Inlägg från: Jimmy75 |Visa alla inlägg
  • Jimmy75
    Anonym (Bandybengt) skrev 2025-07-08 17:37:36 följande:

    Barnet är 14 och går åldersadekvat. Efter sommaren blir det åk 8. Vi kör en del samarbete med ett gymnasium men det är rätt dysfunktionellt eftersom det mest är vi som är på skolan och genomför prövningar.men i övrigt ingen synk med högstadieskolan. Håller på och laddar under lovet för vad man borde göra och lurar på att försöka få en tid med skolpsykologen.


    Skulle precis rekommendera er att ta det med skolpsykologen men det har ni redan gjort 😊
  • Jimmy75
    Anonym (J) skrev 2025-07-09 00:45:54 följande:

    Känner igen mig! Min son är nu 12 år. Har varit uttråkad i skolan sedan start. Eftersom han är väldigt smart och lättlärd. Har tyvärr medfört att han inte perioder stört i klassrummet. Dock alltid höga betyg/omdömen. Trots väldigt lite pluggande och lite fokus på lektionerna. Jag ångrar såhär i efterhand att han inte fick börja skolan tidigare. Förskolan rekommenderade mig det, men jag valde att gå emot den rekommendationen. Tyvärr... han har ingen diagnos och har mycket kompis, umgås helst med äldre barn/tonåringar. 
    Det som fått det att funka är att se till att han alltid haft en intensiv fritid med många intressen att nörda ner sig i. Han är enkel på så vis, går gärna med på att testa nya saker och vill gärna vara i nya sammanhang. 

    Dottern verlar också smart och snabblärd jämfört med jämngammal. Hon är född tidigt på året och jag kommer nog välja att sätta henne i skolan tidigare om det går. 


    En sak till både dig och TS som kan vara oerhört viktig att ha koll på är att för dessa barn (kan såklart inte säga om just era barn funkar så) är det här med studieteknik. Mycket vanligt att begåvade och lättlärda barn, precis som era blir uttråkade i skolan och det funkar bra när nivån för dem är så lätt. En del av de här barnen kan det vara mycket svårt att motivera till träning och att lära sig studieteknik vilket inte sällan ställer till det för dem senare i skolsystem och i livet. Många saker kommer så lätt för dem att de inte tränar sig i uthållighet. Och skolorna är definitivt inte duktiga på att hantera det....som ni redan upptäckt.
  • Jimmy75
    Anonym (J) skrev 2025-07-09 00:45:54 följande:

    Känner igen mig! Min son är nu 12 år. Har varit uttråkad i skolan sedan start. Eftersom han är väldigt smart och lättlärd. Har tyvärr medfört att han inte perioder stört i klassrummet. Dock alltid höga betyg/omdömen. Trots väldigt lite pluggande och lite fokus på lektionerna. Jag ångrar såhär i efterhand att han inte fick börja skolan tidigare. Förskolan rekommenderade mig det, men jag valde att gå emot den rekommendationen. Tyvärr... han har ingen diagnos och har mycket kompis, umgås helst med äldre barn/tonåringar. 
    Det som fått det att funka är att se till att han alltid haft en intensiv fritid med många intressen att nörda ner sig i. Han är enkel på så vis, går gärna med på att testa nya saker och vill gärna vara i nya sammanhang. 

    Dottern verlar också smart och snabblärd jämfört med jämngammal. Hon är född tidigt på året och jag kommer nog välja att sätta henne i skolan tidigare om det går. 


    Tänk på att kunskapsmässigt är en sak. Det är ovanligt att den emotionella utvecklingen är lika långt framskriden. Ofta blir barn bemötta utifrån hur de uppfattas baserat på verbal förmåga och risken för överkrav (inte kunskapsmässigt) ökar då när de kommer upp i åk 5, 6, 7, 8 (på ett ungefärligt spann) och utsätts för situationer de inte alltid är utvecklingsmässigt redo att hantera.
  • Jimmy75
    Jemp skrev 2025-07-09 08:26:06 följande:

    Kolla Mensa gifted child program för att få andra i liknande situation att bolla med.
    Är specialpedagogen inblandad?
    Är barnet testat, tex wisc? Hjälper tydligen (tyvärr) att ha att hänvisa till. 


