• Anonym (Loka)

Tappat livslusten

Hej, det väldigt ensamt, ja. Du skulle behöva ta lite kontakt runt om dig. Har du kanske ngn kollega du kan göra ngt med? Beroende på hur det ser ut med kollegor och arbetsplats.. 
    Eller ngn granne att växla några ord med? 
    Små steg framåt. 

Har du ngn hobby? Ngt du skulle vilja prova? Det kan vara svårt att komma igång när man mår som du gör. Prova ngt enkelt som att springa en liten bit. Hur känns det? Oftast känns det iaf lite bättre i kroppen. Och om det är ngt dy tycker om så kan du nog utveckla det med att hitta ngn att springa med el går med i en löpargrupp. 

• Anonym (Loka)
    Anonym (Aktivitet) skrev 2025-07-13 20:01:32 följande:

Du får boka upp dig på aktiviteter inför hösten. Vad har du för intressen?

Nu vet vi ju inte säkert, men om man tappat livslusten så blir ett sånt steg väldigt stort. 
    Om det är så, TS, så börjar smått bara. Som jag skrev ovan. Växla några ord. Spring en liten bit. Ett litet steg i taget åt ngt håll. Prova dig fram och var snäll mot dig. 
  • Anonym (Loka)
    Anonym (Lk) skrev 2025-07-13 20:12:00 följande:

Ja, bra råd om löpning. Jag är också ensam, och jag har ingen att prata med. Jag springer ett varv i parken varje dag, och gör flera övningar med 10 repetitioner på utomhusträningsmaskiner. Det är inte svårt och stämningen efter klasserna är bra.

Jättebra. Och bra dörröppnare att ta kontakt. Kanske bor ngn i din klass åt samma håll och vill springa ngn gång. 
    Friskis kan också vara ett sätt att träffa ngn. Om man känner att man orkar. Ibland på sommaren finns utomhus-pass att prova på. 
  • Anonym (Loka)

Åh.. Skriver du med hjälp av Google translate? Du skriver bra. 
    Och du kan kanske prata engelska? 
    Det låter som att du är på rätt väg i tillvaron. Håll i dina bra vanor, och ta hand om dig. 

• Anonym (Loka)
    Anonym (Lk) skrev 2025-07-14 00:28:32 följande:

Det stämmer, jag skriver via Google Translate. Jag talar inte engelska. Jag är en rysktalande ukrainare. Tack för dina vänliga ord.

Åh.. Ja, då förstår jag verkligen att det blir en språkbarriär. 
    Det är bra att du har ambitionen att lära dig svenska. Om du trivs och vill stanna här. 
    Nu blir det lite off topic, men kolla in SFI språkkurser. Ibland har även bibliotek språk-kvällar, språk-caféer. 
    Att gå en kurs och lära sig ett nytt språk kan också vara ett sätt att träffa nya människor. 
  • Anonym (Loka)

Hoppas TS kommer tillbaka och skriver. Vill gärna höra hur det går. 
    Jag vet de som varit i/nära samma sits. Du är inte ensam. 

• Anonym (Loka)
    Anonym (deppigsingel) skrev 2025-07-14 16:02:02 följande:
    Har tyvärr ingen så pass nära kollega. Jag pratar med grannar ibland, men det är pensionärer :P

Hm ja, inte såhär på rak arm. Jag är ute och går en hel del särskilt nu på sommaren. Problemet är att jag går i ide på vintern.
    Anonym (Dino) skrev 2025-07-14 11:07:08 följande:
    Skaffa en flickvän och familj. 

Det är liksom det livet handlar om 35+
    Lättare sagt än gjort. Inte ens haft min första flickvän ännu. Det är tufft att hitta någon.Inga sociala intressen tyvärr :/
    TS, försök att se det som att ditt mående och en flickvän är två olika saker. Om du stärker dig själv och mår bättre så blir du också mer attraktiv. Och du har mer att tillföra. Jag förstår att det känns ensamt men försök att se det som två parallella saker iaf. 

Testa att ta steg mot sociala intressen. Prova ngt lättsamt. Vad skulle det kunna vara för dig? 

Och det är bra att du iaf har grannar att prata med. Kan du utöka det lite på ngt sätt? Vara volontär i ngt sammanhang? Hjälpa ngn med ngt? Annat? Försök att utmana dig lite att växla några ord med ngn ny. 
  • Anonym (Loka)
    Anonym (deppigsingel) skrev 2025-07-14 18:48:29 följande:
    Till stor del gör jag det. Men det är väldigt ensamt att aldrig få en kram och sådant. Aldrig ha någon att mysa med i soffan. 
    Att du till stor del hänger upp ditt mående på om du skulle få en flickvän? Men du behöver ha en bra tillvaro själv också, för annars är risken att du uppfattas klängig eller efterhängsen. Och du behöver kunna tillföra i samtal. Det blir begränsat om du har mkt lite utbyte med ngn/ngt annat utöver en partner. 
    Så se det snarare som att det du skapar för dig själv är en bit på rätt väg. (Se inte detta som kritik, utan som hjälp.)
  • Anonym (Loka)
    Anonym (Lk) skrev 2025-07-14 18:38:28 följande:

Det är en bra idé att bli volontär. Även jag, utan att kunna språket, hittade kommunikation när jag åkte till Erikshjälpen som volontär. Jag vet också att kommunen har en tjänst som heter "Svensk vän" eller något liknande. Det är när en migrant söker en "vän" för att öva sin svenska. Kommunen har säkert någon slags databas med personer som går med på att kommunicera med någon för att få hjälp att behärska svenska. Allt som återstår är att skicka in en ansökan))) Dessutom finns det många intressanta personer bland migranterna, alla med sitt eget modersmål. Även användbart för självutveckling.

