• Aniiee

Föds man med talanger?

Så.... fick ett smärre utbrott i en youtubekommentar.... så nu lobbar jag påståendet, tanken, frågan till er på familjeliv, för nu är jag mer nyfiken.

En sak som jag aldrig lärt mig är att rita, måla, osv. Tyvärr, eftersom det är något jag verkligen både önskar kunna och har lagt hur mycket tid och pengar som helst på. Jag drlmmer fortfarande om att få illustrera alla oillustrerade böcker som jag älskar. Jag är nu, efter ett helt liv drömmandes och övandes, helt tvärsäker på att vissa helt enkelt inte KAN lära sig vissa saker, hur mycket de än försöker, övar, tränar. Måste inte vara just konst, det kan vara andra saker.

Men ibland ser jag folk, konstnärer i mitt fall, som säger att "alla kan, du är bara lat, bara att börja öva, jag kunde inte/var dålig i början." Och så visar de gärna lite kost från deras början, som är sååååå långt ifrån att. vara "dålig" eller "inte kunna", och det känns gärna för mig som att de säger "vaddå, det är väl bara att ställa sig upp", till en som är benlös.

Många av dessa mer eller mindre professionella konstnärer gillar också att säga att "det är inte en talag, ingen föds med en talang". Jag vill hävda att det är rent skitsnack. Man föds in ett PROFFS, men nog fan föds man med talanger? Som man sen utvecklar (eller låter bli). Eller har jag helt felt?

Ge mig era åsikter.

Omae no mono wa watashi no mono, watashi no mono mo watashi no mono
  • Svar på tråden Föds man med talanger?
  • Anonym (Polly)

Självklart är det medfödd talang. De som inte medger det behöver en rejäl skopa ödmjukhet över sig. Herregud. Det finns folk som aldrig lär sig prata. Tror de här människorna du sett på YouTube att dessa också övat för lite, kan man undra. 

Det är flera saker som måste sammanfalla för att man ska bli bra på att rita. Man ska ha känsla för färg och form, ha bra finmotorik och orka öva. Alla de här tre sakerna är ärftliga. Man kan så klart öva och bli bättre, men det blir inte bättre än de medfödda egenskaperma medger. 

Relaterat: Jag blir enormt irriterad när folk som springer maraton och sånt säger att Det här kan vem som helst! F*ck! Jag kan för tusan inte ens gå i normal fart. Det är som att såna som jag inte räknas eller finns. 

• Jemp

Absolut att man föds med olika talanger. Sen behöver man utveckla talangerna för att bli riktigt duktig, och kan träna för att bli bättre på sånt man inte har medfödd talang för också (men kanske inte når hela vägen till den riktigt höga nivån utan talang i grunden, beroende på vad det rör).

• Aniiee
    Anonym (Polly) skrev 2025-07-12 22:07:42 följande:

Självklart är det medfödd talang. De som inte medger det behöver en rejäl skopa ödmjukhet över sig. Herregud. Det finns folk som aldrig lär sig prata. Tror de här människorna du sett på YouTube att dessa också övat för lite, kan man undra. 

Det är flera saker som måste sammanfalla för att man ska bli bra på att rita. Man ska ha känsla för färg och form, ha bra finmotorik och orka öva. Alla de här tre sakerna är ärftliga. Man kan så klart öva och bli bättre, men det blir inte bättre än de medfödda egenskaperma medger. 

Relaterat: Jag blir enormt irriterad när folk som springer maraton och sånt säger att Det här kan vem som helst! F*ck! Jag kan för tusan inte ens gå i normal fart. Det är som att såna som jag inte räknas eller finns. 

Det är inte bara på youtube, utan lite överallt där det samlas konstnärer och människor som VILL lära sig, men inte lyckas. Irl, förstås, men även på konstidan av Reddit och Facebook, osv.

Men... det skulle inte förvåna mig att de anser att alla som inte lyckas lära sig något de själva kan är lata, eller gör fel när de försöker lära sig.
  • Aniiee
    Jemp skrev 2025-07-12 22:14:04 följande:

Absolut att man föds med olika talanger. Sen behöver man utveckla talangerna för att bli riktigt duktig, och kan träna för att bli bättre på sånt man inte har medfödd talang för också (men kanske inte når hela vägen till den riktigt höga nivån utan talang i grunden, beroende på vad det rör).

Jag tror att man måste ha någon slags talang för att kunna utveckla den, även om den är dålig från början.

