Anonym (Snäll) skrev 2025-07-08 10:14:01 följande:
Ni har kanske rätt. Jag skulle själv älska att få bjuda och speciellt om han blev glad och inte gjorde för stor grej av det.
Men vad finns det för risker med att låta honom betala?
En sak jag känner är att om han betalt hotellet känner jag lite att han måste få bestämma exakt vad vi ska göra. Om han vill ligga och dra sig på morgonen och jag vill upp och springa vågar jag inte riktigt säga det. Jag tror egentligen inte han vill ha det så, men jag känner ändå mer krav att göra det han vill göra.
Men oftast har det varit att han sagt efteråt att han vill bjuda. Alltså om han betalar nåt och jag ber att få reda på priset så att jag kan swisha så säger han vi tar det sen. Och sen efteråt säger han att han helst vill bjuda på just detta.
Oftast står jag på mig och vill betala och då berättar han.
Några fler risker?
Jag tror att du övertänker det där. Helt ärligt, tror du ens att han vill att du ser det så? Att du inte ens ska få ta en löprunda på morgonen för att han vill sova och du måste lyda honom och låta honom bestämma in i minsta detaljen? Skulle du själv känna att såna krav var rimliga om du bjöd på resan?
Vore det jag skulle jag faktiskt bli rätt ledsen om jag bjudit på en resa och min partner knappt vågade göra nåt bara för att jag bjöd på den. Det kanske hjälper om du pratar med honom om vilka förväntningar han har?
För ärligt talat, skulle han ha såna krav skulle jag nog inte ens vilja vara tillsammans med honom, än mindre åka och resa tillsammans.