• Emsan1919

Bonusbarn

Är det jag som tänker konstigt eller gör min sambo fel? 

Jag har tre döttrar sen ett tidigare förhållande och min sambo 2 döttrar.
    så tillsammans har vi en del barn.

nu har hans ena dotter (10år) varit iväg på en resa med hennes kompis och hennes familj utomlands. Det bekostades av deras sparade barnbidrag. Idag såg jag genom en konversation mellan sambon och hans ex att de tänkte kompensera den andra dottern på 12 år för att de tyckte synd om henne. De kommer alltså att köpa en iPad till henne. (deras mamma har inga bonusbarn)
    men jag blev lite lack på min sambo att de har bestämt för att köpa en kompensationspresent, då givetvis mina också tycker att de är fuskigt att sambons dotter ha fått en resa. Jag tyckte att han kunde tänkt istället att vi som en familj kunde köpt en ihop som de alla kunde ha här isåfall. Inte att det som många gånger blir så uppdelat mellan mina och dina barn. Jag försöker att få oss som en familj. Men lite svårt när hans barn får och får saker. Eller hur hade ni andra tänkt ? Input tack 😅

• Svar på tråden Bonusbarn
  • Anonym (Karin)

Alltså dela fem barn på en iPad låter ju inte helt optimalt, jag tycker han och mamman inte gör något konstigt som köper en iPad till dottern, du och ditt ex får väl gå ihop om nu dina tjejer också behöver iPads.

• Jemp

Jag ser inte behovet av att kompensera alls (är väl bättre om 12åringen också får resa så småningom), men ser inte att alternativet skulle vara att exfrun betalar elektronik till ert hem?

• Anonym (Mira)

Så blir det ju när man sätter samman två familjer. Hans barn har en egen mamma som naturligtvis vill att hennes barn ska det bra. Samt att hennes barn ska få göra egna grejar och ha egna grejor. För de hade väl inte gott ta med sig en gemensam iPad hem till sin mamma?

Detta är saker man måste förstå och prata igenom innan man flyttar ihop. Och även prata med barnen om. Döttrarna kommer från olika familjer från början så det kan aldrig bli helt rättvist 

• Anonym (J)

Du och ditt ex kan kompensera era barn.
    Varför skulle din killes ex kompensera dina barn? 

Har du gett pengar till bonusbarnets resa eller vill du delbetala ipaden? 

• Spucks

Jag förstår inte varför någon överhuvudtaget ska bli kompenserat, bara för att ett av barnen fick följa med en kompis på en resa.
    Inte heller förstår jag varför du tycker att din sambos ex ska betala för en padda som till tre fjärdedelar ska tillhör dina barn.

Och snokade du i din sambos mobil?

• Anonym (Mia)

Var det föräldrarna till bonusbarnen som betalade resan och nu vill köpa en iPad? Då kan ju dina barn få något av sina föräldrar, om nu du och ditt ex vill det. 

Det blir rättvist, alla föräldrar bestämmer över sina egna barn och köper något om de vill. 

• Krocko
    Spucks skrev 2025-07-11 15:37:27 följande:

Jag förstår inte varför någon överhuvudtaget ska bli kompenserat, bara för att ett av barnen fick följa med en kompis på en resa.
    Inte heller förstår jag varför du tycker att din sambos ex ska betala för en padda som till tre fjärdedelar ska tillhör dina barn.

Och snokade du i din sambos mobil?

Jag tycker eg inte heller att någon behöver kompenseras, men det är ju helt upp till föräldrarna om de vill köpa en iPad till sin dotter. TS och hennes ex får köpa egna saker till sina barn. 
  • Fjäril kär

Om det alltid ska kompenseras hit och dit så fort ett barn får något utöver det vanliga kommer ni väldigt snabbt hamna i riktiga problem .... 

Om ditt ena barn får följa med mormor på resa så ska alltså hans barn kompenseras med något gemensamt som ditt ex betalar?  

Gissa vad det kommer eskalera till ganska snart... 

• felicityporter

Jag tycker din sambos och ex överenskommelse är helt rimlig. Vill du kompensera dina barn får du och ditt ex stå för det. Du förstår väl att det är helt jävla orimligt att alla barn skall dela på en iPad? Jisses? Du var nog lite trött när du tänkte där?

