Jag är för snäll...
Hej Ts!
Så trist att den här bekanta inte respekterar ditt nej. Jag känner dock igen mig mycket i ditt inlägg. Är också en som är för snäll, och med det har jag också blivit utnyttjad på olika sätt och vis. Jag tänker att det är en bra egenskap att vara snäll. Egentligen. Snäll och omtänksam. Bättre än tvärtom. Så själva egenskapen och personligheten att vara snäll kan aldrig vara fel tänker jag? Men viktigt med gränser i det.
Jag lärde (och lär mig än) mycket av att sätta sunda gränser. Säga ifrån om något känns fel eller skaver. Visst, det känns jobbigt, kanske rent av obehagligt ett tag och mot personen/personerna, men i det stora hela så känns det bättre sen. Viktigt att tänka också är kanske att en inte kan behaga alla. Det är lätt tänkt om en är som vi. Men det går inte att vara omtyckt av alla människor. Däremot är det viktigt att tycka om sig själv. För med det kommer att kunna sätta sunda gränser.
När det gäller din bekant som skickar massa länkar, så har du ju faktiskt redan sagt ifrån, (cred till dig) att du inte vill ha detta, så här har du ju redan sagt ifrån. Försökt sätta gränser. Eftersom du gjort det så har du ju redan gjort allt du kan för att få honom att förstå att länkarna är oönskade. Han fortsätter ändå. Jag tänker att det du kanske kan göra i sånt läge är att:
1. Säga ifrån igen. En sista gång.
1. Låta bli att svara
2. Avsluta kontakten
Det är inte lätt. Jag vet. Men tänk på dig och på dina behov. Dina gränser för vad som är okej eller inte. Det mår du bra av i slutändan tänker jag. Sist: sluta aldrig att vara den du är. Att vara snäll är som sagt en bra och positiv egenskap!
Lycka till du snälla medmännska därute - allt gott ❤️
Skriv pm om du vill.