Föds man med talanger?
Så.... fick ett smärre utbrott i en youtubekommentar.... så nu lobbar jag påståendet, tanken, frågan till er på familjeliv, för nu är jag mer nyfiken.
En sak som jag aldrig lärt mig är att rita, måla, osv. Tyvärr, eftersom det är något jag verkligen både önskar kunna och har lagt hur mycket tid och pengar som helst på. Jag drlmmer fortfarande om att få illustrera alla oillustrerade böcker som jag älskar. Jag är nu, efter ett helt liv drömmandes och övandes, helt tvärsäker på att vissa helt enkelt inte KAN lära sig vissa saker, hur mycket de än försöker, övar, tränar. Måste inte vara just konst, det kan vara andra saker.
Men ibland ser jag folk, konstnärer i mitt fall, som säger att "alla kan, du är bara lat, bara att börja öva, jag kunde inte/var dålig i början." Och så visar de gärna lite kost från deras början, som är sååååå långt ifrån att. vara "dålig" eller "inte kunna", och det känns gärna för mig som att de säger "vaddå, det är väl bara att ställa sig upp", till en som är benlös.
Många av dessa mer eller mindre professionella konstnärer gillar också att säga att "det är inte en talag, ingen föds med en talang". Jag vill hävda att det är rent skitsnack. Man föds in ett PROFFS, men nog fan föds man med talanger? Som man sen utvecklar (eller låter bli). Eller har jag helt felt?
Ge mig era åsikter.