• Anonym (Ejfam)
    Emsan1919 skrev 2025-07-11 14:56:57 följande:
    Bonusbarn

Är det jag som tänker konstigt eller gör min sambo fel? 

Jag har tre döttrar sen ett tidigare förhållande och min sambo 2 döttrar.
    så tillsammans har vi en del barn.

nu har hans ena dotter (10år) varit iväg på en resa med hennes kompis och hennes familj utomlands. Det bekostades av deras sparade barnbidrag. Idag såg jag genom en konversation mellan sambon och hans ex att de tänkte kompensera den andra dottern på 12 år för att de tyckte synd om henne. De kommer alltså att köpa en iPad till henne. (deras mamma har inga bonusbarn)
    men jag blev lite lack på min sambo att de har bestämt för att köpa en kompensationspresent, då givetvis mina också tycker att de är fuskigt att sambons dotter ha fått en resa. Jag tyckte att han kunde tänkt istället att vi som en familj kunde köpt en ihop som de alla kunde ha här isåfall. Inte att det som många gånger blir så uppdelat mellan mina och dina barn. Jag försöker att få oss som en familj. Men lite svårt när hans barn får och får saker. Eller hur hade ni andra tänkt ? Input tack 😅

Ni är inte en familj eftersom barnen inte har samma föräldrar. Uppdelningen mellan ?dina och mina ? barn är helt naturlig. Barnen är inte mer familj än tex klasskamrater, de blir inte familj av att dela hus eller gå i samma klass. 

fattar inte alls hur du tänker att dina barn ska kompenseras för att helt andra barn får en resa eller en sak. Är det för att du har för lite pengar att ge dina barn som du tänker att nån annan ska täcka upp för det du inte kan ge? 

• Mrs Moneybags

Jag tänker som så att du får kompensera dina barn som du vill och han får kompensera sina barn som han vill. Det går ändå inte att dela en iPad på fem barn. 

Ta upp det med dina barns far om du vill köpa en iPad till dina flickor. 

Sen är det kanske lite överdrivet att kompensera för en resa men det är ju mellan din sambo och hans ex. 

• Anonym (Granbarr)

Enda gången jag tycker kompensation är rimlig är om båda barnen skulle fått resa men en blev sjuk och inte kunde åka. Då har jag tyckt kompensation varit på plats men då också i motsvarande rimlighet. Att syskonet mycket väl kunnat få en resa också vid tillfälle.  Sådana kompensationer är fullt okej . 

I övrigt är jag totalt anti till kompensation.  Det är ungefär som att ge alla syskon presenter för att det inte ska bli orättvist bara för att EN av dom fyller år denna dag.  .. va fan liksom..  kan inte Lisa få ha sin födelsedag ifred liksom utan att syskonen ska snylta på den.. 

Och även om din sambo och hans ex pratar om kompensation så känns den idén inte helt okej och i synnerhet inte när det finns en ny familj inblandad . 

Jag tror inte ditt eget ex är så sugen på att börja kompensera din partners barn bara för att ett av era barn får en present/upplevelse..  

Kompensation för mig känns som att snylta pengar på nån annans bekostnad,  inte en charmig egenskap direkt. 

Barn måste få lära sig att man inte kan få allt . 

• Anonym (Betty)

Nu skrev ju i och för sig inte ts att exet skulle vara med och bekosta paddan som sen även ts barn skulle få vara med och dela på. Hon menar att hon själv och pappan hade kunnat bekosta en tillsammans som alla fem barn kunde dela på. Som alltså skulle stanna inom det hemmets fyra väggar.

Men det är också orimligt att fem barn ska dela på en padda. 

Också orimligt att nån ska kompenseras direkt. Saker jämnar väl ut sig i slutändan.

Också orimligt att tro att det alltid kan bli rättvist mellan bonussyskon. Man har ju olika föräldrar som kommer vilja olika saker och kommer vilja ge olika saker. Det kan aldrig bli som en riktig familj fullt ut.

Däremot borde man så klart prata om riktlinjer innan man flyttar ihop så det inte blir helt galet. Om den ena vill köpa thailanresor till sina biobarn fem ggr om året och den andra knappt har råd att gå till badhuset. 