Så bra, Lk :) Man blir imponerad att du på 6 månader hunnit med att testa att vara volontär, tränat med andra, m.m. Trots språkbarriären. 

Får man fråga om du studerar? Är du ung eller äldre? Du behöver inte svara om du inte vill. Jag blev bara nyfiken. :)
  • Anonym (Loka)
    Anonym (deppigsingel) skrev 2025-07-14 20:33:28 följande:
    Jag har en bra tillvaro själv. Det enda jag saknar är en flickvän.
    Du skrev att du har typ inga vänner. Jag tolkade dig då som att du var ensam också därför. 

Jag tänker att det är viktigt att tänka att en flickvän inte ska fylla också en vän-kvot. Det blir väldigt mkt att lägga på en person. Du behöver vänner också. 
  • Anonym (Loka)
    Anonym (Lk) skrev 2025-07-14 23:30:47 följande:
    Jag är 34. Jag lever på bidrag som betalas ut av migrationsverket. Så det är inte direkt toppen))) Sedan jag kom har jag på något sätt försökt kila in mig i livet, eftersom det är obehagligt att vara beroende, även om det är påtvingat. Idag har jag äntligen kommit överens om ett jobb. Arbetsplatsen ligger cirka 700 kilometer från där jag bor. Jag ska åka dit om ett par dagar, så jag blir glad om ni önskar mig lycka till))) Jag ger mig ut i det okända. Allt vi kom överens om är bara ord för tillfället. Jag vet inte exakt vad som kommer att hända där. Så en önskan om lycka skulle inte skada.
    Åh, grattis! Spännande att åka dit och höra mer. Hoppas det känns bra. 

7 mil låter lite långt, men kan gå att pendla. 

Jag håller tummarna att jobbet känns bra. :) Behöver du tacka ja även om det känns som att jobbet inte passar dig? 
  • Anonym (Loka)

Ja, sant, jag läste snabbt och tänkte 7 mil :) Ja, 70 mil är långt. Men det kanske är en trevlig stad att flytta till. 

Det är väldigt bra att du kommer in i jobb. Du är en bra förebild. :) 
    Jag håller tummarna att jobbet känns bra och att staden känns trevlig. 

• Anonym (Loka)
    Anonym (Dino) skrev 2025-07-15 17:23:17 följande:
    Helt rätt! Det är de värsta jobben som är mest utvecklande. 

Sett en bortskämd ungdom på att städa toaletter i 3 månader och han växer upp.
    Vad är det för kommentar.. Den här personen är 34 år och vi vet inte alls vilket jobb det gäller. Han kanske har en utbildning från sitt hemland. 

Om jobbet hade varit att städa så hade det nog funnits ngt på närmare håll än 70 mil bort. 
  • Anonym (Loka)

Jag tror också att du, TS, behöver tänka till om det är en kk el dyl du söker eller en flickvän. För när du nämner flickvän så skriver du bara i termer av att du saknar fysisk närhet, ngn att mysa med. Etc. 
    Om det är en flickvän du eftersträvar så tänker iaf jag att man formulerar sig på annat sätt. 

• Anonym (Loka)
    Anonym (Lk) skrev 2025-07-15 18:41:28 följande:

Allt är bra. Jag ser inte att den föregående kommentaren skrevs i syfte att förolämpa. Detta är också ett slags stöd. Ja, jag har en utbildning, men jag kunde inte arbeta i Ukraina inom mitt yrke, eftersom detta område är i djup nedgång (bevattning och vattenhantering). Och i Sverige kommer jag inte att åta mig att arbeta inom mitt yrke, eftersom jag tog examen för 11 år sedan och jag har ingen arbetslivserfarenhet. Med tanke på att utbildningen inom bevattning i Ukraina är föråldrad och följaktligen är min kunskap också föråldrad. Och arbetet som jag hittade är skogsröjning. Jag tittade på en video där arbetare i skogen klipper unga snår med en trimmer. Jag har redan blivit varnad för att arbetet är mycket hårt och att man måste arbeta i alla väder, men jag kan göra det. Och jag gillar generellt skogen, så jag tror att jag kommer att få lite glädje av arbetet. Tack för stödet!)))

Så bra, Lk :) Det kan vara väldigt avkopplande och vackert i skogen. Och det är en bra början oavsett. 
Svar på tråden Tappat livslusten