• Aniiee

Föds man med talanger?

Så.... fick ett smärre utbrott i en youtubekommentar.... så nu lobbar jag påståendet, tanken, frågan till er på familjeliv, för nu är jag mer nyfiken.

En sak som jag aldrig lärt mig är att rita, måla, osv. Tyvärr, eftersom det är något jag verkligen både önskar kunna och har lagt hur mycket tid och pengar som helst på. Jag drlmmer fortfarande om att få illustrera alla oillustrerade böcker som jag älskar. Jag är nu, efter ett helt liv drömmandes och övandes, helt tvärsäker på att vissa helt enkelt inte KAN lära sig vissa saker, hur mycket de än försöker, övar, tränar. Måste inte vara just konst, det kan vara andra saker.

Men ibland ser jag folk, konstnärer i mitt fall, som säger att "alla kan, du är bara lat, bara att börja öva, jag kunde inte/var dålig i början." Och så visar de gärna lite kost från deras början, som är sååååå långt ifrån att. vara "dålig" eller "inte kunna", och det känns gärna för mig som att de säger "vaddå, det är väl bara att ställa sig upp", till en som är benlös.

Många av dessa mer eller mindre professionella konstnärer gillar också att säga att "det är inte en talag, ingen föds med en talang". Jag vill hävda att det är rent skitsnack. Man föds in ett PROFFS, men nog fan föds man med talanger? Som man sen utvecklar (eller låter bli). Eller har jag helt felt?

Ge mig era åsikter.

Omae no mono wa watashi no mono, watashi no mono mo watashi no mono
  • Svar på tråden Föds man med talanger?
  • Aniiee
    Anonym (Polly) skrev 2025-07-12 22:07:42 följande:

Självklart är det medfödd talang. De som inte medger det behöver en rejäl skopa ödmjukhet över sig. Herregud. Det finns folk som aldrig lär sig prata. Tror de här människorna du sett på YouTube att dessa också övat för lite, kan man undra. 

Det är flera saker som måste sammanfalla för att man ska bli bra på att rita. Man ska ha känsla för färg och form, ha bra finmotorik och orka öva. Alla de här tre sakerna är ärftliga. Man kan så klart öva och bli bättre, men det blir inte bättre än de medfödda egenskaperma medger. 

Relaterat: Jag blir enormt irriterad när folk som springer maraton och sånt säger att Det här kan vem som helst! F*ck! Jag kan för tusan inte ens gå i normal fart. Det är som att såna som jag inte räknas eller finns. 

Det är inte bara på youtube, utan lite överallt där det samlas konstnärer och människor som VILL lära sig, men inte lyckas. Irl, förstås, men även på konstidan av Reddit och Facebook, osv.

Men... det skulle inte förvåna mig att de anser att alla som inte lyckas lära sig något de själva kan är lata, eller gör fel när de försöker lära sig.
  • Aniiee
    Jemp skrev 2025-07-12 22:14:04 följande:

Absolut att man föds med olika talanger. Sen behöver man utveckla talangerna för att bli riktigt duktig, och kan träna för att bli bättre på sånt man inte har medfödd talang för också (men kanske inte når hela vägen till den riktigt höga nivån utan talang i grunden, beroende på vad det rör).

Jag tror att man måste ha någon slags talang för att kunna utveckla den, även om den är dålig från början.

Lite som att du bara kan gå med dina ben om du faktiskt har ben. Du kunde inte gå är du föddes, men du kunde lära dig, för du hade "ingredienserna", om vi ska spinna lite på (Polly)s tanke om att flera saker måste sammanfalla.

Ja, just det, många av dessa anser också att "talang/talent" är samma sak som "skill". 
  • Aniiee
    Anonym (Rico) skrev 2025-07-12 22:27:02 följande:
    90-95 procents arbete 
    5-10 procents medfödd talang.

Rent generellt underskattas arbete något extremt..

Vem som helst kan bli bättre än nästan alla andra på jorden bara genom rent arbete. Det är först när man kommer upp på absoluta elitnivå som talangen kan stoppa en. 
    Och det är väl ok, så länge man kan erkänna att det finns de som föds med 0% talang, och därmed inte har något att "arbeta med".

