Inlägg från: Plupp73 |Visa alla inlägg
  • Plupp73

Att leva tillsammans med en introvert...

Min bästa väninna är väldigt introvert och hennes man väldigt extrovert. Arbetet tar extremt mycket av hennes sociala energi, och hon har egentligen inte mycket över för fritiden.

Semestrar på fyra veckor kräver jättemycket av henne, även om hon bara umgås med honom. Hon behöver total egentid för återhämtning, och att ha en annan människas förväntningar, lust, önskemål, dialog - gör henne helt energidränerad. Helger innebär ju att kommunicera vad som skall göras, allas behov, ev umgänge med andra, vad som skall lagas till middag etc

För någon så introvert är det en utmaning med relationer, men samtidigt vill hon ju ha närhet och relationer också. Ofta ger hon avkall på mycket av sina behov av ensamhet för hans skull.

Eftersom hon inte vill göra honom ledsen så är det mycket han inte vet att hon känner och tänker helt enkelt 

• Plupp73
    Anonym (Ensam i en relation) skrev 2025-07-09 04:08:39 följande:
    Det är exakt så. Det är inte bara att lämna . Jag kanske träffar någon annan som vill vara med mig jämt och bekräftar mig i överflöd men då är det något annat - personen kanske pratar hela tiden om meningslösa saker. Finns det något mer irriterande än de som pratar för att prata ? 

SÅ jag värderar henne enormt. Det är därför jag skriver om det här. För att få perspektiv, hitta lösningar, kanske kan jag tänka annorlunda eller hitta sätt som får mig att må bättre. 

Det är ju för att jag älskar henne så mycket jag vill vara med henne. Men älskar hon mig ? 

Någon skrev att jag skulle hitta på mer eget och låta henne komma till mig. Tror du att det är en bra lösning ? 

Hon kanske känner att jag har för höga förväntningar och är för på ? 

Idag ska jag träffa en god vän trots att hon är ledig. Tänker att det är bra för då kan hon vara hemma själv och landa och vara introvert. Slippa alla förväntningar på dagen. 
    Det är en mycket bra idé att låta henne vara ensam en del av er gemensamma lediga dag, och umgås en del av den. Det ger henne lite utrymme, och kanske känslan av att du förstår henne.
Svar på tråden Att leva tillsammans med en introvert...