycket som jag, samt inga lån på huset. 

Nu till min fråga, han vill gärna bjuda mig och mina barn på mycket. Det kan vara en hel resa, restaurangbesök eller aktiviteter för flera tusen. Hans tanke är att han ska bjuda utan att jag bjuder tillbaks, bara för att han har mer pengar. Jag blir helt ställd och har aldrig varit med om något liknande. Det hade varit en sak om han ville att vi skulle göra nåt tillsammans som jag annars hade varit tvungen att säga nej till för att jag inte har råd. Hittills har jag råd  och det är saker vi gemensamt bestämt oss för att göra. Jag kan inte lägga undan nåt, men jag tänker att det kommer en tid för det och just nu vill jag leva här och nu. Jag kanske säljer huset när barnen flyttar.

Hur ska jag tänka? Han vill verkligen bjuda och kanske jag tar bort glädjen för honom genom att tacka nej hela tiden. Samtidigt vill jag inte känna att jag står i skuld till honom. Hur hade du gjort?
  • Svar på tråden Bli bjuden av pojkvän
  • Anonym (Snäll)
    Anonym (Kr) skrev 2025-07-08 01:32:26 följande:

Är han naturligt generös så låt dig bjudas och njut av att känna dig uppskattad. 
    Män som gillar att bjuda på saker (utan att förvänta sig sex i retur) är något högst ovanligt att träffa på tyvärr. 

Han är generellt generös och vill gärna bjuda familj och vänner på mer (speciellt dom som inte har så gott om pengar) men att det känns konstigt så han gör inte det. 

Tror du det är ovanligare med generösa män än kvinnor menar du ? 

• Anonym (Snäll)

Ni har kanske rätt. Jag skulle själv älska att få bjuda och speciellt om han blev glad och inte gjorde för stor grej av det. 

Men vad finns det för risker med att låta honom betala?

En sak jag känner är att om han betalt hotellet känner jag lite att han måste få bestämma exakt vad vi ska göra. Om han vill ligga och dra sig på morgonen och jag vill upp och springa vågar jag inte riktigt säga det. Jag tror egentligen inte han vill ha det så, men jag känner ändå mer krav att göra det han vill göra. 

Men oftast har det varit att han sagt efteråt att han vill bjuda. Alltså om han betalar nåt och jag ber att få reda på priset så att jag kan swisha så säger han vi tar det sen. Och sen efteråt säger han att han helst vill bjuda på just detta. 

Oftast står jag på mig och vill betala och då berättar han. 

Några fler risker?

• Anonym (Snäll)
    Anonym (Peang) skrev 2025-07-08 10:23:39 följande:

Hur länge har ni varit ett par? 

Att betala för någon är att ha viss makt över dem, vilket du ju redan själv reflekterat över. Jag, som är himla mån om min självständighet, hade varit tveksam till att ta emot stora gåvor i en ny relation. Det blir liksom snett. En pizza här och där är väl en sak, men riktigt dyra grejer som resor tex, där hade jag nog tackat nej. 

Det är en annan sak om man bor ihop och helt eller delivs delar hushållsekonomi. Men hur komner han ställa sig till att ha betalt en massa åt dina barn ena dagen om du vill göra slut veckan därpå? 

Inte ens ett år än. Vi har tänkt flytta ihop när dom flesta av barnen flyttat hemifrån. så om 5-10 år antagligen. 
  • Anonym (Snäll)
    Anonym (Helene) skrev 2025-07-08 15:16:28 följande:

Jag tror att du övertänker det där. Helt ärligt, tror du ens att han vill att du ser det så? Att du inte ens ska få ta en löprunda på morgonen för att han vill sova och du måste lyda honom och låta honom bestämma in i minsta detaljen? Skulle du själv känna att såna krav var rimliga om du bjöd på resan?

Vore det jag skulle jag faktiskt bli rätt ledsen om jag bjudit på en resa och min partner knappt vågade göra nåt bara för att jag bjöd på den. Det kanske hjälper om du pratar med honom om vilka förväntningar han har? 

För ärligt talat, skulle han ha såna krav skulle jag nog inte ens vilja vara tillsammans med honom, än mindre åka och resa tillsammans. 

Han har absolut inte några sådana krav alls. Inte minsta lilla. Det är helt jag som känner mig skyldig. 

han är också van att bjuda eftersom han under många år försörjde sitt ex. Tror aldrig han ställde några krav men där fanns  psyki ohälsa inblandad så helt annan situation. 
Svar på tråden Bli bjuden av pojkvän