Inlägg från: Anonym (Ejfam) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ejfam)

Bonusbarn

Emsan1919 skrev 2025-07-11 14:56:57 följande:
    Bonusbarn

Är det jag som tänker konstigt eller gör min sambo fel? 

Jag har tre döttrar sen ett tidigare förhållande och min sambo 2 döttrar.
    så tillsammans har vi en del barn.

nu har hans ena dotter (10år) varit iväg på en resa med hennes kompis och hennes familj utomlands. Det bekostades av deras sparade barnbidrag. Idag såg jag genom en konversation mellan sambon och hans ex att de tänkte kompensera den andra dottern på 12 år för att de tyckte synd om henne. De kommer alltså att köpa en iPad till henne. (deras mamma har inga bonusbarn)
    men jag blev lite lack på min sambo att de har bestämt för att köpa en kompensationspresent, då givetvis mina också tycker att de är fuskigt att sambons dotter ha fått en resa. Jag tyckte att han kunde tänkt istället att vi som en familj kunde köpt en ihop som de alla kunde ha här isåfall. Inte att det som många gånger blir så uppdelat mellan mina och dina barn. Jag försöker att få oss som en familj. Men lite svårt när hans barn får och får saker. Eller hur hade ni andra tänkt ? Input tack 😅

Ni är inte en familj eftersom barnen inte har samma föräldrar. Uppdelningen mellan ?dina och mina ? barn är helt naturlig. Barnen är inte mer familj än tex klasskamrater, de blir inte familj av att dela hus eller gå i samma klass. 

fattar inte alls hur du tänker att dina barn ska kompenseras för att helt andra barn får en resa eller en sak. Är det för att du har för lite pengar att ge dina barn som du tänker att nån annan ska täcka upp för det du inte kan ge? 

• Anonym (Ejfam)
    Anonym (Betty) skrev 2025-07-13 00:27:44 följande:

Nu skrev ju i och för sig inte ts att exet skulle vara med och bekosta paddan som sen även ts barn skulle få vara med och dela på. Hon menar att hon själv och pappan hade kunnat bekosta en tillsammans som alla fem barn kunde dela på. Som alltså skulle stanna inom det hemmets fyra väggar.

Men det är också orimligt att fem barn ska dela på en padda. 

Också orimligt att nån ska kompenseras direkt. Saker jämnar väl ut sig i slutändan.

Också orimligt att tro att det alltid kan bli rättvist mellan bonussyskon. Man har ju olika föräldrar som kommer vilja olika saker och kommer vilja ge olika saker. Det kan aldrig bli som en riktig familj fullt ut.

Däremot borde man så klart prata om riktlinjer innan man flyttar ihop så det inte blir helt galet. Om den ena vill köpa thailanresor till sina biobarn fem ggr om året och den andra knappt har råd att gå till badhuset. 

Nä, men om de två föräldrarna kommer överens om något som de vill ge sina barn. Så blir det ju konstigt att bonusmamma anser att det skulle inkludera även hennes barn. Låter mer som att hon inte har råd att ge sina barn så mycket och därför vill att nya mannen ska pynta in även för hennes barn.
  • Anonym (Ejfam)
    Anonym (Betty) skrev 2025-07-13 10:29:19 följande:
    Ts tycker att mannen och exet inte skulle haft den diskussionen om att de gemensamt skulle köpa en padda till sin biodotter.

Hon tycker att hon själv och mannen kunde haft den diskussionen och att de tillsammans som "familj" skulle köpa en padda gemensamt till de fem barnen.

Ville bara rätta dem som trodde att ts ville att exet skulle sponsra en padda som skulle gå till bland annat ts barn. 

Hon ville så klart själv dela på kostnaden tillsammans med pappan men då är paddan allas i deras hem och pappans dotter kan naturligtvis inte ta med den till sin mamma.

Jag vet inte hur ts har ekonomiskt. Jag tror mer hon stör sig på principen. Hon vill att de tillsammans i "nya" familjen ska ta gemensamma beslut. Och inte som nu att mannen och exet tar beslut utan diskussion med ts.

Nu säger jag inte vad som är rätt eller fel utan versioner bara vad ts menar

Ja, jag jan också läsa det. Men uppenbarligen så tycker mannen inte att det är så de ska ha det. Han verkar se det som att han och hans ex tar hand om sina barn och TS och hennes ex tar hand om sina barn. 

om hon är den enda som tycker att de ska leka familj och låtsas att alla barnen tillhör samma familj så kommer det inte att bli så i alla fall. I synnerhet inte om det är mannen som har pengarna, så att det är han som ska bidra till alla barnen medan TS skördar fördelarna för sina ungar som hon inte själv kan ge dem.

Svar på tråden Bonusbarn