• Anonym (Demotiverad)

Nedtryckt av partner?

Hej! För några år sedan utbildade jag mig till mitt drömyrke. Har dock varit låg efterfrågan sedan dess, men nu har jag äntligen påbörjat en praktik som jag verkligen trivs med.

Har på automatik sagt att jag ska "till jobbet" - detta betyder dock inte att jag inte förstår skillnaden mellan praktik och anställning. Min man verkade vara glad för min skull. Men häromdagen när vi bråkade kläcker han ur sig att "det är ju bara en praktikplats" när jag påpekar att jag ska upp tidigt för att jobba.

Vi har båda sagt dumma saker under bråk genom åren, men det kommer ibland fram sådant som är svårt att skaka av sig efteråt. Nu känns det som jag investerat för mycket engagemang och varit för entusiastisk kring denna praktik, och att det är pinsamt att jag ens använt ordet "jobb" i sammanhanget. 

Jag är fortfarande fast vid den vägen jag går. Men det är en del av mig som på något sätt känner sig demotiverad. Händer en del som är kul att prata om under en dag på praktiken, men känner inte att jag vill dela med mig av dagen när jag kommer hem längre. 
    Är jag extremt överdramatisk här, eller är detta nåon ni skulle reagera på? Vart drar ni gränsen för vad som kan förlåtas efter ett bråk?

• Svar på tråden Nedtryckt av partner?
  • Anonym (j)

Klumpig kommentar med tanke på att praktik kan vara lika hårt jobb som ett...jobb
    Men om han är egentligen glad för din skull skulle jag försöka släppa det men också faktiskt säga ifrån om liknande kommer igen. Jag och många andra säger jobb om sin praktik för praktik är ett besvärligare ord att säga och de som vet vad man gör vet ändå så vem bryr sig
    Att säga att HEJDÅ NU DRAR JAG TILL PRAKTIKEN eller HEJDÅ NU DRAR JAG TILL JOBBET är ingen skillnad direkt förutom ev lön som sagt

• Lynx123

Ordklyveri! Om han inte kan vara glad för din skull är han ingenting att ha. Det är också rätt problematiskt att ni bråkar. Känner du dig stöttad och glad av ditt förhållande?

• Aliona

Klumpigt och dumt sagt. Ett jobb är ett jobb, oavsett om man är anställd, vikarie, konsult, praktikant eller volontär. Var glad och stolt över din praktik, se till att lära dig så mycket du kan och försök ta den där kommentaren som något som råkade sägas i stundens hetta. Den säger för övrigt mer om din man än om ditt jobb. 

• Jimmy75
    Lynx123 skrev 2025-07-11 15:34:23 följande:

Ordklyveri! Om han inte kan vara glad för din skull är han ingenting att ha. Det är också rätt problematiskt att ni bråkar. Känner du dig stöttad och glad av ditt förhållande?

Håller med vad Lynx skriver här och ställer samtidigt frågan till TS hur stor roll det har vad vi tycker egentligen? Skulle du bli mindre ledsen av din mans kommentarer om vi alla ställde oss i kör och sa att du överreagerar? Du har full rätt till dina känslor och att utbildat sig för att följa sin dröm och sedan mötas av det du beskriver när du är på väg mot ditt mål låter inte så skönt. Dock inbillar jag mig att det är andra saker det i grunden handlar om. Han behöver förstå vad det gör med dig när han säger sånt, vare sig det är klumpighet eller inte.
  • Anonym (Inte okej)

Jag tycker inte du överreagerar. Varje liten sak är ett steg närmare målet, och en praktikplats kan vara nog så jobbig.

Oftast när man har en praktik försöker man överkompensera, och göra så mycket som möjligt för att öka sina chanser till en fast anställning. Det är fattat utöver att allt är väldigt nytt och man är osäker. 

Jag tycker du ska stå på dig, och förklara vad den kommentaren han sade kändes för dig. Du har slitit och jobbat på, och äntligen fått en möjlighet, och då spottar han på det du gjort. Det är inte bara en praktikplats. Det är mycket slit ( praktikanter får oftast jobba med de jobbigaste sakerna) men samtidigt är det också en stor möjlighet och ett stort steg på vägen till målet.

• Tow2Mater

Han är säkert glad över att du äntligen kommit ut på något som kan börja generera inkomst. Klumpigt sagt, men han kanske har en underliggande stress i att måsta tagit det största försörjningsansvaret under flera år under tiden du 'följt din dröm'.

• Tecum

En dum kommentar, på en praktikplats är det än viktigare att visa att man är kompetent och pålitlig. Att kalla det jobb är också helt okej. poängen med en praktikplats är att det ska motsvara och leda till ett jobb.

Med det sagt tycker jag ändå att du överreagerar, han sa något oöverlagt i ett gräl och sånt händer. Har du förklarat hur du kände och att du tog illa upp? Då borde han be om ursäkt och sen ska det vara ur världen.

• Kvittning

Man arbetar väl inte mindre beroende på vilken typ av anställning man har. 

Jag jobbade mycket som volontär när jag var ung. Inte höll jag på att säga typ "kan tyvärr inte med på lördag, jag ska volontära", såklart jag benämnde det jobb när jag pratade om det.

• Anonym (Karl)

Jag tycker du verkar känslig. Om det värsta han sagt när ni tjafsar är att det är en praktikplats, så är det inte så farligt.

Om min tjej hypat en grej mycket, så hade jag kunnat sagt samma sak. Men lugn nu, det är bara praktik.

• Anonym (Jhonnie Svensson)

Tråkigt och dåligt av honom. Följs det inte upp av fler liknade kommentarer så tänker jag att man kanske ska försöka glömma och gå vidare.

Svar på tråden Nedtryckt av partner?