Inlägg från: Anonym (Helene) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Helene)

Bli bjuden av pojkvän

Låt honom bjuda så länge det inte kommer med orimliga krav. Jag känner också att bara för att en har mer pengar eller vill bjuda på nåt, betyder ju inte att ni inte är i en jämställd relation. Det handlar ju snarare om attityd än pengar, liksom.

Det är inget fel att låta en partner som vill betala för något, betala för det. Du är inte girig eller en golddigger för det. Han är en vuxen man som själv valt att frivilligt lägga den summan på den grejen, resan etc för att han VILL. 

En kompis sa till mig häromdagen att skulle han få massa pengar skulle han vilja dela med sig av det, för vad är poängen med att vara på toppen om han är där själv?

• Anonym (Helene)
    Anonym (Snäll) skrev 2025-07-08 10:14:01 följande:

Ni har kanske rätt. Jag skulle själv älska att få bjuda och speciellt om han blev glad och inte gjorde för stor grej av det. 

Men vad finns det för risker med att låta honom betala?

En sak jag känner är att om han betalt hotellet känner jag lite att han måste få bestämma exakt vad vi ska göra. Om han vill ligga och dra sig på morgonen och jag vill upp och springa vågar jag inte riktigt säga det. Jag tror egentligen inte han vill ha det så, men jag känner ändå mer krav att göra det han vill göra. 

Men oftast har det varit att han sagt efteråt att han vill bjuda. Alltså om han betalar nåt och jag ber att få reda på priset så att jag kan swisha så säger han vi tar det sen. Och sen efteråt säger han att han helst vill bjuda på just detta. 

Oftast står jag på mig och vill betala och då berättar han. 

Några fler risker?

Jag tror att du övertänker det där. Helt ärligt, tror du ens att han vill att du ser det så? Att du inte ens ska få ta en löprunda på morgonen för att han vill sova och du måste lyda honom och låta honom bestämma in i minsta detaljen? Skulle du själv känna att såna krav var rimliga om du bjöd på resan?

Vore det jag skulle jag faktiskt bli rätt ledsen om jag bjudit på en resa och min partner knappt vågade göra nåt bara för att jag bjöd på den. Det kanske hjälper om du pratar med honom om vilka förväntningar han har? 

För ärligt talat, skulle han ha såna krav skulle jag nog inte ens vilja vara tillsammans med honom, än mindre åka och resa tillsammans. 

• Anonym (Helene)
    Anonym (Snäll) skrev 2025-07-08 23:42:24 följande:
    Han har absolut inte några sådana krav alls. Inte minsta lilla. Det är helt jag som känner mig skyldig. 

han är också van att bjuda eftersom han under många år försörjde sitt ex. Tror aldrig han ställde några krav men där fanns  psyki ohälsa inblandad så helt annan situation. 
    Det är ju det jag menar, att han inte har såna krav och det är du som övertänker. Hur skulle du själv känna om du var den som bjöd? Då skulle du ju inte förvänta dig att du skulle få bestämma allt under resan och att personen som blev bjuden inte fick ta egna initiativ att göra något hen vill? Det blir ju lite absurt, eller hur?

Så helt ärligt tror jag att du ska försöka släppa det där. Låt honom bjuda, slappna av och njut av resan, gå på en löprunda på morgonen och gör det till er trevlig resa för er. 
Svar på tråden Bli bjuden av pojkvän