• Kitchi

Frånvarande farföräldrar

Jag måste verkligen höra era tankar och åsikter kring detta känsliga ämne. Jag uppskattar verkligen alla resonemang och uppfattningar ❤️

Jag och min man blev föräldrar för ca. fyra år sedan och sedan kom nr två strax därefter. Två glada tjejer som är väldigt framåt och öppna mot det mesta. när vi väntade barn så fick vi höra hur mkt de längtade efter att bli farföräldrar. Därefter var det ngt som hände. 

De har varit väldigt dåliga på att ta initiativ i jämförelse med mina föräldrar att ses förutom på sociala medier men min man har menat på att de är blyga och har svårt att få fram sin vilja och komma till handling. Min mamma som har hjälp oss en del har varit i dåligt fysiskt skick och gjort flera stora operationer vilket inneburit att hon inte kunnat hjälpa oss; och nu när min man ställt raka frågor om stöd, då vår äldsta dotter fått en kronisk sjukdom så har de upprepade gånger sagt nej, inte erbjudit sig och menat på att de är gamla och trötta (trots att de åker Vasaloppet) och enligt min mening är i väldigt gott Fysiskt skick. 

Min man har varit otroligt ledsen och varit väldigt nära utmattning, som jag i viss del tror beror på besvikelsen att de inte finns där. De är väldigt aktiva på sociala medier och de få gånger de träffar barnbarnen så läggs det ut ofantligt massa bilder, jag får känslan att det är för att övertyga sig själva att de är engagerade. I min värld är inte det ett genuint engagemang.

Det som fick bägaren att rinna över för min del var när min sambo snällt frågade om barnvakt i två dagar nu i sommar för att vi skulle kunna få vila upp oss efter en otroligt intensiv vår med sjukdomsbesked, oro, jobb etc. Då får han höra att de möjligtvis kan tänka sig en natt och inte två och att de hade känt sig utnyttjade förra gången de hade varit barnvakt över natten, vilket var över ett år sedan.

Jag blev så upprörd då de inte hjälpt oss i stort sätt ngt under hela året och att de inte berättat att de känt sig ?utnyttjade? tidigare så att vi hade kunnat prata om det. Min upplevelse är att de gärna vill komma till dukat bord och att de få gånger de träffar barnen, helst bara vill se dom någon timme och sen åka hem. Jag känner mig inte alls sugen att bjuda in dem till födelsedagskalas och julafton och dyl. när det bara ska vara på deras premisser. 

Jag känner att det känns fel att ?truga? med det finaste jag har. Jag förstår såklart att det kan vara tufft och intensivt men jag vill ju att de i grunden ska tycka attt det är kul och givande och att de vill ha en djup relation med barnbarnen, annars kan vi ju lika gärna köpa oss tjänsten, för den ekonomin har vi. hur tänker ni?

Det som känns ännu mer märkligt är att jag vet att de själva fick mkt hjälp från sina mor/farföräldrar. Min man har berättat att de bl.a. åkte på olika solsemestrar en vecka här och där och fick barnvakt. Vill man inte själv hjälpa sina barn på samma sätt? Är det lata 60-talister? 

Hur hade ni agerat? Vad är era tankar kring detta? Jag vet att alla har olika referensramar men jag tycker verkligen inte att en till två gånger om året är mycket begärt?

• Svar på tråden Frånvarande farföräldrar
  • Anonym (Tess)

Jag känner igen det där med släktingar som bara vill komma till dukat bord. Jag själv har en mamma som aldrig sitter barnvakt men alltid tjatar om att hon måste få träffa barnbarnen för hon längtar såååå. När hon väl kommer hit pratar hon med barnen i en kvart sen sätter hon sig och väntar på att bli servad. 

Själv blev jag passad av min mormor väldigt ofta, ibland i en vecka eller två i sträck. Jag hade en fantastisk relation med min mormor och var den som hjälpte henne när jag var ung vuxen och hon hade blivit skraltig.

Det är klart att man inte måste passa sina barnbarn men man får en annan relation med ett barn om man tar hand om det, ger trygghet och är den som tröstar om det blir ledset. Det blir inte samma relation om man bara träffas en timme ibland när föräldrarna är med. 

För mina barn är det svärfar som är den extra vuxna för mina barn och de har en helt annan kärlek till honom än de har till min mamma. 

• Anonym (Samma)

Jag har inte haft intresse av att passa mina barnbarn när de var så små som dina barn är nu TS. Det har troligtvis att göra med att jag arbetat med barn i hela mitt liv. 
    Nu är de i skolåldern och kommer ofta. Jag bjuder med dem på upplevelser och vi har en helt annan relation än när de var små och krävande på ett annat sätt. 

• Anonym (Tess)
    Anonym (Samma) skrev 2025-07-12 13:37:05 följande:

Jag har inte haft intresse av att passa mina barnbarn när de var så små som dina barn är nu TS. Det har troligtvis att göra med att jag arbetat med barn i hela mitt liv. 
    Nu är de i skolåldern och kommer ofta. Jag bjuder med dem på upplevelser och vi har en helt annan relation än när de var små och krävande på ett annat sätt. 