    Vad har ni försökt hittills? Finns inga anpassningar alls idag? Vilka ämnen skulle hen vilja ha extra utmaningar i?

    Vi har fått tjata en del, från start, men har fått till en del extra under åk 2 och kommer fortsätta nu inför trean. Barnet är glad över det, men tyvärr har inte alla bitar funkat så bra. 


    Bekymret med det är att det är svårt (generellt, kan skilja lokalt) att få till en sådan testning eftersom skolpsykologen endast ska utreda när det finns anledning att misstänkta intellektuell funktionsnedsättning, eftersom det ger rätt till anpassad grundskola. Risken är att man i så fall får bekosta det själv.
  • Jimmy75
    Jemp skrev 2025-07-09 09:28:19 följande:
    Stämmer såklart, men de är skyldiga enligt skollagen till sån anpassning. Det är barnens rättighet och därmed något att fortsätta tjata om. 
    Ja, tyvärr har du rätt. Saknas både kompetens och resurser. Tyvärr är många skolor idag präglade av alltför mycket prestige från personal (finns även väldigt bra personal) som inte gärna tar varken råd eller annat från någon annan. Vad värre är finns det en och annan rektor som har svårt att svälja stolthet och lyssna in annan kompetens.
  • Jimmy75
    Jemp skrev 2025-07-09 09:28:56 följande:
    Men hur tränar man sånt innan det behövs? Helt ärlig fråga alltså. 

    Min erfarenhet är att först och främst är det viktiga att man hela tiden pratar om såna saker med sitt barn och genom olika exempel kan visa på betydelsen av det, jämföra med andra områden där de kanske faktiskt tränar. En del har ju aktiviteter så som fotboll, gymnastik, skytte, schack osv. Kan vara allt möjligt där man då ofta kan visa dem att de är mycket duktigare på det idag än när de började, trots att de gjort samma om och om och om igen. Nu är det såklart lättare för dem att göra när det handlar om aktiviteter de tycker är roliga, men ju äldre de blir desto lättare har de att förstå såna saker också. 


    Det som många gånger kan vara så svårt för de här barnen är inte bara att de är intellektuellt begåvade. En sak som är svår är när dessa förmågor är väldigt ojämna. Har ett barn som är klart över genomsnittet på alla aspekter, utom snabbhet (för den som känner till begåvningstester) där hen ligger klart under genomsnittet. Det ställer till det mycket. Skolan har jättesvårt att förstå och anpassa för det. Hen har bra betyg men till ett högt personligt pris i kombination med skyhöga krav på sig själv. Hen förväntar sig kunna allting i skolan direkt, utan ansträngning för så har det ofta sett ut, så motstånd och att "bara bita ihop och göra det" är inte alls mitt barns grej - som förälder är det 3 delar pepp och 6 delar tålamod och 3 delar "gå undan och räkna till tio" som gäller.

  • Jimmy75
    Anonym (Tenta av) skrev 2025-07-09 09:56:33 följande:

    Hoppar in här.
    Jag tänker att man kan ge barnet uppgifter på rätt nivå. Bäst är ju om skolan tar sitt ansvar och gör det. Annars får man göra det själv. Om de läser om bronsåldern tex så kan du ge barnet texter som riktar sig till vuxna istället. Då blir de svårare att ta sig igenom och du kan visa barnet hur man tar sig an svårare texter och samlar information från flera källor. 


    Vi gjorde inte så, ska jag väl tillägga, och sitter nu med en tonåring med adhd som saknar studieteknik. Tjo. 


    Mycket bra tips!
Svar på tråden För smart barn för skolan