• Anonym (Grannen)

Hur mycket lägger ni på er partners födelsedagspresent?

Det är ju svårt att jämföra engagemang bakom presenten, så det får bli en ekonomisk sådan.

Jag fyllde år för någon vecka sen och min fru gav mig en t-shirt. Det fick jag även i fjol. Själv brukar jag lägga ner mer möda än pengar på presenten. Det kan tex vara ett personligt smycke. Sakerna jag köper bär hon ofta både på arbetet samt till fest. Om hon är missnöjd så döljer hon det väl. 

Svarsalternativen avser ditt kön och hur mycket du ungefär spenderar totalt på presenter vid en normal födelsedag till din partner? Med normal menas ej jämna födelsedagar, typ 30, 40, 50 års present. 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur mycket lägger ni på er partners födelsedagspresent?
  • Anonym (Linda)

Omöjligt att svara på då jag köper det jag anser passar just där och då när jag snubblar över det.  Det kan lika gärna vara en knäpp o onödig  pryl från Teknikmagasinet för 75 spänn för att den bara är såååå han  likväl som en uttänkt och beställd pryl för en tusenlapp som jag vet att han önskar sig .  

Senast fick han en badrock från Rusta , inte pga dålig fantasi utan för att den råkade passa hans önskemål och behov . Vilket dyrare varianter inte gjorde. 

Året före fick han 5 pack t-shirts från Jula att ha på jobbet då han själv inte unnar sig nya tröjor utan helst använder dom tills dom ramlar av i strimlor...   istället köpte han en Cadillac...  😅

• Alessia

Min man samlar på glas från några av de små, numera nerlagda glashyttorna i Småland. Glas från 40-50-60-talen ofta av formgivare som då inte var kända men blev det senare. Det är skålar, kannor, vaser fat, dricksglas Unika och signerade. Ibland hittar en pjäs på loppis för 20-30 kr ibland i antikaffär för flera hundra eller mer. Han blir lika glad varje gång. Jag är nämligen bättre på snoka reda på glaspjäserna... Men så gott som allt glas används i till vardags och står inte bara til  lyst på några hyllor

• Anonym (Grannen)
    Alessia skrev 2025-07-14 01:49:40 följande:

Min man samlar på glas från några av de små, numera nerlagda glashyttorna i Småland. Glas från 40-50-60-talen ofta av formgivare som då inte var kända men blev det senare. Det är skålar, kannor, vaser fat, dricksglas Unika och signerade. Ibland hittar en pjäs på loppis för 20-30 kr ibland i antikaffär för flera hundra eller mer. Han blir lika glad varje gång. Jag är nämligen bättre på snoka reda på glaspjäserna... Men så gott som allt glas används i till vardags och står inte bara til  lyst på några hyllor

Låter som den perfekta presenten. Alla blir nöjda. Hoppas din källa är outtömlig och att han inte tröttnar.
  • Anonym (Grannen)
    Anonym (Linda) skrev 2025-07-14 01:13:13 följande:

Omöjligt att svara på då jag köper det jag anser passar just där och då när jag snubblar över det.  Det kan lika gärna vara en knäpp o onödig  pryl från Teknikmagasinet för 75 spänn för att den bara är såååå han  likväl som en uttänkt och beställd pryl för en tusenlapp som jag vet att han önskar sig .  

Senast fick han en badrock från Rusta , inte pga dålig fantasi utan för att den råkade passa hans önskemål och behov . Vilket dyrare varianter inte gjorde. 

Året före fick han 5 pack t-shirts från Jula att ha på jobbet då han själv inte unnar sig nya tröjor utan helst använder dom tills dom ramlar av i strimlor...   istället köpte han en Cadillac...  😅

Låter som jag har fog för att köpa en 60-tals sportbil. Tack för tipset. Men än bättre är att jag nu kan börja köpa t-shirts till henne i present så kan även hon unna sig något hon drömmer om.
  • MsM84

Jag köper det jag kommer på att det vore en bra present. Ibl är det hundralappar, men vi lägger ofta rätt mycket pengar på presenter. Nu har jag kommit på att han ska få en present för 3500 för jag tror det kommer göra honom glad och även jag kommer uppskatta den. 

• Anonym (Olivia)

Jätteolika. Ibland blir det nån nödlösning i form av lite nya kallingar, ibland hittar jag något riktigt bra och då kan det få kosta lite mer. Men inte mer än 500 kr. Dyrare än så köper ingen av oss, om det inte är jämna årsdagar möjligen. 

• Queen81

Just nu är jag singel men min senaste sambo brukade få för 30-3000 kr. Så svårt att svara på då det handlar om vad jag kommer på/hittar just DÅ. Och så spelar givetvis ekonomin in.
    Förstår att du frågar om vad vi handlar för för du tycker ekonomi är mätbart. Men jag tycker det blir så skevt eftersom 500kr är värt olika mycket för någon med 2 miljoner på banken och 80'/mån och någon med noll på banken och 22'/mån.

Min senaste relation som varade ca 1 år och tog slut strax efter hans födelsedag, där gav jag för ca 1200, och då var jag student med 2 barn varannan vecka. 

Jag gillar att ge (och få) presenter som visar att man lyssnat. Att han memorerat något jag sagt i förbifarten. Som t.ex. att jag i julas fick bl.a exakt den mascaran jag använder. Då har han ett par gånger veckorna innan jul hört mig gnälla om att mascaran är för torr. Och kollat mitt smink för att se exakt vilken mascara jag använder. Och köpt den till mig. Kostade runt 200 men var värt såå mycket för mig. 

• Aliona

Min fru och jag är överens sedan många år att inte ge varandra dyra saker i present. Ingen av oss tycker att det är viktigt. Vi är i 40-årsåldern och kan köpa själv om det är något vi vill ha, och vi har gemensam ekonomi så det där med presenter är lite överspelat. Ingen av oss är heller så intresserade av prylar och vi har allt vi behöver. Vi lägger istället krutet på en fin födelsedag. Vi tar alltid ledigt båda två på våra födelsedagar, gör frukost på sängen, går på massage, äter lunch på fin restaurang tillsammans eller så. Sen brukar vi ge någon liten sak att öppna på morgonen mest för traditionen att öppna presenter. Det kan vara ett litet smycke, en liten parfym eller hudkräm eller något, typ för 200-300 kr. 

• Anonym (Kvinna)

Har ingen speciell summa utan det beror helt på vad jag hittar. Förra året knappt 500kr, iår över 4000kr

• Anonym (blingeling)

Vi pratar om det åt båda hållen och oftast får man vad man önskar sig (så länge det finns marginaler för det) men ofta får man köpa föremålet själv för att det ska bli precis rätt.

D.v.s. han gick ut och köpte ett nytt jaktvapen i julas, vilket är svårt för mig att köpa åt honom. Medan jag kanske går ut och köper en briljantring (han vet inte vad jag vill ha, har inte mina kontakter inom smycke & antik och avskyr att förhandla om priser).

• Anonym (blingeling)

Kan tillägga att ibland blir köper vi en enda sak till oss båda i julklapp också, som en fin möbel till hushållet.

• Anonym (Grannen)

Spelar det någon roll om man har gemensam ekonomi? Tänker att då är det än viktigare att presenten är personlig, vilket inte fjolårets eller årets t-shirt var. 
    Jag har heller inte så stort behov heller då jag går på mycket konserter och har därmed en garderob med bandtröjor utöver de otryckta som ligger bland mina vanliga kläder?
    Hur fan vänder man detta, ska jag kontra med en extremt bra present eller ska jag ge en T-shirt tillbaka, rent av samma?

• Anonym (H)
    Alessia skrev 2025-07-14 01:49:40 följande:

Perfekt present.
  • Anonym (H)

Vi brukar inte spendera så mycket pengar på presenter.

• valkyrian

Runt 3-5000.
    Han fyller på onsdag och årets present är en date med mig haha. Vi ska äta lunch på ett rökeri, sen beroende på väder ta en promenad eller testa sup, klämmer ev in lite ölprovning här, sen ska vi på spa 2 timmar sen grillbuffé. går nog lös på 4000 kr i alla fall. vi har svårt med barnvakt och får väldigt lite tid bara vi så jag hoppas det uppskattas 

• Anonym (Just)

Oftast blir det mellan 400-700 kanske. Dels beror det på vad han önskar sig, men även på ekonomin i övrigt. Han ger nog mig ungefär för samma summa.

Vid större jämna födelsedagar så brukar vi föreslå insamling från flera i släkten och gå ihop med en större present, kanske uppåt 4000-5000 kr men att var och en då kanske gttt 500 kr. 

Svar på tråden Hur mycket lägger ni på er partners födelsedagspresent?