• Anonym (Eva)

Att leva tillsammans med en introvert...

Det låter som att din sambo skulle behöva byta jobb. Är man så trött att man behöver vara ensam all övrig tid är man på fel ställe. Hon skulle behöva ett jobb där hon knappt träffar folk, så att hon inte är så trött när arbetsdagen är slut. 

• Anonym (Eva)
    Anonym (Introverta kvinnan) skrev 2025-07-08 09:38:52 följande:
     Jag har ett väldigt social jobb med som jag sköter med bravur. Jag ser fördomen redan i ditt inlägg.

Problemet med TS sambo, är att hon antingen inte ska ha någon relation eller bo särbos. Och definitivt inte med en väldigt extrovert person. Det är en mycket bättre lösning för oss som vill ha mycket egen tid.

Jag har aldrig ifrågasatt hur TS sambo (eller du) sköter sitt jobb. Jag förrslog att hon ska skaffa ett jobb som hon inte blir så socialt utmattad av, så att det finns ork kvar att ha relationer till andra människor utanför arbetet. Min erfarenhet av introverta personer är att även de mår bra av att ha nära relationer till andra människor - bara inte lika många som extroverta, plus att behovet av ensamhet är större. TS sambo håller på att stöta människor ifrån sig och det blir väldigt ensamt på sikt om man inte orkar prata med någon på sin fritid eftersom jobbet tar all energi. Det handlar ju inte bara om att sambon behöver lugn på vardagskvällar utan hon vilar alla lediga dagar för att orka med sitt jobb. Det är inte en sund relation mellan arbete och fritid. 

Jag har själv valt ett jobb där man inte träffar så mycket folk just för att jag inte skulle orka med det. Att som introvert skaffa ett socialt yrke är ju rent självplågeri. :( 

• Anonym (Eva)
    Anonym (Ford) skrev 2025-07-08 16:09:26 följande:
    Ja, vi behöver varandra och vi blir bättre tillsammans. Men man ska inte behöva varandra för att må bra. Det måste man klara på egen hand.

Det är extremt ovanligt med människor som mår bra ensamma. Ensamhet är ett folkhälsoproblem. Ensamma människor är generellt olyckliga och har kortare liv. 

Människor behöver varandra för att må bra. Undantagen är mycket få. Vi är formade under årmiljoner av att leva i grupp. 

Svar på tråden Att leva tillsammans med en introvert...