• Anonym (Ejfam)
    Anonym (Betty) skrev 2025-07-13 00:27:44 följande:

Nu skrev ju i och för sig inte ts att exet skulle vara med och bekosta paddan som sen även ts barn skulle få vara med och dela på. Hon menar att hon själv och pappan hade kunnat bekosta en tillsammans som alla fem barn kunde dela på. Som alltså skulle stanna inom det hemmets fyra väggar.

Men det är också orimligt att fem barn ska dela på en padda. 

Också orimligt att nån ska kompenseras direkt. Saker jämnar väl ut sig i slutändan.

Också orimligt att tro att det alltid kan bli rättvist mellan bonussyskon. Man har ju olika föräldrar som kommer vilja olika saker och kommer vilja ge olika saker. Det kan aldrig bli som en riktig familj fullt ut.

Däremot borde man så klart prata om riktlinjer innan man flyttar ihop så det inte blir helt galet. Om den ena vill köpa thailanresor till sina biobarn fem ggr om året och den andra knappt har råd att gå till badhuset. 

Nä, men om de två föräldrarna kommer överens om något som de vill ge sina barn. Så blir det ju konstigt att bonusmamma anser att det skulle inkludera även hennes barn. Låter mer som att hon inte har råd att ge sina barn så mycket och därför vill att nya mannen ska pynta in även för hennes barn.
  • Anonym (Betty)
    Anonym (Ejfam) skrev 2025-07-13 09:26:19 följande:
    Nä, men om de två föräldrarna kommer överens om något som de vill ge sina barn. Så blir det ju konstigt att bonusmamma anser att det skulle inkludera även hennes barn. Låter mer som att hon inte har råd att ge sina barn så mycket och därför vill att nya mannen ska pynta in även för hennes barn.
    Ts tycker att mannen och exet inte skulle haft den diskussionen om att de gemensamt skulle köpa en padda till sin biodotter.

Hon tycker att hon själv och mannen kunde haft den diskussionen och att de tillsammans som "familj" skulle köpa en padda gemensamt till de fem barnen.

Ville bara rätta dem som trodde att ts ville att exet skulle sponsra en padda som skulle gå till bland annat ts barn. 

Hon ville så klart själv dela på kostnaden tillsammans med pappan men då är paddan allas i deras hem och pappans dotter kan naturligtvis inte ta med den till sin mamma.

Jag vet inte hur ts har ekonomiskt. Jag tror mer hon stör sig på principen. Hon vill att de tillsammans i "nya" familjen ska ta gemensamma beslut. Och inte som nu att mannen och exet tar beslut utan diskussion med ts.

Nu säger jag inte vad som är rätt eller fel utan versioner bara vad ts menar
  • Anonym (Ejfam)
    Anonym (Betty) skrev 2025-07-13 10:29:19 följande:
    Ts tycker att mannen och exet inte skulle haft den diskussionen om att de gemensamt skulle köpa en padda till sin biodotter.

Hon tycker att hon själv och mannen kunde haft den diskussionen och att de tillsammans som "familj" skulle köpa en padda gemensamt till de fem barnen.

Ville bara rätta dem som trodde att ts ville att exet skulle sponsra en padda som skulle gå till bland annat ts barn. 

Hon ville så klart själv dela på kostnaden tillsammans med pappan men då är paddan allas i deras hem och pappans dotter kan naturligtvis inte ta med den till sin mamma.

Jag vet inte hur ts har ekonomiskt. Jag tror mer hon stör sig på principen. Hon vill att de tillsammans i "nya" familjen ska ta gemensamma beslut. Och inte som nu att mannen och exet tar beslut utan diskussion med ts.

Nu säger jag inte vad som är rätt eller fel utan versioner bara vad ts menar

Ja, jag jan också läsa det. Men uppenbarligen så tycker mannen inte att det är så de ska ha det. Han verkar se det som att han och hans ex tar hand om sina barn och TS och hennes ex tar hand om sina barn. 

om hon är den enda som tycker att de ska leka familj och låtsas att alla barnen tillhör samma familj så kommer det inte att bli så i alla fall. I synnerhet inte om det är mannen som har pengarna, så att det är han som ska bidra till alla barnen medan TS skördar fördelarna för sina ungar som hon inte själv kan ge dem.

Svar på tråden Bonusbarn