• Anonym (TS)

En sann historia

Hon skulle flyga till mig i april-2023. Hon blev häktad vid mellanlandning i 1 år pga souvenirer i bagaget. Deporterad till mellanöstern efter drygt 1 år. På väg till flygplatsen, genom fientligt terrirorium blev hon misshandlad nästan till döds. Jag betalade blodtransfusionerna. Hamnade tillsist i USA där hon genomgick rehab. Utskriven i full snöstorm i rullstol. Hon har blivit mager. Nu, i juli 2025 kan vi förenas. Jag ska ta hand om henne. Hon behöver vila. 

• Svar på tråden En sann historia
  • Anonym (TS)

Man kan tro att allt är en scam men det är inte det. Jag berättar i tråden om ca. en vecka hur det gick. 

• felicityporter
    Anonym (TS) skrev 2025-07-10 18:19:43 följande:

Man kan tro att allt är en scam men det är inte det. Jag berättar i tråden om ca. en vecka hur det gick. 

Det ÄR en scam. Du blir lurad! Hon finns inte, hon kommer aldrig komma till dig. Det är en organiserad grupp av brottslingar som lever på att lura människor som dig.
    Påminner mig lite om killen som skrev här om en kvinna som påstods vara fast i Syrien, men som egentligen bara mjölkade honom på så mycket pengar hon bara kunde genom diverse påhittade problem och katastrofer, äckligt sjuk manipulering där målet var att han skulle känna att det var hans fel om hennes katt dog eller något hände henne. Personen hade uppenbarligen vissa psykiska problem och hon utnyttjade detta samt hans ensamhet till max. Till och med fick honom till att lova att inte träffa några andra tjejer, fy fan för sådana kallblodiga patetiska ursäkter till människor.
  • Anonym (tråden är scam, jag menar tr)

snälla...

• Fjäril kär
    Anonym (TS) skrev 2025-07-10 18:19:43 följande:

Om en vecka kommer du hitta på en historia för att du inte klarar av sanningen att hon inte finns...

För självklart kommer du skriva att hon landat lycklig och frisk. Vad ska du annars skriva liksom?  

Lägg upp filmer på återföreningen , länkar till polisens utredningar, tidningsartiklar eller liknande som styrker sanningen .... så kanske...
  • Anonym (Lena)
    felicityporter skrev 2025-07-10 18:29:53 följande:
    Det ÄR en scam. Du blir lurad! Hon finns inte, hon kommer aldrig komma till dig. Det är en organiserad grupp av brottslingar som lever på att lura människor som dig.
    Påminner mig lite om killen som skrev här om en kvinna som påstods vara fast i Syrien, men som egentligen bara mjölkade honom på så mycket pengar hon bara kunde genom diverse påhittade problem och katastrofer, äckligt sjuk manipulering där målet var att han skulle känna att det var hans fel om hennes katt dog eller något hände henne. Personen hade uppenbarligen vissa psykiska problem och hon utnyttjade detta samt hans ensamhet till max. Till och med fick honom till att lova att inte träffa några andra tjejer, fy fan för sådana kallblodiga patetiska ursäkter till människor.

Å, jag minns den tråden. Stackars sate. Vet du hur det slutade för honom? 

Jag tycker att det är superviktigt att inte lägga skuld på de som drabbas av den här typen av bedrägerier. Det är arbetslag med med proffs som genomför dem och de vet precis vad de ska skriva/säga för att manipulera folk. Det är lätt att sitta på sin höga häst och påstå att någon är korkad som går på det, men man vet aldrig hur man själv hade reagerat om man var i en viss livssituation. Folk som är drabbade av bedrägerier är brottsoffer och de som ska skuldbeläggas är bedragarna. 

https://www.sverigesradio.se/avsnitt/ny-miljonbedrageriet-mannen-som-svarade-pa-ett-nigeriabrev-1-3

https://www.sverigesradio.se/avsnitt/romansbedragerierna-overost-av-karlek

• Anonym (Intresseklubben)
    Anonym (Lena) skrev 2025-07-10 19:16:34 följande:

Å, jag minns den tråden. Stackars sate. Vet du hur det slutade för honom? 