Fick du hjälp med barnpassning av dina egna föräldrar?
  • Anonym (Samma)
    Anonym (Tess) skrev 2025-07-12 13:45:50 följande:
    Fick du hjälp med barnpassning av dina egna föräldrar?
    Nej, det hade vi inte. Vi fick ta hand om barnen helt själva under deras uppväxt. Mina föräldrar var ej i livet och min mans var missbrukare och bodde som tur var flera timmar bort från oss. 
  • Anonym (Farmor)
    Kitchi skrev 2025-07-09 09:11:17 följande:

Jag håller med om acceptans och att inte tjata medan min man inte Riktigt är där.. jag försökte när tjejerna var små att fråga båda sidor lika mycket ur en ?rättviseaspekt men då hans föräldrar aldrig riktigt svarade på frågan eller hade andra planer kände jag mig Inte bekväm att fråga mer och i och med att min mamma så gärna ville så blev det naturligt att fråga henne.

"När tjejerna var små"?
    De ÄR små och i 60-årsåldern är nog inte många roade av att ta hand om småbarn.

Jag är en farmor runt 60 år gammal, har två barnbarn som numera båda kommer att gå i lågstadiet.
    Det är bara på de senaste åren jag har barnvaktat förutom vid mer eller mindre krisläge, läs att ta hand om den äldsta när den yngsta skulle födas.
    Skulle inte ställa upp som övernattande barnvakt öht om det inte verkligen vore kris.

Jag har så många egna barn så att jag har haft barn boende hemma i nästan 40 år och jag är SÅ klar med att ha ansvar för dem

Jag är fortfarande yrkesverksam med några år kvar till pension och min lediga tid ägnar jag åt att vara ledig. Hälsar mer än gärna på hos min sons familj och umgås med dem alla, men ansvaret för barnen ät till 100% deras.

I vårt fall är farfar död sedan länge, liksom morfar. Mormor är pensionär sedan länge och orkar nog inte ha fullt ansvar någon längre tid.
  • Anonym (Farmor)
    Kitchi skrev 2025-07-09 08:43:21 följande:

1. De är eligt min mening är i väldigt gott Fysiskt skick. 

2. Min man har varit otroligt ledsen och varit väldigt nära utmattning, som jag i viss del tror beror på besvikelsen att de inte finns där.

3. Det som fick bägaren att rinna över för min del var när min sambo snällt frågade om barnvakt i två dagar nu i sommar för att vi skulle kunna få vila upp oss efter en otroligt intensiv vår med sjukdomsbesked, oro, jobb etc. Då får han höra att de möjligtvis kan tänka sig en natt och inte två och att de hade känt sig utnyttjade förra gången de hade varit barnvakt över natten, vilket var över ett år sedan.

4. Min upplevelse är att de gärna vill komma till dukat bord och att de få gånger de träffar barnen, helst bara vill se dom någon timme och sen åka hem. Jag känner mig inte alls sugen att bjuda in dem till födelsedagskalas och julafton och dyl. när det bara ska vara på deras premisser. 

5. Jag känner att det känns fel att ?truga? med det finaste jag har. Jag förstår såklart att det kan vara tufft och intensivt men jag vill ju att de i grunden ska tycka attt det är kul och givande och att de vill ha en djup relation med barnbarnen, annars kan vi ju lika gärna köpa oss tjänsten, för den ekonomin har vi. hur tänker ni?

6. Det som känns ännu mer märkligt är att jag vet att de själva fick mkt hjälp från sina mor/farföräldrar. Min man har berättat att de bl.a. åkte på olika solsemestrar en vecka här och där och fick barnvakt. Vill man inte själv hjälpa sina barn på samma sätt?

7. Är det lata 60-talister? 

8. Hur hade ni agerat? Vad är era tankar kring detta? Jag vet att alla har olika referensramar men jag tycker verkligen inte att en till två gånger om året är mycket begärt?

1. I vilket fysiskt skick de är faktiskt bara de själva som vet. Du bara tror en massa, och om de vill lägga sin energi på att åka skidor så angår det faktiskt inte dig.

2. "Såklart" är det deras fel att din man "varit nära utmattning". Såklart. Givetvis är det så. För att du tror det.

3. Haha, så bägaren rann över när de tänkte ställa upp på en övernattning? Du är inte lite otacksam du. Känner faktiskt att det är rätt åt dig så som du sitter här och kräver en massa av någon som inte är skyldigt det ett enda dugg.

4. Ja, det kanske de vill? Ska de straffas för det genom att bli uteslutna så får du ju också se till att din man är med på tåget att stänga ute hans föräldrar. Lycka till med det.

