Inlägg från: Anonym (Rätt skola) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Rätt skola)

För smart barn för skolan

Det verkar vara väldigt olika hur skolor tar sig an det här problemet som är rätt vanligt förekommande. Var med i en föräldraförening på FB om detta förut med anledning av min numera vuxne son. 

Det är svårt att få något stöd i skolan om man inte har rätt lärare (upp till mellanstadiet) eller stora problem (högstadiet). I vårt fall fick vi till slut  olika slags insatser men det  krävdes att sonen blev deprimerad, suicidal och hemmasittare  först. Insatsen blev i stora drag att han fick läsa vissa ämnen på gymnasiet istället för högstadiet och slapp undervisning i alla andra ämnen förutom de praktiska, han tentade av istället Så han fick slutbetyg. 

På gymnasiet blev det mycket bättre när vi hittade rätt skola som gärna anpassade undervisningen, han kunde läsa lite extra  ämnen mm. Men han har livslånga psykiska men av allt i grundskolan. 

Har hört om skolor som hanterar dessa barn på ett helt ok sätt, det gäller att hitta  en sådan och flytta dit. Alternativt flytta till Åland som vissa gör. I Danmark finns skolor för särskilt begåvade så det är också en möjlighet. 

Ångrar att vi lät sonen ta stryk för att vi föräldrar inte var beredda att offra våra egna jobb, boende mm!!! Gör inte om det misstaget! 

• Anonym (Rätt skola)
    Jemp skrev 2025-07-09 09:28:56 följande:
    Men hur tränar man sånt innan det behövs? Helt ärlig fråga alltså. 
    Detta är inte så svårt enligt min erfarenhet. Man uppmuntrar barnets egna intressen och ser till att de får material på en utmanande nivå. Förutsätter förstås att barnet har intressen som man som förälder kan utmana akademiskt. 
  • Anonym (Rätt skola)
    Anonym (Tenta av) skrev 2025-07-09 12:05:30 följande:
    Min erfarenhet är tvärtom, att det barnet behöver öva på är att plugga sånt hen INTE är intresserad av. Det som ligger inom intressesfären suger de i sig som en svamp, utan ansträngning. De behöver öva på att anstränga sig och att lära sig det som står i texten även när det är fullkomligt ointressant. 
    Kanske olika men många smarta barn är nyfikna och intresserade av det mesta, om det inte finns någon diagnos med i bilden förstås.
Svar på tråden För smart barn för skolan