Jag tycker att det är superviktigt att inte lägga skuld på de som drabbas av den här typen av bedrägerier. Det är arbetslag med med proffs som genomför dem och de vet precis vad de ska skriva/säga för att manipulera folk. Det är lätt att sitta på sin höga häst och påstå att någon är korkad som går på det, men man vet aldrig hur man själv hade reagerat om man var i en viss livssituation. Folk som är drabbade av bedrägerier är brottsoffer och de som ska skuldbeläggas är bedragarna. 

https://www.sverigesradio.se/avsnitt/ny-miljonbedrageriet-mannen-som-svarade-pa-ett-nigeriabrev-1-3

https://www.sverigesradio.se/avsnitt/romansbedragerierna-overost-av-karlek

Visst är det så. Eget ansvar är ju inget man kan begära längre. Läsa nyheter är inte inne längre. 
  • Anonym (Lena)
    Anonym (Intresseklubben) skrev 2025-07-10 19:24:29 följande:
    Visst är det så. Eget ansvar är ju inget man kan begära längre. Läsa nyheter är inte inne längre. 

Du behöver läsa på innan du ger dig in i den här diskussionen om du inte ska göra bort dig. Du kan börja med dokumentärerna i länkarna. Särskilt den översta. 

Förutom att de som begår de här brotten är slipade proffs som är flera personer som går ihop och attackerar en ensam, och att de kan nosa sig till människor i obalans hur lätt som helst får du inte glömma att en rätt stor del av vår befolkning faktiskt ligger i den lägre graden av begåvning, ytterligare har funktionsnedsättningar av olika slag. Men det är kanske ok att utnyttjs våra utsatta och svaga, tycker du? 

• Anonym (H)
    Fjäril kär skrev 2025-07-10 18:47:39 följande:
    Om en vecka kommer du hitta på en historia för att du inte klarar av sanningen att hon inte finns...

För självklart kommer du skriva att hon landat lycklig och frisk. Vad ska du annars skriva liksom?  

Lägg upp filmer på återföreningen , länkar till polisens utredningar, tidningsartiklar eller liknande som styrker sanningen .... så kanske...
    Håller med
  • Anonym (Intresseklubben)
    Anonym (Lena) skrev 2025-07-10 19:38:30 följande:

Du behöver läsa på innan du ger dig in i den här diskussionen om du inte ska göra bort dig. Du kan börja med dokumentärerna i länkarna. Särskilt den översta. 

Förutom att de som begår de här brotten är slipade proffs som är flera personer som går ihop och attackerar en ensam, och att de kan nosa sig till människor i obalans hur lätt som helst får du inte glömma att en rätt stor del av vår befolkning faktiskt ligger i den lägre graden av begåvning, ytterligare har funktionsnedsättningar av olika slag. Men det är kanske ok att utnyttjs våra utsatta och svaga, tycker du? 

Nja, det är en sanning med modifikation. Sett och läst en del, så nej det är inte bara svaga som utnyttjas. Många är giriga och vill tjäna snabba pengar. 

Men tyvärr har många äldre barn som inte hjälper dom. Idag ska ju alla fläka ut sitt liv på FB, ha BankID osv. Varför sitter äldre damer och chattar med utländska män?

• Anonym (min mamma)
    Anonym (Intresseklubben) skrev 2025-07-10 19:46:16 följande:

Nja, det är en sanning med modifikation. Sett och läst en del, så nej det är inte bara svaga som utnyttjas. Många är giriga och vill tjäna snabba pengar. 

Men tyvärr har många äldre barn som inte hjälper dom. Idag ska ju alla fläka ut sitt liv på FB, ha BankID osv. Varför sitter äldre damer och chattar med utländska män?

För att de är ensamma, kanske känner sig övergivna, eller motsatsen, känner sig fria och kan göra lite som de vill.

Som min mamma till exempel. Hon höll också på att trilla dit, 56 år gammal, och hade just lämnat min pappa efter nästan 30 år, varav egentligen de senaste 20 var ganska kärlekslösa. De var ihop för att vara ihop och "för barnen". Någon kärleksuppmärksamhet hade hon inte fått av min pappa på åratal. 

Hon sökte inte egentligen efter något, men var ganska engagerad på twitter och facebook, det här var för 6 år sedan. Men när hon började få uppmärksamhet av en "amerikansk militär" som likeade inlägg och kommenterade och så, så fick hon något annat än tråkig vardag, någon som "såg henne", som inte var ett surt ex, vuxna och halvvuxna barn som hade olika känslor om att hon skiljdes från vår pappa (min bror pratar fortfarande inte med henne för han tycker att hon "övergav" pappa), eller kollegor . Som gjort offer för dessa "romansbedragare". Hon skulle till och med flytta till USA.

Som tur är kom min mamma på bättre tankar innan några pengar bytte fickor, men hon var verkligen redo att "hoppa". 
Svar på tråden En sann historia