• Anonym (Bandybengt)

För smart barn för skolan

Jag har ett problem med skolan. Mitt barn är väldigt smart men hen har allt mer börjat hamna i uttråkningstillstånd.
    Dessvärre finns inga resurser trots att skolan även ska anpassa uppåt. 

Är det någon som har drabbats av samma problem eller ändå har några intressanta synpunkter så vore det intressant att höra.

Siffror inte helt tagna ur luften är att det är en IQ på ca 150-160.

• Svar på tråden För smart barn för skolan
  • Anonym (förälder till två)

Hur gammalt är barnet?
    Har skolan högre årskurser än vad barnet går i?
    Om barnet t ex går i mellanstadiet och det finns högstadium på skolan kan barnet få skolmaterial att jobba med från högstadiet.
    Annars får ni leta reda på skolor som kan erbjuda undervisning av högre årskurser men beror förstås på vart ni bor.

• Anonym (Bandybengt)

Barnet är 14 och går åldersadekvat. Efter sommaren blir det åk 8. Vi kör en del samarbete med ett gymnasium men det är rätt dysfunktionellt eftersom det mest är vi som är på skolan och genomför prövningar.men i övrigt ingen synk med högstadieskolan. Håller på och laddar under lovet för vad man borde göra och lurar på att försöka få en tid med skolpsykologen.

• Anonym (J)

Känner igen mig! Min son är nu 12 år. Har varit uttråkad i skolan sedan start. Eftersom han är väldigt smart och lättlärd. Har tyvärr medfört att han inte perioder stört i klassrummet. Dock alltid höga betyg/omdömen. Trots väldigt lite pluggande och lite fokus på lektionerna. Jag ångrar såhär i efterhand att han inte fick börja skolan tidigare. Förskolan rekommenderade mig det, men jag valde att gå emot den rekommendationen. Tyvärr... han har ingen diagnos och har mycket kompis, umgås helst med äldre barn/tonåringar. 
    Det som fått det att funka är att se till att han alltid haft en intensiv fritid med många intressen att nörda ner sig i. Han är enkel på så vis, går gärna med på att testa nya saker och vill gärna vara i nya sammanhang. 

Dottern verlar också smart och snabblärd jämfört med jämngammal. Hon är född tidigt på året och jag kommer nog välja att sätta henne i skolan tidigare om det går. 

• Anonym (Koooler)

Så barnet är långt långt över kvalificerad för Mensa? (Mensa har minst 130 poäng)

Svar på tråden För smart barn för skolan