-
Jag är nyexaminerad sjuksköterska och jobbar inom hemsjukvården. För ett tag sedan skulle jag ta blodprover ur en inaktiv SVP hos en patient. Av någon anledning fick jag för mig att spola NaCI innan blodprovet, men det värsta av allt var att jag inte aspirerade innan för att få backflöde. Nålen satt inte rätt och jag hann spola ca 10 ml NaCI in i vävnaden. Mår så dåligt över detta och har ångest nu.Snälla berätta vad ni har gjort för misstag som sjuksköterskor? Vill inte känna mig ensam och dum.
-
Svar på tråden Misstag sjuksköterskor gjort
-
Senast jag röntgade mig så sprutade de kontrastvätskan rakt in i blodet så att armen svullnade upp och blev dubbelt så stor. Gjorde fruktansvärt ont, ovanpå den smärtan jag redan uppsökt akuten för. Kunde knappt röra armen på flera dagar.
-
Du ska självklart ta upp det med din chef och även berätta att du behöver mer introduktion och vägledning, speciellt på specifika ssk-uppgifter.Anonym (ssk) skrev 2025-07-10 20:31:32 följande:Misstag sjuksköterskor gjortJag är nyexaminerad sjuksköterska och jobbar inom hemsjukvården. För ett tag sedan skulle jag ta blodprover ur en inaktiv SVP hos en patient. Av någon anledning fick jag för mig att spola NaCI innan blodprovet, men det värsta av allt var att jag inte aspirerade innan för att få backflöde. Nålen satt inte rätt och jag hann spola ca 10 ml NaCI in i vävnaden. Mår så dåligt över detta och har ångest nu.Snälla berätta vad ni har gjort för misstag som sjuksköterskor? Vill inte känna mig ensam och dum.
Du är ny och det är inget att skämmas för att man inte kan allt eller är osäker. Men man ska vara ärlig med det.
Det är en mänsklig faktor att göra fel någon gång ibland, men bara man är ärlig, tar ansvar och ser till att det inte händer igen så brukar det gå bra.Det är dock värre när misstagen resulterar i en patients död.
-
Hoppas du sa ifrån och att de själva skrev en avvikelse.Anonym (Kontrast) skrev 2025-07-10 20:37:32 följande: