Inlägg från: Spucks |Visa alla inlägg
  • Spucks

Är mitt barn understimulerad?

Nej, ditt barn är inte understimulderad.
    Människohjärnan har inte förändrats nämnvärd sedan stenåldern. Så ditt barns hjärna är programmerat för en värld där det finns natur och ett fåtal människor runt omkring hen, inget annat.

Men eftersom alla barn nuförtiden är konstant överstimulerade (förutom några enstaka stycken som hölls inlåst i källare och dylikt), tror folk att detta är viktigt och nyttigt för barn. Och därför tror dem att barn som är lite mindre överstimulerad är understimulerad.

• Spucks
    DVQ skrev 2025-07-11 21:01:51 följande:
    Nu var väl inte stenåldersbarnet instängd på typ 70 kvm med sin mamma hela dagarna heller...
    Jag kan håller med om att de verkar vara ute väldigt lite. Jag anser att ett barn ska vara ute flera timmar per dag.
  • Spucks
    Anonym (N) skrev 2025-07-12 17:07:26 följande:
    Jag har inte ett detaljerat schema över när vi har varit ute och hur länge. Har du det?

Men lågt räknat blir det väl utevistelse minst varannan dag (antingen på gården eller på lekplatser) och skogsutflykt kanske en gång i månaden. 
    Varannan dag är väldigt lite. Vad hindrar dig från att gå ut med barnet varje dag?
  • Spucks
    Anonym (N) skrev 2025-07-12 20:02:49 följande:
    Dåligt väder och ibland vill han inte gå ut. Då tvingar jag inte. Vissa dagar hinner vi inte. Då kanske vi går och gör ärenden eller liknande i och för sig. 

Dåligt väder? Har ni inga kläder?
    Och hur kan man inte hinna att gå utomhus som hemmafru? Vad gör du hela dagen?

• Spucks
    Anonym (N) skrev 2025-07-12 22:45:51 följande:
    Det kanske inte är så roligt för barn att vara ute i spöregn eller minus 15.

Sedan är det inte som att vi inte sticker ut näsan ur lägenheten de dagar han inte har lektid ute på gården. Vi brukar gå och handla eller hälsa på släkt och vänner.
    Jo, det är roligt för barn.

Jag förstår fortfarande inte hur ni inte kan hinna leka ute varje dag, även när ni handlar eller hälsa på någon.

Jag ändrar mitt första svar i denna tråd om att ditt barn inte är understimulerad, till: ja, han är understimulerad. Inte för att han inte går till förskolan eller för att ni inte gör saker hela tiden för att aktivera honom (jag hatar ordet!), utan för att utelek är väldigt viktigt för både hälsan och ett barns utveckling. Och detta får ditt barn alldeles för sällan.
Svar på tråden Är mitt barn understimulerad?