5.Det finaste du har ja, du. Återigen du.
    Du vet att det är tufft och intensivt med två småbarn och Du TYCKER att DE ska tycka att det är kul och givande. Vilket de uppenbarligen inte gör. Tror du att du är deras chef eller?
    Ja, köp!

6. På den tiden när du och din man var barn yrkesarbetade ofta inte kvinnor i mor- och farföräldrarnas generation, inte i min mors generation iallafall och de borde vara i hyfsat samma ålder. Då hade de givetvis mer ork för annat. Inte konstigt alls.
    Min mamma hjälpte till när hon var i 50-årsåldern med de äldsta barnen. När min yngsta föddes var hon närmare 70 och orkade inte längre barnvakta. 
    Mina barns farmor var alkoholist och ingen man vågade lämna ansvar för barnen till.

Du kommer märka själv när du kommer upp i min ålder och fortfarande arbetar, att man är trött när man väl får lite fritid. Det vågar jag lova. 

7. Haha, nej verkligen inte. Kom igen, som sagt, när du nått vår ålder. Nu skrattar jag åt dig!

8. Till sist, ALLT du begär är för mycket begärt av någon som har exakt 0% ansvar för de barn du producerat. Två småttingar dessutom... hör du inte hur du själv låter?

• Anonym (Farmor)
    Anonym (00) skrev 2025-07-09 10:58:32 följande:

Dina barn, dina bekymmer. 
    Det är knappast den äldre generationens skyldighet att serva vuxna barn och barnbarn. Alla tycker inte heller att små barn är särskilt förtjusande. Det är de ju oftast inte heller, mest jobbiga och utmattande, det märks ju på dig ts som vill ha ledighet för att återhämta dig. Men ni har skaffat barnen, ta tag i situationen själva och sitt inte och gnäll över utebliven hjälp.

Håller helt med här.
  • Anonym (Tess)
    Anonym (Farmor) skrev 2025-07-12 15:01:18 följande:
    1. I vilket fysiskt skick de är faktiskt bara de själva som vet. Du bara tror en massa, och om de vill lägga sin energi på att åka skidor så angår det faktiskt inte dig.

2. "Såklart" är det deras fel att din man "varit nära utmattning". Såklart. Givetvis är det så. För att du tror det.

3. Haha, så bägaren rann över när de tänkte ställa upp på en övernattning? Du är inte lite otacksam du. Känner faktiskt att det är rätt åt dig så som du sitter här och kräver en massa av någon som inte är skyldigt det ett enda dugg.

4. Ja, det kanske de vill? Ska de straffas för det genom att bli uteslutna så får du ju också se till att din man är med på tåget att stänga ute hans föräldrar. Lycka till med det.

5.Det finaste du har ja, du. Återigen du.
    Du vet att det är tufft och intensivt med två småbarn och Du TYCKER att DE ska tycka att det är kul och givande. Vilket de uppenbarligen inte gör. Tror du att du är deras chef eller?
    Ja, köp!

6. På den tiden när du och din man var barn yrkesarbetade ofta inte kvinnor i mor- och farföräldrarnas generation, inte i min mors generation iallafall och de borde vara i hyfsat samma ålder. Då hade de givetvis mer ork för annat. Inte konstigt alls.
    Min mamma hjälpte till när hon var i 50-årsåldern med de äldsta barnen. När min yngsta föddes var hon närmare 70 och orkade inte längre barnvakta. 
    Mina barns farmor var alkoholist och ingen man vågade lämna ansvar för barnen till.

Du kommer märka själv när du kommer upp i min ålder och fortfarande arbetar, att man är trött när man väl får lite fritid. Det vågar jag lova. 

7. Haha, nej verkligen inte. Kom igen, som sagt, när du nått vår ålder. Nu skrattar jag åt dig!

8. Till sist, ALLT du begär är för mycket begärt av någon som har exakt 0% ansvar för de barn du producerat. Två småttingar dessutom... hör du inte hur du själv låter?
    Hjälp vilken otrevlig ton du har, härskarteknikerna flyger till höger och vänster. Jag hoppas du är snällare mot din omgivning i verkliga livet. 
  • Anonym (Farmor)
    Anonym (Tess) skrev 2025-07-12 16:25:01 följande:
    Hjälp vilken otrevlig ton du har, härskarteknikerna flyger till höger och vänster. Jag hoppas du är snällare mot din omgivning i verkliga livet. 
    Jag bemöter folk på det sätt de förtjänar. 
    Oftast med vänlighet då de flesta inte beter sig som exempelvis ts. Som kravmaskiner t ex.
  • Queen81

Jag förstår att det är tråkigt men att ha mor- farföräldrar som barnvakt och avlastning är ingen rättighet. Det har fött och uppfostrat sina barn redan. De är klara.
    Många som får barnbarn vill ändå engagera sig mer än att bara hälsa på ibland och det är himla fint. Något att vara glad och tacksam över. Men det är ingen rättighet.

Svar på tråden Frånvarande farföräldrar