Anonym (Missmod) skrev 2025-07-09 12:28:17 följande:
Han var väl medveten att jag inte hade något skydd o inte heller han
.
Fast det är lite skillnad att aktivt ta ett beslut om att skaffa barn och att inte skydda sig, självklart blir det ju barn om man ligger på som vanligt men hur har konversationen gått innan? Mitt yngsta barn blev till under "säkra perioder" då jag hade fått problem med spiralen, vi har varit tydliga med varandra att blir det barn så är hen välkommen även om vi var nöjda med de 2 vi redan hade.
Sen, du är väl medveten om att det du ser på sociala medier inte skildrar verkligheten, jag tror att de flesta par faktiskt pratar med varandra, "jag tror att jag är gravid och ska köpa ett test", försöker man aktivt sä pratar man väl med varandra om att mensen är sen tex. Det hela känns jättekonstigt att överraska sin partner, är inte barnet planerat så blir kanske inte reaktionen som förväntat, det finns säkert klipp på det med men dom läggs ju inte ut såklart. Jag bor i USA och här är ju dessa påhitt inte helt ovanliga, jag har en kompis som aktivt försökt ha barn, hon skrev ett kort efter att hon testat, han blev glad och spelade med för filmen men han hade ju redan fattat att hon var gravid, en annan kompis har en man som är ca 10 år äldre med vuxna barn, de var på någon släktsammankomst och han gick för att hämta vin till henne, hon tackade nej ochhan undrade såklart vad som var fel, glatt utbrast hon att hon var gravid, han var inte lika glad och hade nog uppskattat att få den informationen hemma ifred, oavsett om barnet blev till med eller utan skydd.
Då får också komma ihåg att dina barn är vuxna, denna hysteri med att visa upp allt på internet fanns inte när de var små, jag hade säkert velat ha en babyshower med första barnet (jag var ung och hade tyckt det var kul) men det var ingen som gjorde det då, jag kan ju inte sitta och vara bitter över det idag, även om jag idag aldrig skulle ha en.