Inlägg från: Anonym (Em) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Em)

Är mitt barn understimulerad?

Jag tror absolut inte att en 3-åring måste gå på förskola, men däremot tycker jag att det är viktigt att barnet träffar andra barn flera gånger i veckan. Inte bara random barn på en lekplats, utan att barnet har kompisrelationer. Utöver det krävs det ju att man som förälder är engagerad i barnets utveckling så att barnet får träna på olika förmågor. 

Varför tycker din svägerska att barnet är understimulerad?

• Anonym (Em)
    Anonym (N) skrev 2025-07-12 10:50:41 följande:
    Nej, jag lever ihop med barnets pappa. Vi träffar släkt och  kompisar ibland så vårt barn träffar ju andra än oss. Finns bara inte så många med barn i vår krets. 
    Elin pelin skrev 2025-07-12 10:00:42 följande:

Att vara hemma till barnet börjar förskoleklass och så sällan interagera med andra barn tror jag inte gynnar barnet. Låt barnet börja med sina 15 timmar när det är 4, så det lär känna andra barn inför förskoleklassen, så att det lär sig interagera med andra barn och inte har en jättehög tröskel vid skolstart. Jag har två vänner som haft sina barn hos dagmamma, och de hade svårt att anpassa sig till det sociala i förskoleklassen. 
    Om barnet går 15 timmar i förskolan så har du möjlighet att städa, träna, eller vad du nu vill och sedan ha ännu mer tid till ditt barn, de det som en möjlighet inte ett hinder!

Jag har inte fått intryck av att förskolorna som ligger närmast oss är särskilt bra.

Sedan är 15 timmar rätt mycket tid för ett litet barn att vara ifrån sin mamma. En sak om man är tvungen för att man jobbar, men vi måste ju inte...
    Nej, 15 timmar av en veckas 168 timmar är inte mycket. Det låter snarare osunt av dig att tycka att det är för mycket. 
Svar på tråden Är mitt barn understimulerad?