-
Jag är nyexaminerad sjuksköterska och jobbar inom hemsjukvården. För ett tag sedan skulle jag ta blodprover ur en inaktiv SVP hos en patient. Av någon anledning fick jag för mig att spola NaCI innan blodprovet, men det värsta av allt var att jag inte aspirerade innan för att få backflöde. Nålen satt inte rätt och jag hann spola ca 10 ml NaCI in i vävnaden. Mår så dåligt över detta och har ångest nu.Snälla berätta vad ni har gjort för misstag som sjuksköterskor? Vill inte känna mig ensam och dum.
-
Svar på tråden Misstag sjuksköterskor gjort
-
Senast jag röntgade mig så sprutade de kontrastvätskan rakt in i blodet så att armen svullnade upp och blev dubbelt så stor. Gjorde fruktansvärt ont, ovanpå den smärtan jag redan uppsökt akuten för. Kunde knappt röra armen på flera dagar.
-
Du ska självklart ta upp det med din chef och även berätta att du behöver mer introduktion och vägledning, speciellt på specifika ssk-uppgifter.Anonym (ssk) skrev 2025-07-10 20:31:32 följande:Misstag sjuksköterskor gjortJag är nyexaminerad sjuksköterska och jobbar inom hemsjukvården. För ett tag sedan skulle jag ta blodprover ur en inaktiv SVP hos en patient. Av någon anledning fick jag för mig att spola NaCI innan blodprovet, men det värsta av allt var att jag inte aspirerade innan för att få backflöde. Nålen satt inte rätt och jag hann spola ca 10 ml NaCI in i vävnaden. Mår så dåligt över detta och har ångest nu.Snälla berätta vad ni har gjort för misstag som sjuksköterskor? Vill inte känna mig ensam och dum.
Du är ny och det är inget att skämmas för att man inte kan allt eller är osäker. Men man ska vara ärlig med det.
Det är en mänsklig faktor att göra fel någon gång ibland, men bara man är ärlig, tar ansvar och ser till att det inte händer igen så brukar det gå bra.Det är dock värre när misstagen resulterar i en patients död.
-
Hoppas du sa ifrån och att de själva skrev en avvikelse.Anonym (Kontrast) skrev 2025-07-10 20:37:32 följande:
Senast jag röntgade mig så sprutade de kontrastvätskan rakt in i blodet så att armen svullnade upp och blev dubbelt så stor. Gjorde fruktansvärt ont, ovanpå den smärtan jag redan uppsökt akuten för. Kunde knappt röra armen på flera dagar.
-
Vårdhandboken, www.vardhandboken.se/, är väldigt bra att använda för att friska upp minnet.
-
Men fy vad obehagligt! Jag beklagar att du behövde gå igenom detAnonym (Kontrast) skrev 2025-07-10 20:37:32 följande:
-
Inte jag men en gammal kollega hade en gång haft en patient som hade någon form av ärftlig sjukdom. Kommer verkligen inte ihåg vad det handlade om och varför detta skedde, MEN av någon anledning gick denna sjuksköterska in på patientens dotters journal och sa något i stil med ?tror inte din dotter är i risk eftersom hon är gravid?. Det visade sig att patienten inte visste om att dottern var gravid och dottern var inte jätte nöjd då det var väldigt tidigt och hon var osäker på om hon ens skulle behålla barnet.
Inget dödligt misstag men väldigt grovt! förstår att du blev stressad, men bara av att du inser att det var ett misstag och om patienten inte har några symptom på extravasering. Det hade kunnat vara värre, ex extravasering av cytostatika. Några få ml NaCI är ingen fara. -
Vad menar du med "sa ifrån"? Vet inte om de skrev avvikelse. Tre stycken kom in och tittade noga och sedan meddelades det till avdelningen jag blev inlagd på så de höll koll. Tyvärr var jag väldigt dålig, så tänkte aldrig på att fråga om de skrev avvikelse. De gav mig även för mycket insulin, trots att jag sa nej, så de fick pumpa mig med glukosdropp hela natten. Fast det var inget misstag, utan med mening, så det räknas nog inte som ett misstag som TS är ute efter.EpicF skrev 2025-07-10 20:55:10 följande:Hoppas du sa ifrån och att de själva skrev en avvikelse.
-
Tack, va snällt av dig! Hoppas du känner dig bättre av att höra att du är långt ifrån ensam.Anonym (ssk) skrev 2025-07-10 21:21:29 följande:Men fy vad obehagligt! Jag beklagar att du behövde gå igenom det
-
Jag hoppas den sjuksköterskan blev anmäld.Ssk2025 skrev 2025-07-10 21:27:32 följande:
Inte jag men en gammal kollega hade en gång haft en patient som hade någon form av ärftlig sjukdom. Kommer verkligen inte ihåg vad det handlade om och varför detta skedde, MEN av någon anledning gick denna sjuksköterska in på patientens dotters journal och sa något i stil med ?tror inte din dotter är i risk eftersom hon är gravid?. Det visade sig att patienten inte visste om att dottern var gravid och dottern var inte jätte nöjd då det var väldigt tidigt och hon var osäker på om hon ens skulle behålla barnet.
Inget dödligt misstag men väldigt grovt! förstår att du blev stressad, men bara av att du inser att det var ett misstag och om patienten inte har några symptom på extravasering. Det hade kunnat vara värre, ex extravasering av cytostatika. Några få ml NaCI är ingen fara.
-
Med menning att de gav dig för mycket insulin?Anonym (Kontrast) skrev 2025-07-10 22:53:02 följande:Vad menar du med "sa ifrån"? Vet inte om de skrev avvikelse. Tre stycken kom in och tittade noga och sedan meddelades det till avdelningen jag blev inlagd på så de höll koll. Tyvärr var jag väldigt dålig, så tänkte aldrig på att fråga om de skrev avvikelse. De gav mig även för mycket insulin, trots att jag sa nej, så de fick pumpa mig med glukosdropp hela natten. Fast det var inget misstag, utan med mening, så det räknas nog inte som ett misstag som TS är ute efter.