• Anonym (deppigsingel)

Tappat livslusten

Hej forumfolk. Jag är en man som verkligen har tappat livslusten den senaste tiden. Egentligen har den funnits i många år men nu känner jag att den blivit ordentligt stark. Det blir såhär på sommaren ofta.

Jag har typ inga vänner jag träffar längre förutom typ en gång om året. Jag har aldrig haft så många vänner. Aldrig haft en flickvän. Insett att jag aldrig kommer få uppleva min första flickvän.

Jag har funderat senaste dagarna på att bara ge upp allt. Säga upp mig från jobbet. Flytta utomlands och när pengarna är slut dränka mig i havet eller något. Har gått till läkaren till och från under några år men det hjälper inte riktigt. Anledningarna till att jag mår dåligt finns kvar.

Hur ska jag tänka här? :/

• Svar på tråden Tappat livslusten
  • Anonym (Loka)

Hej, det väldigt ensamt, ja. Du skulle behöva ta lite kontakt runt om dig. Har du kanske ngn kollega du kan göra ngt med? Beroende på hur det ser ut med kollegor och arbetsplats.. 
    Eller ngn granne att växla några ord med? 
    Små steg framåt. 

Har du ngn hobby? Ngt du skulle vilja prova? Det kan vara svårt att komma igång när man mår som du gör. Prova ngt enkelt som att springa en liten bit. Hur känns det? Oftast känns det iaf lite bättre i kroppen. Och om det är ngt dy tycker om så kan du nog utveckla det med att hitta ngn att springa med el går med i en löpargrupp. 

• Anonym (Aktivitet)

Du får boka upp dig på aktiviteter inför hösten. Vad har du för intressen?

• Anonym (Lk)

Ja, bra råd om löpning. Jag är också ensam, och jag har ingen att prata med. Jag springer ett varv i parken varje dag, och gör flera övningar med 10 repetitioner på utomhusträningsmaskiner. Det är inte svårt och stämningen efter klasserna är bra.

• Anonym (Loka)
    Anonym (Aktivitet) skrev 2025-07-13 20:01:32 följande:

Du får boka upp dig på aktiviteter inför hösten. Vad har du för intressen?

Nu vet vi ju inte säkert, men om man tappat livslusten så blir ett sånt steg väldigt stort. 
    Om det är så, TS, så börjar smått bara. Som jag skrev ovan. Växla några ord. Spring en liten bit. Ett litet steg i taget åt ngt håll. Prova dig fram och var snäll mot dig. 
  • Anonym (Loka)
    Anonym (Lk) skrev 2025-07-13 20:12:00 följande:

Ja, bra råd om löpning. Jag är också ensam, och jag har ingen att prata med. Jag springer ett varv i parken varje dag, och gör flera övningar med 10 repetitioner på utomhusträningsmaskiner. Det är inte svårt och stämningen efter klasserna är bra.

Jättebra. Och bra dörröppnare att ta kontakt. Kanske bor ngn i din klass åt samma håll och vill springa ngn gång. 
    Friskis kan också vara ett sätt att träffa ngn. Om man känner att man orkar. Ibland på sommaren finns utomhus-pass att prova på. 
  • Anonym (Lk)

Själv har jag en språkbarriär. Jag kom till Sverige för sex månader sedan och har ännu inte lärt mig att tala svenska. Därför lider jag av ensamhet och upprätthåller faktiskt min moral genom sport.

• Anonym (Loka)

Åh.. Skriver du med hjälp av Google translate? Du skriver bra. 
    Och du kan kanske prata engelska? 
    Det låter som att du är på rätt väg i tillvaron. Håll i dina bra vanor, och ta hand om dig. 

• Anonym (Lk)

Det stämmer, jag skriver via Google Translate. Jag talar inte engelska. Jag är en rysktalande ukrainare. Tack för dina vänliga ord.

• Anonym (35+)

Hitta något som du älskar! Gud vad jag saknar singel livet... Då kunde man göra vad man ville hela tiden.

• Anonym (Loka)
    Anonym (Lk) skrev 2025-07-14 00:28:32 följande:

Det stämmer, jag skriver via Google Translate. Jag talar inte engelska. Jag är en rysktalande ukrainare. Tack för dina vänliga ord.

Åh.. Ja, då förstår jag verkligen att det blir en språkbarriär. 
    Det är bra att du har ambitionen att lära dig svenska. Om du trivs och vill stanna här. 
    Nu blir det lite off topic, men kolla in SFI språkkurser. Ibland har även bibliotek språk-kvällar, språk-caféer. 
    Att gå en kurs och lära sig ett nytt språk kan också vara ett sätt att träffa nya människor. 
Svar på tråden Tappat livslusten