Jag underskattar absolut inte någons arbete, tvärt om. Det är "den andra vinkeln" jag vill åt.
  • Aniiee
    Anonym (Rico) skrev 2025-07-12 22:30:54 följande:
    På riktigt. Självklart kan i princip vem som helst springa ett maratonlopp. Blir nästan förbannad när jag läser vad du skriver. För det är anledningen till att många blir olyckliga.
    Och jag blir förbannat när jag läser sånt här. DET gör folk olyckliga.
  • Aniiee
    Anonym (Rico) skrev 2025-07-12 22:54:58 följande:
    Måste nämna en kompis till mig som genom livet varit otroligt klumpig och seg. Aldrig sprungit långt. Började träna långdistans i 40-års åldern. 7-8 år senare sprang han en halvmara på under 1h och 30 minuter trots att hans kropp inte är lämpad för löpning. Visst, det är långt ifrån världseliten men ändå snabbare än säkert 99 procent av befolkningen. Och det gjorde han i 50-års åldern. 
    Hade han sprungit alls? Hade han ben att springa med?
  • Aniiee
    Grässtrå77 skrev 2025-07-12 23:09:53 följande:
    Nja, jag skulle säga att den medfödda talangen utgör en betydligt högre procent. Jag känner till flera barn som har tränat sin idrott i många år och gått på alla träningar och matcher och som fortfarande inte ens får till grunderna. Man blir förundrad hur de inte lyckats lära sig spelet.

Sen har du barnen som har ett så bra spel- och bollsinne att de är duktiga i alla boll/lagsporter. När de provar en ny sport så är de duktigare än jämnåriga som tränat sporten i flera år.
    ARGH! Påminn mig inte om bollsporter! En till sån där som de som kan alltid harvar om att "alla kan lära sig".
  • Aniiee
    Ascendere skrev 2025-07-12 23:20:45 följande:

Just rita och måla tror jag innehar lite en särställning där många tror att det är något man har eller inte har.
    Till skillnad från att lära sig läsa och skriva där vi antar att nästan alla kan lära sig.
    Jag är övertygad om att alla som kan lära sig läsa och skriva även kan lära sig teckna på nivån att man klarar att göra ett realistiskt porträtt av någon så att det blir porträtt-likt. 

Det stora problemet är att man int ever hur man lär ut att teckna så mycket av undervisningen vänder sig till de som redan kan, medans man helt missar de som inte lärt sig så klyftan ökar ännu mer. 

Och jag vet att du har fel, haha, för är det något jag kan så är det läsa och skriva. 

Realistiskt porträtt.... jag dör....

Men också, du, och även till viss del (Rico) här ovan, medger ju att ni pratar om "de flesta". Inte ALLA, som vissa gör.

Sen kan jag hålla med om att det finns de som kan lite grann, men som inte lär sig pga dålig insikt bland de som lär ut, så som du skrev sist. 
  • Aniiee
    Anonym (ruben) skrev 2025-07-13 09:29:05 följande:
    TS har inte en oförmåga att skapa bilder. TS upplever en oförmåga att skapa bilder hon tycker är tillräckligt bra.
    Haha, nej, det handlar inte om "tillräkligt bra".
  • Aniiee
    Anonym (Rico) skrev 2025-07-13 09:31:24 följande:
    Du har inte läst hela tråden vilket är förståeligt.

I princip alla kan bli bra på någonting. Ska man bli elit på något behövs även talang.
    Fast ingenting i min trådstart handlar om "elit". Alltihop handlar om GRUND.
  • Aniiee
    Anonym (Rico) skrev 2025-07-13 09:32:40 följande:
    Det också. Problemet sitter antagligen i hennes självförtroende. Rätt säker på att hon redan är bra. 
    Du har helt och hållet fel! Hela trådstarten handlar om att inte nå upp till grunden. JAG HAR ALDRIG LÄRT MIG RITA, MÅLA, ETC. skrev jag.

Läs igen och sluta hita på eller tolka. Läs vad jag skriver.
  • Aniiee
    Anonym (Polly) skrev 2025-07-13 09:33:43 följande:

Ok, det stämmer. Om jag uttycker det så här då?