Lite som att du bara kan gå med dina ben om du faktiskt har ben. Du kunde inte gå är du föddes, men du kunde lära dig, för du hade "ingredienserna", om vi ska spinna lite på (Polly)s tanke om att flera saker måste sammanfalla.

Ja, just det, många av dessa anser också att "talang/talent" är samma sak som "skill". 
  • Anonym (Rico)
    Aniiee skrev 2025-07-12 21:47:12 följande:
    Föds man med talanger?

Så.... fick ett smärre utbrott i en youtubekommentar.... så nu lobbar jag påståendet, tanken, frågan till er på familjeliv, för nu är jag mer nyfiken.

En sak som jag aldrig lärt mig är att rita, måla, osv. Tyvärr, eftersom det är något jag verkligen både önskar kunna och har lagt hur mycket tid och pengar som helst på. Jag drlmmer fortfarande om att få illustrera alla oillustrerade böcker som jag älskar. Jag är nu, efter ett helt liv drömmandes och övandes, helt tvärsäker på att vissa helt enkelt inte KAN lära sig vissa saker, hur mycket de än försöker, övar, tränar. Måste inte vara just konst, det kan vara andra saker.

Men ibland ser jag folk, konstnärer i mitt fall, som säger att "alla kan, du är bara lat, bara att börja öva, jag kunde inte/var dålig i början." Och så visar de gärna lite kost från deras början, som är sååååå långt ifrån att. vara "dålig" eller "inte kunna", och det känns gärna för mig som att de säger "vaddå, det är väl bara att ställa sig upp", till en som är benlös.

Många av dessa mer eller mindre professionella konstnärer gillar också att säga att "det är inte en talag, ingen föds med en talang". Jag vill hävda att det är rent skitsnack. Man föds in ett PROFFS, men nog fan föds man med talanger? Som man sen utvecklar (eller låter bli). Eller har jag helt felt?

Ge mig era åsikter.

90-95 procents arbete 
    5-10 procents medfödd talang.

Rent generellt underskattas arbete något extremt..

Vem som helst kan bli bättre än nästan alla andra på jorden bara genom rent arbete. Det är först när man kommer upp på absoluta elitnivå som talangen kan stoppa en. 
  • Anonym (Rico)
    Anonym (Polly) skrev 2025-07-12 22:07:42 följande:

På riktigt. Självklart kan i princip vem som helst springa ett maratonlopp. Blir nästan förbannad när jag läser vad du skriver. För det är anledningen till att många blir olyckliga.
  • Aniiee
    Anonym (Rico) skrev 2025-07-12 22:27:02 följande:
    90-95 procents arbete 
    5-10 procents medfödd talang.

Rent generellt underskattas arbete något extremt..

Vem som helst kan bli bättre än nästan alla andra på jorden bara genom rent arbete. Det är först när man kommer upp på absoluta elitnivå som talangen kan stoppa en. 
    Och det är väl ok, så länge man kan erkänna att det finns de som föds med 0% talang, och därmed inte har något att "arbeta med".

Jag underskattar absolut inte någons arbete, tvärt om. Det är "den andra vinkeln" jag vill åt.
  • Aniiee
    Anonym (Rico) skrev 2025-07-12 22:30:54 följande:
    På riktigt. Självklart kan i princip vem som helst springa ett maratonlopp. Blir nästan förbannad när jag läser vad du skriver. För det är anledningen till att många blir olyckliga.
    Och jag blir förbannat när jag läser sånt här. DET gör folk olyckliga.
  • Tow2Mater

Klart det krävs talang för att bli bra på saker. Ar du inte atletisk kan du inte bli en bra fotbollsspelare, men visst, du kanske kan träna för att klara springa maraton. Så du kan ju bli bra på någon slags idrott iallafall.

Har du inte känsla för former och perspektiv kan du inte bli en bra konstnär i form av det jag anser vara konst, men du kan säkert lika bra som en fyraåring kleta ihop nåt som kan sälja för miljoner iallafall.

Har du inte gehör kommer du aldrig kunna sjunga bra. Du kanske kan träna till viss del för att mima hjälpligt med brittney spears, men att sjunga solo för publik nej.

Etc

• Anonym (Rico)
    Aniiee skrev 2025-07-12 22:42:45 följande:
    Och jag blir förbannat när jag läser sånt här. DET gör folk olyckliga.
    Nej, de blir olyckliga för att de inte tror på sig själva. Vem som helst som inte har allvarliga fysiska skador kan relativt enkelt springa ett maratonlopp med träning.  Träningen däremot att gå från otränad till vältränad kommer att vara jobbig.
Svar på tråden Föds man med talanger?