Hur kan jag undvika att bli nedtryckt i mina relationer?
Ja precis som någon nämnde ovan så är det också jobbigt från den andra sidan - när någon hela tiden anpassar sig efter en vet man till slut inte var man har personen. Tilliten brister. Man känner att den som är till lags inte talar sanning. Att ständigt vara med en people pleaser får en att till slut vända ut och in på sig själv eller att man blir besviken för people pleasern lovar alla samtidigt och sviker ofta den andre.
Det är också jobbigt att vara den som är tydlig med det man vill och att den andre svarar undvikande eller lägger sig platt. Det är inte att kommunicera när man lägger sig platt eller svarar undvikande. Att lägga sig platt = vara en assistent. Det är att undvika konflikt.
Jag kan nog uppfattas som dominant, men eftersom jag värnar om min partner så blir det istället att jag vänder ut och in på mig själv för att försöka förstå vad den andre vill. Är man mer egocentrisk kanske det blir att man kör över den andre istället.
Men oavsett - det enda du kan göra är att jobba på DIG och din konflikträdsla. Samt försöka fundera ut vilken sorts partner du vill ha.