• Anonym (N)

Är mitt barn understimulerad?

Jag är hemmamamma med en treåring. 

Nu har jag haft en diskussion med min svägerska som anser att mitt barn är understimulerad pga att han inte går på förskola. 

Är det verkligen så att ett barn är understimulerad bara för att att det inte går på förskola eller håller på med en massa aktiviteter?

Vi brukar t ex göra utflykter och gå till lekplatser på helgerna. Han träffar också sina kusiner regelbundet så helt utan andra barn är han inte. 

• Svar på tråden Är mitt barn understimulerad?
  • Anonym (r)

Vi har ingen aning om ditt barns behov, omöjligt att gissa.

• Anonym (N)
    Anonym (r) skrev 2025-07-11 19:45:06 följande:

Vi har ingen aning om ditt barns behov, omöjligt att gissa.

Men utifrån vad jag beskriver, skulle du generellt säga att barn MÅSTE gå på förskola och träffa andra barn flera gånger i veckan för att må bra?
  • Anonym (r)
    Anonym (N) skrev 2025-07-11 19:47:27 följande:
    Men utifrån vad jag beskriver, skulle du generellt säga att barn MÅSTE gå på förskola och träffa andra barn flera gånger i veckan för att må bra?
    tror du det själv? verkar ditt barn må dåligt?
  • Anonym (N)
    Anonym (r) skrev 2025-07-11 19:48:25 följande:
    tror du det själv? verkar ditt barn må dåligt?
    Nej, jag tycker ju inte det. Men jag skulle vilja höra lite åsikter i allmänhet. Vad folk tycker är ok och så.
  • Anonym (Molly)
    Anonym (N) skrev 2025-07-11 19:47:27 följande:

Det går inte att säga något om ditt barn utifrån det lilla du skrivit. 

Du måste väl själv veta hur ditt barn mår. 

Går ni bara till lekparken på helgerna?

Hur länge ska han vara hemma?

• Anonym (N)
    Anonym (Molly) skrev 2025-07-11 19:52:55 följande:

Det går inte att säga något om ditt barn utifrån det lilla du skrivit. 

Du måste väl själv veta hur ditt barn mår. 

Går ni bara till lekparken på helgerna?

Hur länge ska han vara hemma?

Ja typ på helgerna. Ibland kanske någon fler gång också. Han är ju rätt liten fortfarande.

Jag tänkte att jag ska vara hemma tills han börjar förskoleklass i alla fall. Sen får vi se. 
  • Anonym (Em)

Jag tror absolut inte att en 3-åring måste gå på förskola, men däremot tycker jag att det är viktigt att barnet träffar andra barn flera gånger i veckan. Inte bara random barn på en lekplats, utan att barnet har kompisrelationer. Utöver det krävs det ju att man som förälder är engagerad i barnets utveckling så att barnet får träna på olika förmågor. 

Varför tycker din svägerska att barnet är understimulerad?

• Anonym (Vardagen)

Hur är vardagen? Vad gör ni då? Hur lär han dig samspelet med andra barn? Har han jämnåriga kompisar inför att han ska börja förskoleklass om ett par år? Vilka pedagogiska saker lär du honom? 

Som regel skulle jag säga att typ 15 timmar i veckan (5 timmar x 3 dagar) är nyttigt för de allra flesta barn just för att se något annat och lära sig samspel med andra.

• Anonym (r)

Vad gör ni hemma då?

Att bara åka på utflykter och lekplatser på helger låter lite men ni kanske har mycket hemma, vad vet vi du säger inte så mycket 

• Anonym (tja)

Det märker du väl om han är?

Min treåring klättrar på väggarna om hon är borta från förskolan mer än 3 dagar, särskilt om vi inte gör mer än går till en lekpark på helgen. Resten av veckan ska vi inte tala om. Och hon ska vara ledig resten av juli och halva augusti. Risk att vi inte har något hus kvar i höst, haha.

Storasyster var likadan just i treårsåldern. Sen lugnade hon ner sig lite, för att dra på igen runt 5-5,5.

Svar på tråden Är mitt barn understimulerad?