Min dyslektiska kollega kan skriva och läsa, men inte tillräckligt bra. Det är en bekräftad funktionsnedsättning. Varför skulle inte TS kunna ha en dipp i sin begåvningsprofil kring de områden som rör bildskapande precis som min kollega har det i områden som rör språk? 

Nej, du är den som varit inne på rätt spår från början. Låt inte (Rico) och andra gaslighta dig till att tro att jag skrivit något jag inte har skrivit.
  • Aniiee
    Anonym (Rico) skrev 2025-07-13 09:45:17 följande:
    Folk i gemen överskattar talangens bidrag och underskattar arbetsinsatsen. Såvida man inte har något uppenbart fysiskt hinder så kan alla bli bra på något. 

Om man ska bli elit är det fortfarande arbetsinsatsen som är det viktigaste. Bara det att talang även är ett grundkrav.
    Fast nu handlar det ju inte om "något", utan om "något specifikt".

Jag är skitbra på andra saker, men just den sak som jag faktiskt hett önskar att jag kunde och har laggt massor av tid och energi och pengar på kan jag, faktiskt, inte lära mig, hur mycket andra än säger att "ALLA KAN" lära sig just den saken.
  • Aniiee
    Anonym (ruben) skrev 2025-07-13 09:48:41 följande:
    Då behöver man definiera "hög nivå". Lättare inom idrott. Svårare inom konst.

TS vill illustrera berättelser och böcker.

För mig är det exempelvis Ilon Wikland som illustrerade Astrid Lindgrens böcker
    .

.
    Eller Tove Jansson som illustrerade sina egna.
    .

.

Om någon testar att kopiera dessa bilder tusen gånger så är jag relativt övertygad om att den tusende gången kommer det att se rätt bra ut
    Och det där är lååååååååångt över vad jag har lärt mig på 40 år. 

Om du sätter en pistol mot mitt huvud och säger "rita en sträckgubbe eller dö" så är jag död.

Jag kom aldrig till huvudfoting.....
  • Aniiee

För övrigt illustrerades Emil i Lönneberga ov Björn Berg, inte Ilon Wikland.

• Aniiee
    Anonym (Man_blir_bra_på_det_man_övar_på) skrev 2025-07-13 09:49:17 följande:

Du blir generellt bra på det du övar/ tränar på. Jag har tecknat ända sen jag var barn och det har alltid varit mer av ett nöje än en vanlig hobby. För en vuxen som aldrig haft talangen eller inte övat på att teckna och måla kan det bli en längre startsträcka och svårare, men tittar man på sajter som Deviantart, där man kan lägga upp sina alster, så ser man att det finns många begåvningar, varav en del nog har startat ifrån att vara dåliga tecknare/ målare till mer proffsiga.

Övning och så känsla för det du tecknar och målar, en bild i huvudet på hur du tänkt att ditt motiv ska se ut.

Och det blev inte jag. Sorry.
  • Aniiee
    Anonym (Ellips) skrev 2025-07-13 10:13:58 följande:

Skummat igenom tråden. Jag har inget tvivel om att talanger man föds med blir en stor inspiration och att om man får upptäcka sin talang under skoltiden så blir den till stor glädje även om man inte väljer att arbeta med den. Musik har t.ex. gett mig stor glädje även om jag tidigt avfärdade tanken på att bli konsertpianist.
    Jag hade inte varit nöjd med lönen och det är så liten chans att verkligen bli stjärna även om min lärare (pensionerad konsertpianist) tyckte att jag borde satsa.

Sen har vi också ämnena fysik och matematik och nej, många kan inte ens öva sig till att klara av de tentorna. De har inte det tänket bara. De jag känner som är mest briljanta kan visualisera funktioner och "se" ekvationslösningar i 3D.
    När jag visade min sons tentamen för min mamma humanisten sa hon bokstavligen "Usch hjälp vad hemskt, ta bort!! En reaktion man ofta får av rena humanister som utsätts för naturvetenskap. 

Fråga er själva vad som är vanligast- en ingenjör som läser ekonomi bredvid eller en ekonom som läser ingenjörsmatte bredvid?

