Inlägg från: Anonym (George) |Visa alla inlägg
  • Anonym (George)

Jag är för snäll...

Anonym (Snäll) skrev 2025-07-10 05:48:42 följande:
    Jag är för snäll...

Jag är för snäll och upplever att jag blir utnyttjad av vänner och kollegor. När jag sätter gränser är det som att jag inte blir tagen på allvar och respekterad. 

Jag tänker att om jag håller för hårt på gränsen kan personen försvinna ur mitt liv. Alltså att jag förlorar en vän, kompis eller bekant. Ingen gillar att bli kritiserad och vid varje gränssättning finns risk för konflikt. 

Jag har en ytlig bekant som skickar en massa länkar på sms och WhatsApp hela tiden fast jag sagt ifrån. Han skickar inte en länk om dagen utan flera. Jag har flera gånger pratat med honom om det och sagt att jag inte är intresserad. 

En sak att få något tips någon gång ibland men när det skickas saker flera gånger ons agen blir det tjatigt. 

Har ni som inte har detta problem några tips att ge och hur man ska tänka ? 

Tack på förhand. 

Jag var för snäll i min ungdom, inte längre. 

Handlar om att sätta gränser när man vet att man behöver men göra det schysst. Aldrig i arg affekt utan lugnt trevligt och gärna humoristiskt..

Standardfelet den som är för snäll gör är att den inte sätter gränser och sedan helt plötsligt kan han skogstokig. För att inte sätta gränser skapar bitterhet som kommer ut på något  sätt före eller senare. 

I grunden handlar det om att inte bry sig om vad andra tycker om en. Agera utifrån ens egna moraliska kompass. Man ska absolut aldrig vara rädd för att förlora någon.

I ditt fall med din vän skulle jag helt enkelt inte svara om du nu redan gjort klart för honom att du inte är intresserad. På WhatsApp kan man dessutom sätta användare på mute om han inte skulle ge sig så slipper du notifikationer. Så lägg ingen mer energi på det.
  • Anonym (George)
    Sjuktvabranamn skrev 2025-07-10 09:52:43 följande:

Samma problematik här med. Och så fort jag säger nej eller sätter ner foten så anses man vara en egoist. 

Gäller även att vara konsekvent så att personen i fråga redan på förhand misstänker vad svaret blir. 

Om jag alltid lånar ut pengar blir personen sur om jag plötsligt säger nej.

Om jag alltid säger nej till att låna ut pengar kommer personen vänja sig vid det och framöver sannolikt inte ens fråga. Och om han frågar inte förvänta sig ett ja. Han kommer då ha enklare att hantera ett nej.

För alla parter blir det således bättre om man är konsekvent och sätter gränser. 
Svar på tråden Jag är för snäll...