Hur kan jag undvika att bli nedtryckt i mina relationer?
Starka kvinnor behöver ingen assistent så du borde fundera över vad det är för typ av kvinnor du dras till och varför, för det är definitivt inte starka kvinnor.
Fundera också över vad du vill ha ut av en relation, vilka värderingar som är viktiga för dig och vilken typ av människor du trivs med.
Sedan dejtar du medvetet utifrån det. När du träffar en ny kvinna funderar du aktivt på om hon kan ge dig det du behöver i en relation.
Lyssna inte bara på vad hon säger utan observera hur hon agerar mot dig och andra. Finns det en diskrepans mellan hur hon beskriver sig själv och hur hon är i verkligheten? Det är alltid en red flag.
Det är också viktigt att reflektera över sitt eget beteende i relationer. Vad händer med dig när du är i en relation och varför? Ofta handlar det om anknytningsmönster från barndomen.
Blev du till exempel lyssnad på som barn? Togs dina behov på allvar eller har du lärt dig att stå tillbaka så att du tror att kärlek alltid är på din bekostnad?
Jag hade svårt att hävda mina behov i relationer tidigare och var väldigt anpassningsbar tills jag förstod att det handlade om att jag hade vuxit upp men en förälder som var oerhört självcentrerad och som uttryckligen sa att ingen bryr sig om vad jag behöver eller vill.
Om du vill bryta det här mönstret så måste du alltså börja med dig själv,