Inlägg från: Snälla Killen |Visa alla inlägg
  • Snälla Killen

För smart barn för skolan

Min äldsta dotter började bete sig utåtagerande i klassrummet redan i lågstadiet och när det var dags för matteläxa så bröt hon tillslut ihop.

När man frågade varför så fick vi enbart svaret "Men jag kan ju redan det här, varför måste jag göra det här nu igen?"

Efter samtal med både rektor och klassföreståndare så kom vi överens om att hon kunde skippa läxorna för ett tag framöver. 

Jag tänkte där och då att "oj! Har man problem med läxorna redan nu så blir det problem framöver".

Nu gick hon precis ut grundskolan med nästintill toppbetyg i alla ämnen. Och jag blev motbevisad 🙂

Snäll? Definiera snälla...
  • Snälla Killen
    Jemp skrev 2025-07-09 08:26:06 följande:

Kolla Mensa gifted child program för att få andra i liknande situation att bolla med.
    Är specialpedagogen inblandad?
    Är barnet testat, tex wisc? Hjälper tydligen (tyvärr) att ha att hänvisa till. 

Vad har ni försökt hittills? Finns inga anpassningar alls idag? Vilka ämnen skulle hen vilja ha extra utmaningar i?

Vi har fått tjata en del, från start, men har fått till en del extra under åk 2 och kommer fortsätta nu inför trean. Barnet är glad över det, men tyvärr har inte alla bitar funkat så bra. 

Men skolan har inte idag resurser nog att tillgodose allas indivuellas behov men,  enligt egen erfarenhet, är det bästa som förälder att fortsätta kämpa men samtidigt vara lyhörd gentemot skolpersonalen 
  • Snälla Killen
    Jemp skrev 2025-07-09 09:28:19 följande:
    Stämmer såklart, men de är skyldiga enligt skollagen till sån anpassning. Det är barnens rättighet och därmed något att fortsätta tjata om. 
    Stämmer såklart, men utan att få med sig övriga myndigheter på sin sida, så kommer skolan inte finna några egentliga extra resurser oavsett hur mycket man som förälder klagar...
Svar på tråden För smart barn för skolan