Det mest underskattade idag är den praktiska kunskapen, hur man får delar och material att lyda och passar ihop det som inte kommer "för-preparerat" i ett platt Ikeapaket. Jag tror nog att vi alla hade varit bättre på det om vi tvingades bygga vårt eget skydd ute i naturen och leva lite mer primitivt, men vissa har en utpräglad talang för att tänka funktion, rörliga delar och passform, och ser också sin design i 3D. Finsnickaren kanske inte kan formeln för en superellips, men de kan göra mycket exakt utan att mäta, p.g.a. vana och blick för vad en bit virke kan bli, hur mycket som går bort i sågen osv osv.

Konstnärligt kan jag imitera väldigt väl, både alfabet, handstilar och akvarellstilar. Men jag saknar ett eget kreativt element som hade lyft mig över mängden. Det som sätter personlig prägel på konst och bryter sig loss ur fotolikheten med ett nytt uttryck.

Och fysik och matematik är två av sakerna som jag faktiskt alltid varit bra på, haha.

Men sen vill jag lite allmänt pusha tillbaka på alla i tråden ang "elit" och "livnära sig på", vilket är något jag aldrig sagt. Det handlar absolut inte om det, utan snarare att kunna lära sig något "till husbehov" så att säga.
  • Aniiee
    Anonym (ruben) skrev 2025-07-13 10:19:04 följande:
    Poängen är förstås att du börjar med att träna specifika övningar (kalla det kopiera om du vill) för att få in en känsla, ett muskelminne ett öga för detaljer. Sedan bygger du vidare på det.

Detta gäller oavsett om det handlar om att teckna eller utöva en sport.

Träna, träna, träna.

.
    Du och kanske TS reagerar på ordet "alla" som om det vore bokstavligt menat. Så nej, du kan inte med rimliga insatser träna dig till att få löpa 100m-finalen i OS om du är helkroppsförlamad. Du har rätt.

Men nu sitter TS på forum med konstnärer så när de säger "alla" så finns det förmodligen ett visst mått av realism bakom. 
    Fast, jo dessa konstnärer som uttrycker att alla kan menar verkligen att ALLA KAN.  BOKSTAVLIGEN.

Det märks ju bara i den här tråden. 
  • Aniiee
    Queen81 skrev 2025-07-13 12:30:53 följande:

Bara läst TS första inlägg och svarar på vad jag tror om frågan.

Jag tror man föds med talangen att bli exempelvis en fantastisk konstnär. Jag tror inte att vem som helst kan öva sig till att bli duktiga på att måla. Eller t.ex sjunga. Jag är usel på både att rita och sjunga. Hade jag verkligen övat på dessa två sakerna så hade jag självfallet blivit bättre, men aldrig riktigt bra.

Mina barns pappa är väldigt duktig på att teckna. Han har klart gjort det rätt mycket men han hade liksom talang för det från start. Båda våra döttrar visar tecken på att kunna bli riktigt duktiga. De är 7 och 10 och jobbar redan med skuggor och sånt. De är födda med en talang, en fallenhet. Men det kommer inte komma gratis utan de kommer få öva mycket för att t.ex komma upp i pappas kaliber.

Ett annat exempel. När jag studerade nyss så var jag på en gymnasieskola. Där var en 16-årig kille som var helt magisk på att spela piano. Så otroligt skicklig. Han kunde dessutom lyssna på en låt några gånger och sen bara få fram den på piano. Han har spelat massor, sedan han var liten. Men den talang han besitter kan man inte bara träna upp. Man har fallenheten och sen krävs det övning på det.

Detta är min övertygelse. 

Jag lyssnade på Enyas Watermark en gång när jag var 6. En tmme senare undrade min mamma om jag hade satt den på repeat  på skivspelaren. Det hade jag inte, men vi hade ett piano.....

Nog för att jag kan vara otålig ibland när jag inte lär mig något tillräkligt fort, men har man försökt i timmar om dagen i fyrtio år så kan man nog konstate4ra att man inte kan.
  • Aniiee

Så.... all caught up...

Svar på tråden Föds man med talanger?