Inlägg från: Anonym (U) |Visa alla inlägg
  • Anonym (U)

Är mitt barn understimulerad?

Jag går med min 1,5-åring till lekparken minst en gång om dagen nu när vi har semester. Annars går hon på förskolan när jag jobbar. Jag anser att barn tidigt behöver lära sig att fungera i grupp och dagligen träffa andra barn. Inte nödvändigtvis på förskolan när man är 1 år, men absolut viktigare när man är så stor som 3. I den åldern ska ju bara lära sig att skapa egna relationer. 

• Anonym (U)
    Anonym (Mx) skrev 2025-07-12 07:31:50 följande:

Ni går runt där hemma, går till parken på helgerna, kusiner varannan vecka och öppna förskolan är för jobbig att åka till. Ja, det lutar åt att han skulle må bra av lite mer stimulans.

Håller med! Låter som för lite stimulans. 
  • Anonym (U)
    Anonym (Lena) skrev 2025-07-12 09:36:57 följande:
    Förskola + eftermiddagsaktivitet för en 5-åring varje dag låter onekligen som överkurs för ett barn!

Men alltför begränsad social träning är inte bra. Det handlar om social träning med jämnåriga, helst på ett ställe där man kan lära känna några andra barn lite bättre. Återkommande interaktioner.
    Nej det låter inte för mycket för en 5-åring. Om barnet bara går ett par timmar på förskolan är det inte för mycket. Många barn börjar skolan som 5-åringar i andra länder. 
  • Anonym (U)
    Anonym (Lena) skrev 2025-07-12 14:01:21 följande:
    Förskolan + olika grupper fritidsaktivitet varje dag i veckan. Det blir extremt många sociala relationer och strukturer att hålla reda på för ett barn på 5 år. 

Människor verkar tro att ju mer, desto bättre, trots att det är kvalitet det handlar om.

Hur kommer det sig att ungdomars intelligenskvot har gått ner sedan 1990-talet? Verkar inte som att mer organiserad aktivitet har varit till någon fördel för utvecklingen.
    Om barnet går 7-18 på förskolan varje dag är det för mycket med ännu en aktivitet. Då behov barnet bara vara resterande tid på dygnet. Men går barnet 8-12, så är det absolut inte för mycket med en aktivitet till på eftermiddagen. Kanske inte varje dag, men några gånger i veckan. Man märker oftast på sitt barn om det över eller understimulerat. Jag har två barn. Vi håller igång en hel del. De äter bra, sover bra och är sällan sjuka. Båda två är väldigt sociala. Jag tolkar det som att de mår bra.
  • Anonym (U)
    Anonym (N) skrev 2025-07-12 17:07:26 följande:
    Jag har inte ett detaljerat schema över när vi har varit ute och hur länge. Har du det?

Men lågt räknat blir det väl utevistelse minst varannan dag (antingen på gården eller på lekplatser) och skogsutflykt kanske en gång i månaden. 
    Du gör för lite med din treåring. Jag levde det liv du lever nu när min 1,5-åring var spädbarn. Ditt barn är ingen bebis längre och behöver mer utmaningar och mer interaktion med jämnåriga för att utvecklas och inte hamna efter sen när skolan börjar. 
  • Anonym (U)
    Anonym (N) skrev 2025-07-12 18:41:34 följande:
    Mitt barn leker själv. Jag tycker han är bättre på det än många förskolebarn jag träffat.
    Han har ju inget val. Vad ska han annars göra? Hade en kompis som var uppväxt på samma sätt som ditt barn. Han var mobbad hela hela grundskola pga han hade noll koll på hur han skulle leka med barn. Hans mamma hade typ inga kompisar heller, och inget jobb (hans pappa jobbade och drog in pengarna). Så min kompis levde väldigt isolerat tills han blev 7. Han har sagt till mig att han önskat att han hade gått på förskola och fritids. 

Så gör ditt barn en tjänst och låt honom gå 15 timmar i veckan på förskola. Alternativt engagera dig betydlig mer än vad du gör nu. 
  • Anonym (U)
    Anonym (N) skrev 2025-07-13 16:11:31 följande:
    Det var någon som verkade tro att han inte kunde leka självständigt pga att han inte går på förskola. 

Jag är inte heller oengagerad i mitt barn. Vi leker varje dag, jag läser sagor, pysslar och han får vara med när jag gör saker. 
    Du tycker att det du gör är fullt tillräckligt. Många andra i tråden håller inte med dig. Fattar inte vad du vill få ut av tråden om du ändå hävdar att du gör allt rätt? Vill du bara få bekräftat att svägerskan har fel? Att alla som sätter barn i förskolan gör fel? Eller vad är det du vill med tråden?
Svar på tråden Är mitt barn understimulerad?